21 lutego 2023 r. weszły w życie przepisy ustawy z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw dotyczące kontroli trzeźwości pracowników. Od tej daty, uwzględniając 2 tygodniowy okres obejmujący czas informacji pracowników o wprowadzeniu kontroli trzeźwości w firmie, pracodawca będzie mógł prewencyjnie badać stan trzeźwości pracowników, bez udziału organu powołany do ochrony porządku publicznego.
Czytaj także: Czy każdy pracodawca, po zmianach w kodeksie pracy, musi wprowadzić kontrole trzeźwości pracowników?>>>
Kinga Grodzicka-Lisek
21 lutego 2023 r. wchodzą w życie przepisy pozwalające na kontrole trzeźwości pracowników przez pracodawcę, bez udziału organu nadzoru. Warto się jednak zastanowić, czy zmiany wprowadzane ustawą z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw obligują do takich kontroli wszystkich pracodawców. Czy w związku z wchodzącymi w życie przepisami w zakresie badania trzeźwości pracowników, pracodawca musi, może, powinien określić zasady kontroli trzeźwości, np. w regulaminie pracy? Czy od 21 lutego 2023 r. zakład pracy musi, może, powinien być wyposażony w alkomat lub inne urządzenie stwierdzające obecność alkoholu w organizmie pracownika, posiadające ważny dokument potwierdzający jego kalibrację lub wzorcowanie? Kto w zakładzie pracy miałby być uprawniony do przeprowadzenia takiego badania?
Sebastian Kryczka
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Informacje zawarte w tym artykule pozwolą Ci:
W prawidłowy sposób zinterpretować nowe przepisy o kontroli trzeźwości pracowników.
Zrozumieć obowiązki w zakresie kontroli trzeźwości pracowników po zmianach w Kodeksie pracy.
Podjąć decyzję o wprowadzeniu prewencyjnych kontroli w zakładzie pracy.
Czytaj także: Jak zapisać zakładowe procedury badania trzeźwości pracowników w przepisach wewnątrzzakładowych?>>>