Sklep
Czas na dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe do nowych przepisów minął w maju br. Każde stanowisko powinno zatem spełniać już nowe wymogi. Niestety tak nie jest. Nowelizacja rozporządzenia nadal wzbudza wątpliwości pracodawców. Jest to spowodowane między innymi wysokimi kosztami dostosowania stanowisk pracy do nowych przepisów, czego ustawodawca najwyraźniej na zauważył. Ale nie tylko… Sprawdź, z jakimi problemami mierzą się jeszcze pracodawcy.
W świetle zmian w przepisach bhp przy monitorach ekranowych, pracodawca ma zapewnić pracownikowi zdalnemu monitor lub podstawkę pod laptopa mysz i klawiaturę. Czy w zamian można wypłacać pracownikowi ryczałt? Czy pracownik może sam wyposażyć się w taki sprzęt, a pracodawca będzie wypłacać mu ryczałt?
Sebastian Kryczka,
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Pobierz plakat „Pracuj wygodnie z laptopem” i zadbaj o zdrowie pracowników! Zachęcamy do pobrania plakatu „Pracuj wygodnie z laptopem, pamiętaj o zdrowym kręgosłupie”, który pomoże Wam w prawidłowej organizacji stanowiska pracy z laptopem zgodnie z nowymi wymaganiami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. (Dz.U. z 1998 r. nr 148, poz. 973). Plakat jest doskonałym narzędziem edukacyjnym, które w prosty i przejrzysty sposób ilustruje, jak powinno być zorganizowane ergonomiczne stanowisko pracy z laptopem. Dzięki niemu pracownicy zrozumieją, jak ważne jest odpowiednie ustawienie ekranu, klawiatury oraz prawidłowa pozycja siedząca, co pozwoli uniknąć dolegliwości mięśniowo-szkieletowych.
Zgodnie z nowym kształtem rozporządzenia w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitor ekranowe obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie myszy jako niezależnego wyposażenia podstawowego stanowiska pracy. Problemem jest to, że przepisy nie regulują wymagań takiego urządzenia. Pracodawcy, jak i pracownicy mogą mieć więc wątpliwość, czy właściwym (obowiązkowym) postępowaniem jest zapewnienie myszy określanej mianem „ergonomicznej”.
Od 17 maja 2024 r. wszystkie stanowiska pracy z monitorem ekranowym powinny spełniać wymagania określone, w zmienionych 17 listopada 2023 r., przepisach rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. z 1998 r. nr 148, poz. 973). Sprawdź, jak powinno wyglądać prawidłowo, zgodnie ze zmienionymi przepisami, stanowisko pracy z komputerem.
Choć zmiana rozporządzenia miała na celu uprościć pracodawcom prawidłowe zorganizowanie stanowiska pracy z komputerem, okazuje się, że wprowadzone zmiany przyniosły w efekcie wiele pytań i niejasności w związku z dość ogólnym sformułowaniem przepisów (np. dotyczące podłokietników czy regulacji odcinka lędźwiowego kręgosłupa). Ponadto, jak się okazuje, wielu pracodawców musi ponieść dodatkowe koszty związane, chociażby z zakupem monitorów ekranowych lub podstawek pod monitor dla pracowników korzystających z laptopów podczas pracy. W tym webinarze eksperta Portalu BHP omówi i podpowie, jak ewentualnie ograniczyć koszty związane z dostosowaniem istniejących (przed 17 listopada 2023 r.) stanowisk pracy z monitorem ekranowym do wymagań zmienionych przepisów. II część webinaru to praktyczny poradnik pokazujący, na co zwrócić uwagę dostosowując stanowisko pracy z monitorem ekranowym do nowych wymagań. Zaprezentujemy prawidłowo zorganizowane stanowisko pracy.Podczas I części webinaru ekspert odpowie na pytania:
Jak należy rozumieć nowy zapis w rozporządzeniu o monitorach ekranowych mówiący o tym, że pracodawca jest zobowiązany zapewnić okulary korygujące wzrok lub szkła kontaktowe. Czy dowolność jest po stronie pracodawcy, czy pracownika w zależności od tego, czego używa pracownik?
Czy nowe przepis dotyczące stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe wymagają, żeby zapewniony był regulowany (na wysokość) stół?
Jakie wymogi musi spełniać podstawka pod laptopa i podnóżek?
Czy praca przy monitorach sterowniczych maszyn kwalifikuje do dofinansowania okularów korygujących wzrok?
Co oznacza regulacja krzesła w okolicy lędźwiowej i regulacja podłokietników?Ponadto, w tym materiale prezentujemy także listę kontrolną — oceny warunków pracy na stanowisku z monitorem ekranowym, dzięki której szybko i sprawnie sprawdzisz, czy stanowiska pracy z komputerem w firmie zorganizowane są prawidłowo.
W związku ze zmianą przepisów dotyczących pracy z monitorem ekranowym, która weszła w życie 17 listopada 2023 r. , czytając rozporządzenie nie ma zapisu ,,że musi być'' tylko ,,powinno''. A co mam zrobić, jeżeli w firmie większość krzeseł biurowych nie ma regulacji wysokości podłokietników? Mam laptopa i powinienem mieć, albo dodatkowy monitor, albo podstawkę, ale nie jest mi to potrzebne. Jak interpretować zapisy w rozporządzeniu? Jak PIP będzie interpretowała zmiany?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami pracodawca powinien zapewnić, w przypadku komputerowych stanowisk pracy (stanowisk wyposażonych w monitor ekranowe), krzesła spełniające wymogi nowego załącznika do rozporządzenia w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe oraz zasady ergonomii. Pracodawca ma czas tylko do 17 maja 2024 r. na dostosowanie stanowisk pracy przy monitorze kranowym do nowych wymagań. Sprawdź, jak interpretować przepisy w zakresie zapewnienia odpowiednich krzeseł i czy faktycznie konieczna jest teraz wymiana krzeseł, foteli do pracy przy komputerze.
Klawiatura komputerowa powinna spełniać wymagania minimalne w zakresie bhp oraz ergonomii określonych w przepisach rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. W szczególności znaki na klawiaturze powinny być kontrastowe i czytelne. Czym jest kontrast oraz czytelność klawiatury?
Zmienione rozporządzenie w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe wskazuje na obowiązek doposażenia stanowisk pracy, na których używane są systemy przenośne przeznaczone do użytkowania co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy. Co do zasady opcje są dwie, albo monitor zewnętrzny, albo podstawka unosząca system i tym samym ekran. Czy dopuszczalnym rozwiązaniem jest zastosowanie zewnętrznego monitora, ale kontynuowanie pracy z wykorzystaniem klawiatury systemu przenośnego?
Sebastian Kryczka
Nowe przepisy rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe wskazują, iż pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom okulary lub szkła kontaktowe korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego. Pojawiają się jednak problemy z interpretacją powyższego przepisu. Pracodawcy nie wiedzą, kto powinien decydować ostatecznie o rodzaju korekcji wzroku (okulary czy szkła kontaktowe).
prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Stanowiska pracy wyposażone w monitor ekranowy, utworzone przed 17 listopada 2023 r. powinny być w ciągu 6 miesięcy dostosowane do wymogów przewidzianych w rozporządzeniu zmieniającym rozporządzenie w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Przepisy zobowiązują „pracodawcę” do zapewnienia takiego dostosowania. Nie oznacza to jednak, że nie może on delegować tego obowiązku niżej. Zobacz, jaki udział powinni mieć w tym przedsięwzięciu pracownicy służby bhp.
Sebastian Kryczkaprawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Przepisy zmodyfikowanego rozporządzenia w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe nakazują pracownikom zapewnić krzesła – poza wyposażeniem podstawowym i opcjonalnym. Krzesło stanowiące wyposażenie stanowiska pracy powinno w szczególności posiadać regulowane podłokietniki. Problem w tym, że na rynku dostępnych jest szereg modeli z różnym zakresem regulacji. Powstaje więc istotny problem praktyczny dla pracodawców i pracowników.
Jeżeli przy pracy istnieje konieczność korzystania z dokumentów, na życzenie pracownika stanowisko pracy należy wyposażyć w uchwyt na dokumenty. Czy pracodawca ma prawo odmówić przydzielenia takiego uchwytu – nawet na wyraźne życzenie pracownika? Czy pracownikowi może być przyznany uchwyt na dokumenty do komputera również bez jego życzenia?
Komputerowe stanowiska pracy powinny być wyposażone w oddzielną klawiaturę. Nowe przepisy uprościły wprawdzie kwestie regulacji dotyczących komputerowych stanowisk pracy, zachowały jednak wymogi w zakresie znaków na klawiaturze. Powinny być one kontrastowe i czytelne. Zwykle nie ma problemu w przypadku standardowych, prostych konstrukcji. Wątpliwości mogą się pojawić w przypadku klawiatur podświetlanych.
Stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe to w ostatnim czasie gorący temat. Prawidłowe ustawienie monitorów ma kluczowe znaczenie nie tylko w kontekście kondycji narządu wzroku, ale również układu mięśniowo-szkieletowego. W jaki sposób ustawić monitor albo monitory, jak i systemy przenośne wyposażone w zintegrowany ekran?
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone