Dostosowanie stanowisk pracy z laptopem do wymogów bhp a długości zatrudnienia

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
06.12.2023AKTUALNE

Dostosowanie stanowisk pracy z laptopem do wymogów bhp a długości zatrudnienia

Okres 6 miesięcy, liczonych od 17 listopada 2023 r., to czas przeglądów komputerowych stanowisk pracy – w kontekście obowiązku ich dostosowania do nowych wymogów. Nowe stanowiska pracy muszą być jednak utworzone już na podstawie nowych przepisów, już na samym starcie. Rodzi się jednak pytanie – czy pracodawca ma prawo uzależniać właściwe wyposażenie komputerowego stanowiska pracy od rodzaju zawartej umowy? Czy pracownicy zatrudnieni na próbę, czy na zastępstwo mogą świadczyć pracę na stanowisku pracy zorganizowanym w sposób uproszczony?

Organizacja komputerowych stanowisk pracy po wielu latach niezmiennie obowiązujących przepisów doczekała się w ostatnim czasie sporych zmian. Nie tyle w zakresie realnych warunków pracy, co w zakresie regulacji prawnych. Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 18 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe modyfikuje dużo. Oczywiście nie wszystko, ponieważ nie wszystko zasługiwało na zmianę. W przeciwnym wypadku należałoby się raczej spodziewać zupełnie nowego kompleksowego, rozporządzenia, a tak mamy pierwszą, od ponad 20 lat, nowelizację, próbującą nadążyć za zmianami w zakresie stanowisk pracy, które pojawiły się już kilkanaście lat temu.

Systemy przenośne

W przepisach rozporządzenia zmieniającego dostrzeżono, że istnieje coś takiego jak przenośne systemy – odpowiednio nieprzeznaczone do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, jak również systemy przeznaczone do użytkowania co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy.

Uwaga!

Różnica między systemami przenośnymi nieprzeznaczonymi do użytkowania, a systemami przenośnymi przeznaczonymi do użytkowania jest kolosalna. Do systemów nieprzeznaczonych rozporządzenie nie ma zastosowania.

Niezdefiniowane systemy przenośne przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy

Z zupełnie nowego, uproszczonego załącznika regulującego problematykę bhp oraz ergonomii na stanowiskach wyposażonych w monitor ekranowe możemy się dowiedzieć, że w przypadku stosowania wspomnianych, niezdefiniowanych systemów przenośnych przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, stanowisko pracy powinno być wyposażone w:

  • stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika,

  • w dodatkową klawiaturę i

  • mysz.

Jest odpowiedź na wcześniejsze zastrzeżenia między innymi Centralnego Instytutu Ochrony Pracy - Państwowego Instytutu Badawczego, który dopuszczał wprawdzie systemy przenośne typu laptop jako narzędzia pracy, jednak w dłuższej perspektywie czasu stosowanie takich systemów nie było rekomendowane uwzględniając brak spełniania przez takie systemy wymaganych cech z zakresu ergonomii pracy.

Okres zatrudnienia a wyposażenie stanowiska pracy z laptopem (systemem przenośnym)

W praktyce pracodawcy mogą mieć dylemat, czy obowiązek wyposażenia pracownika użytkującego system przenośny w monitor lub podstawkę, jak również w klawiaturę oddzielną oraz oddzielną mysz ma charakter bezwzględny. Czy, przykładowo jest on uzależniony od czasu, okresu zatrudnienia pracownika?

Pracodawcy mogą wówczas zastanawiać się, czy w przypadku krótkotrwałego zatrudnienia (umowa na czas zastępstwa, okres próbny) pracownik może świadczyć pracę wyłącznie z wykorzystaniem laptopa? Czy niezbędnym jest nawet wówczas wyposażenie stanowiska pracy w akcesoria dodatkowe, wymagane na gruncie nowego kształtu załącznika rozporządzenia w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitorze ekranowe?

Odnosząc się do powyższego dylematu należy wskazać, że rozporządzenie, a więc również wymogi bhp oraz ergonomii dotyczące systemów przenośnych, mają zastosowanie w sytuacji gdy są one przeznaczone do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy. Nie jest tu więc istotna długość i rodzaj zawieranej umowy.

Oznacza to więc, że w przypadku stosowania kilkudniowej umowy o pracę, w ramach której pracownik będzie wykorzystywał system przenośny (laptop) przeznaczony do użycia co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, wówczas nie ma mowy o zastosowaniu odstępstwa od wymogów bhp i ergonomii, jakie zostały przewidziane dla systemów przenośnych.

Co na brak wyposażenia stanowiska pracy z systemem przenośnym w elementy dodatkowe inspektor PIP?

Pracodawca oczywiście teoretycznie mógłby próbować ominąć przepis. Dopuścić pracownika do pracy, na niewłaściwie urządzonym stanowisku pracy, w celu sprawdzenia jego przydatności zawodowej na podstawie krótkotrwałej umowy. Jednak argument w postaci krótkotrwałego zatrudnienia w żadnym razie nie przekona inspektora pracy, który w razie kontroli wyda nakaz zorganizowania stanowiska pracy z wykorzystaniem systemu mobilnego zgodnie z przepisami bhp oraz zasadami ergonomii.

Wyjątkiem może być sytuacja kiedy czas trwania umowy będzie chylił się ku końcowi. W takim jednak przypadku nie można wykluczyć, że inspektor i tak wyda nakaz dostosowania stanowiska pracy, uwzględniając fakt iż przepisy nie odwołują się do tego czy ktokolwiek świadczy na nim pracę czy też nie.

Autor: 

Sebastian Kryczka

Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.