Do których pracowników administracyjnych będzie miało zastosowanie zwolnienie ze szkoleń bhp?

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
25.10.2018AKTUALNE

Do których pracowników administracyjnych będzie miało zastosowanie zwolnienie ze szkoleń bhp?

W związku z wielce prawdopodobnym zniesieniem obowiązku szkoleń okresowych dla pracowników administracyjno-biurowych, nasuwają się kolejne pytania i wątpliwości. Czy zwolnienie miałoby objąć wszystkich pracowników administracyjno-biurowych również tych na stanowiskach kierowniczych? Czy zwolnienie wobec tego będzie miało zastosowanie np. do pracowników administracji państwowej tj. Prezydenta, Wójta i naczelników? Poszukajmy odpowiedzi na kolejne rodzące się pytania.

Choć projekt zmian przewidujący zniesienie szkoleń okresowych bhp względem pracowników na stanowiskach administracyjno-biurowych, znajduje się jeszcze w procesie legislacyjnym, obecnie ma być rozpatrywany przez Komisje Sejmowe, już budzi wiele pytań i kontrowersji. Tym razem spróbujmy odpowiedzieć na pytanie czy projektowana zmiana przepisów miałaby zastosowanie do osób zatrudnianych na stanowiskach administracyjno-biurowych, którzy jednak kierują innymi pracownikami. Czy zwolnieni na podstawie procedowanych przez Sejm przepisów byliby również kierownicy na stanowiskach administracyjno-biurowych, np. naczelnicy.

Już teraz na podstawie projektu i uzasadnienie do niego możemy stwierdzić, że projektowana zmiana w przepisach nie przewiduje możliwości zniesienia szkoleń okresowych bhp dla pracodawców – niezależnie od tego, że osoby wpisujące się w kategorię „pracodawcy” na gruncie przepisów prawa pracy, wykonują również prace o charakterze administracyjno-biurowym. W przypadku osób kierujących pracownikami – które są zatrudnione na podstawie stosunku pracy, nie będąc tym samym pracodawcą, należy przyjąć, że nowe przepisy również nie dają możliwości zwolnienia ich ze szkoleń okresowych.

Projektowane zmiany zwolnienia ze szkoleń okresowych bhp dotyczą tylko pracowników administracyjno-biurowych.

Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym (druk Sejm nr 2862) zakłada między innymi zmiany w prawie pracy w zakresie obowiązków związanych ze szkoleniami bhp. Zgodnie z projektowanymi przepisami, szkolenie okresowe bhp pracownika, nie jest wymagane dla pracownika na stanowisku administracyjno-biurowym, gdy rodzaj przeważającej działalności pracodawcy w rozumieniu przepisów o statystyce publicznej znajduje się w grupie działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecią kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, chyba że z oceny ryzyka, o której mowa w art. 226, wynika, że jest to konieczne.

Nie wszyscy pracownicy wykonujący zadania w warunkach pracy „administracyjno-biurowej” będą zwolnienie ze szkoleń bhp.

Odnosząc się bezpośrednio do wątpliwości przestawionych na wstępie należy zauważyć, że możliwość zwolnienia ze szkoleń okresowych jest zarezerwowana wyłącznie względem pracowników na stanowiskach administracyjno-biurowych. Oznacza to – niezależnie od tego, kto wpisuje się w pojęcie pracodawcy w ramach struktur urzędu miejskiego (Prezydent/Wójt) – że żaden pracodawca nie będzie zwolniony z obowiązkowego szkolenia okresowego, niezależnie od tego, iż formalnie wykonuje zadania w warunkach pracy „administracyjno-biurowej”.

Natomiast w przypadku zatrudnionych na stanowiskach administracyjno-biurowych mających status pracowników kierujących innymi pracownikami również nie będzie można mówić o odstąpieniu od zapewnienia cyklicznych szkoleń bhp. Wynika to z faktu, iż osoby te na potrzeby szkolenia bhp zaliczane są do grupy „osób będących pracodawcami oraz innych osób kierujących pracownikami”. Pracownicy administracyjno-biurowi, którzy zgodnie z projektowanymi zmianami będą podlegali zwolnieniu z okresowych szkoleń bhp, wymienieni są (na potrzeby realizacji okresowych szkoleń bhp) w innej kategorii pracowników – w § 14 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia w sprawie szkoleń bhp. Tym samym, niezależnie od tego, że pracownicy kierujący pracownikami wykonują pracę, którą można uznać w szerokim znaczeniu za „administracyjno-biurową” są to osoby w dalszym ciągu kierujące pracownikami, których do grupy pracowników „administracyjno-biurowych”, na potrzeby szkolenia bhp, się nie zalicza.

Ważne

Należy odróżnić fakt wykonywania przez osoby mające status pracodawcy oraz pracowników kierujących pracownikami pracy w warunkach „administracyjno-biurowych” od pracowników administracyjno-biurowych, o których mowa w § 14 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia w sprawie szkoleń bhp. Tylko w przypadku osób, o których mowa w wyżej przywołanym przepisie będzie podstawa prawna do odstąpienia od kierowania ich na szkolenia okresowe – przy uwzględnieniu pozostałych warunków, o których mowa w projektowanych przepisach.

Autor: 

Sebastian Kryczka

Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.