Mobbing jest obecnie tematem często poruszanym. Zapewne wielu pracodawców mówi: „mnie ten problem nie dotyczy, u mnie w firmie nie ma mobbingu”. Jednak nawet jeżeli problem ten faktycznie nie zaistniał w zakładzie pracy to pracodawca ma pewne obowiązki w tym zakresie. Pracodawca powinien podjąć działania zapobiegające potencjalnemu mobbingowi. Zobacz na czym te działania miałyby polegać, aby osoby kontrolujące nie miały zastrzeżeń, co do ich prawidłowości?
Rolą pracodawcy jest nie tylko zwalczanie zjawiska jakim jest mobbing – w momencie gdy zjawisko to zostanie zidentyfikowane ale również przeciwdziałanie potencjalnemu mobbingowi – nawet wówczas gdy pracownicy nie zgłaszali dotychczas problemów. Wynika to z ogólnej zasady, o której mowa w przepisie art 943 § 1 Kodeksu pracy (dalej: kp).
Niestety przepisy nie zawierają jednak konkretnych wskazań na czym miałby polegać działania zapobiegawcze względem mobbingu. Przyjmuje się, że pracodawca może zapobiegać mobbingowi wykorzystując do tego celu opracowaną politykę antymobbingową, jak również poprzez prowadzenie szeregu inicjatyw uświadamiających – zwłaszcza pracowników kadry kierowniczej.
Sebastian Kryczka
prawnik, ekspert prawa pracy
Ten tekst pozwoli Ci: