Zmienione rozporządzenie w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe wskazuje na obowiązek doposażenia stanowisk pracy, na których używane są systemy przenośne przeznaczone do użytkowania co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy. Co do zasady opcje są dwie, albo monitor zewnętrzny, albo podstawka unosząca system i tym samym ekran. Czy dopuszczalnym rozwiązaniem jest zastosowanie zewnętrznego monitora, ale kontynuowanie pracy z wykorzystaniem klawiatury systemu przenośnego?
Sebastian Kryczka
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
W przypadku stosowania systemów przenośnych, przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, stanowisko pracy powinno być wyposażone w stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika, oraz w dodatkową klawiaturę i mysz. Jednak nie każdy pracodawca oraz pracownik jest zainteresowany dodatkowym wyposażeniem do laptopa - z jednej strony koszty, a z drugiej dotychczasowe przyzwyczajenia pracowników. Co na to może powiedzieć inspektor PIP w razie kontroli?
Sebastian Kryczka,
Prawnik, ekspert sprawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Pracodawcy mają 6 miesięcy (od 17 listopada 2023 r.) na dostosowanie komputerowych stanowisk pracy do nowych wymogów zawartych w rozporządzeniu w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. W praktyce są jednak wątpliwość w kwestii dostosowania zdalnych stanowisk pracy do nowych wymagań, szczególnie, że pojawiła się narracja, iż PIP nie czuję się zobowiązana weryfikować stanowisk pracy pracowników zdalnych w miejscu wykonywania pracy.
Komputerowe stanowiska pracy powinny być wyposażone w oddzielną klawiaturę. Nowe przepisy uprościły wprawdzie kwestie regulacji dotyczących komputerowych stanowisk pracy, zachowały jednak wymogi w zakresie znaków na klawiaturze. Powinny być one kontrastowe i czytelne. Zwykle nie ma problemu w przypadku standardowych, prostych konstrukcji. Wątpliwości mogą się pojawić w przypadku klawiatur podświetlanych.
Modyfikacja rozporządzenia w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitor ekranowe w szczególności poprzez rozszerzenie możliwych form korekcji narządu wzroku ożywiła ponownie dyskusję w zakresie zapewniania okularów lub szkieł korygujących wzrok dla pracowników wykonujących pracę przed laptopami. Wątpliwości wynikają z przepisu, który został uzupełniony wprawdzie o dodatkową formę korekcji wzroku - jednak nie odwołuje się bezpośrednio do systemów przenośnych, nie wyposażonych w zewnętrzny monitor ekranowy.
Sebastian Kryczkaprawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Nauczyciele otrzymali bony na laptopy, na lekcji posługują się laptopami i tablicami interaktywnym. Pracują 18 godz. tzw "przy tablicy". W ciągu dnia pracują po 5,4,3 godziny dziennie. Zgodnie z regulacją prawną powinni pracować ponad połowę połowę dobowego wymiaru czasu pracy przy monitorze ekranowym, aby spełniać jeden z warunków refundacji za szkła. Dyrektorzy szkół mają problem czy, to świadczenie powinno obejmować nauczycieli. I tak jak w przypadku bibliotekarza, który ma program i pracuje cały czas przy monitorze, tak w przypadku innych nauczycieli jest to sprawa sporna. Bardzo proszę o jednoznaczną odpowiedź.
Michał Kowalski.
Czy oświadczenie pracownika pracującego na laptopie o tym, że nie chce korzystać z monitora lub podstawki, zwalnia pracodawcę z obowiązku zapewnienia tego sprzętu?
Jak powinna być przeprowadzona refundacja szkieł kontaktowych? Szkła kontaktowe pracownicy kupują w pudełkach po kilka sztuk. Okres używania znacznie krótszy niż okularów korekcyjnych przy pracy przy monitorze ekranowym. Jak często należy refundować szkoła kontaktowe?
Okres 6 miesięcy, liczonych od 17 listopada 2023 r., to czas przeglądów komputerowych stanowisk pracy – w kontekście obowiązku ich dostosowania do nowych wymogów. Nowe stanowiska pracy muszą być jednak utworzone już na podstawie nowych przepisów, już na samym starcie. Rodzi się jednak pytanie – czy pracodawca ma prawo uzależniać właściwe wyposażenie komputerowego stanowiska pracy od rodzaju zawartej umowy? Czy pracownicy zatrudnieni na próbę, czy na zastępstwo mogą świadczyć pracę na stanowisku pracy zorganizowanym w sposób uproszczony?
Obowiązujące w nowym kształcie od 17 listopada 2023 r. rozporządzenie w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitor ekranowe zawiera kilka problematycznych kwestii. Jedną z nich jest wymóg, aby konstrukcja stołu umożliwiała ergonomiczne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy, w tym zróżnicowaną wysokość ustawienia monitora ekranowego i klawiatury. Czy oznacza to obowiązek zapewnienia stołów, biurek, których integralną częścią jest możliwość doboru zróżnicowanej wysokości klawiatury oraz monitora? Czy powinny posiadać unoszone i opuszczane części blatu powierzchni roboczych?
Czy pracodawca zlecając w związku z koronawirusem pracę zdalną pracownikowi administracyjno-biurowemu (praca z komputerem powyżej 4h) ma obowiązek zapewnienia pracownikowi nie tylko komputera ale i monitora, klawiatury oraz myszki w domu? Czy pracodawca może wprowadzić korzystanie tylko ze służbowego laptopa i nie będzie wtedy obowiązku wyposażenia domowego stanowiska pracy w monitor, klawiaturę i myszkę? Jakie przepisy regulują pracę z laptopem?
prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Zapewne niejednokrotnie zastanawialiście się czy przepisy rozporządzenia w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe mają zastosowanie do stanowisk wyposażonych w laptop. Szczególnie kontrowersyjny w tej kwestii wydaje się być zapis mówiący, że: „przepisów rozporządzenia nie stosuje się do systemów przenośnych, nie przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy”. Rozpatrzmy zatem ten problem w kontekście wymagań dla stanowiska pracy biurowej wyposażonego w laptop.
Gdy przyjrzymy się średniej wielkości firmie handlowej w Polsce, stwierdzimy, że ponad połowa z pracowników biurowych pracuje na notebookach. Jednak ich komfort pracy bywa różny, a stanowisko pracy może być wszędzie. Co w takim razie z ergonomią pracy? Okazuje się, że nie jest dobrze. Ponad 50% pracowników pracujących na laptopie stara się poprawić komfort swojej pracy. Zobacz, jak im w tym pomóc.
Iwona Zastawna Fellowes Polska SA
Jak się mają przepisy BHP do pracy przy laptopach? Jeżeli zatrudniamy pracowników administracyjno-biurowych, i wyposażymy go w laptop do wykonywania codziennej pracy to czy jest to zgodne z przepisami bhp?
Mariusz ForemniakGł. specjalista ds. BHP
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone