Co zrobić gdy pracownik dostarcza zaświadczenie o zwolnieniu z obowiązku noszenia maseczki?

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
20.04.2021AKTUALNE

Co zrobić gdy pracownik dostarcza zaświadczenie o zwolnieniu z obowiązku noszenia maseczki?

Wielu pracodawców w związku z istniejącym stanem pandemii COVID19 wprowadza obowiązek używania przez pracowników środków ochrony indywidualnej w postaci półmasek i rękawic ochronnych. Co zrobić, gdy pracownik odmawia stosowania w pracy maski ochronnej powołując się na treść tzw. "rozporządzenia covidowego" i przedkładając pracodawcy zaświadczenie lekarskie o zwolnieniu z obowiązku noszenia maseczki? Czy pracodawca ma prawo nie dopuścić takiego pracownika do pracy (jeśli nie będzie on stosował nakazanych SOI)? Czy pracodawca może powołać się przy tym na fakt, iż wydane zaświadczenie lekarskie stanowi przesłankę istnienia przeciwskazań zdrowotnych do wykonywania przez danego pracownika pracy na wskazanym wcześniej stanowisku pracy?

Jeżeli aktualizacji oceny ryzyka zawodowego wynikają działania profilaktyczne w postaci obowiązku noszenia maseczek – uwzględniając charakter pracy – wówczas obowiązkiem pracownika będzie noszenie maseczki. Fakt posiadania zaświadczenia lekarskiego o zwolnieniu z obowiązku noszenia maseczki powinien być skonsultowany z lekarzem medycyny pracy, który sprawuje profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami – w kontekście możliwości świadczenia pracy bez maseczki.

Maseczki jako rozwiązania profilaktyczne

Rozporządzenia w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii stanowią, względem pracodawców, jedynie minimum obowiązków związanych z właściwą profilaktyką przeciwwirusową, w ramach relacji pracodawca-pracownik. Pracodawca powinien oczywiście spełniać minimalne standardy zawarte w rozporządzenia „covidowych”, jednak jego obowiązkiem jest opracowywanie rozwiązań profilaktycznych „szytych na miarę”, uwzględniających specyfikę pracy w zakładzie oraz ryzyko narażenia na koronawirus przy poszczególnych pracach.

Ważne

Należy pamiętać, że w 29 grudnia 2020 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Zdrowia zmieniające rozporządzenie w sprawie szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy oraz ochrony zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki. Przywołane rozporządzenie zobowiązało pracodawców do przeprowadzenia aktualizacji oceny ryzyka zawodowego w zakresie dotyczącym koronawirusa zespołu ostrej niewydolności oddechowej 2 (SARS-CoV-2) – w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Jeżeli zatem na podstawie przeprowadzonej aktualizacji oceny ryzyka (lub jeżeli została ona przeprowadzona wcześniej) pracodawca wprowadził względem pracowników obowiązek stosowania maseczek, wówczas pracownik nie może powoływać na ogólne zapisy rozporządzeń covidowych i powinien tym samym maseczki używać, jako wprowadzone przez pracodawcę środki ochrony indywidualnej.

Nie można oczywiście wykluczyć sytuacji, w ramach której pracownik przedstawi orzeczenie lekarskie stwierdzające przeciwwskazania do używania maseczki. W takim przypadku niezbędne jest pilne skonsultowanie tej kwestii z lekarzem medycyny pracy sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, zatrudnionym w przychodni podstawowej jednostki medycyny pracy, z którą pracodawca ma podpisaną umowę. Konsultacja będzie podstawą podjęcia decyzji o dopuszczeniu lub nie dopuszczeniu pracownika do pracy uwzględniając przeciwwskazania do używania maseczki.

Uwaga!

W żadnym razie nie można przyjąć, iż zaświadczenie lekarskie stwierdzające przeciwwskazania do użytkowania maseczki stanowi przeciwwskazanie do wykonywania pracy na danym stanowisku. Zdolności do pracy lub jej brak potwierdzają bowiem pracownicze badania profilaktyczne.

Autor: 

Sebastian Kryczka

prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.