Jak pomóc pracownikom w radzeniu sobie ze stresem?

14.10.2015AKTUALNE

Jak pomóc pracownikom w radzeniu sobie ze stresem?

Jak pokazują badania 51% pracowników twierdzi, że przypadki stresu związanego z pracą są częste w ich miejscu pracy. Natomiast około 4 na 10 pracowników uważa, że w ich firmach nie reaguje się odpowiednio na stres związany z pracą. Jak zatem pomóc pracownikom? Jak zareagować? Służba bhp powinna być pierwszą linią obrony pracowników przed stresem. Oto kilka wskazówek, jak pomóc zestresowanym pracownikom.

Służba bhp obserwuje pracowników, warunki pracy. To często pracownik służby bhp jest pierwszą osobą, która zauważa problem stresu w zakładzie pracy. W takim przypadku powinien wiedzieć jak poradzić sobie w sytuacjach subiektywnie trudnych? Wiedzą taką należy podzielić się z pracownikami podczas szkoleń bhp.

Co można zrobić od razu w przypadkach silnego, wręcz paraliżującego niepokoju, lęku czy zalewającej złości?

Przede wszystkim należy uruchomić racjonalną ocenę sytuacji, którą jest:

  • ocena i interpretacja sytuacji, czyli poznanie odpowiedzi na pytania:
    - jakie wymagania są stawiane?
    - czy rzeczywiście jest to problem?
  • ocena własnych możliwości i zasobów, czyli poznanie odpowiedzi na pytania:
    - czy jest możliwe sprostanie zadaniu?
    - czy umiejętności, cechy charakteru i warunki fizyczne nie zawiodą w określonej sytuacji?

Od odpowiedź na te pytania zależy, czy daną sytuację należy zinterpretować jako:

  • trudną, ale możliwą do opanowania,
  • szczególnie trudną – na granicy możliwości,
  • beznadziejną.

A zatem od osobistej postawy w dużej mierze zależy, czy stan stresu w ogóle się pojawi i jakie będą podejmowane próby radzenia sobie ze stresem.

Osoby z adekwatnym, stałym poczuciem własnej wartości, znające swoje mocne i słabe strony, mające przekonanie co do swoich kwalifikacji zawodowych i życiowych często interpretują sytuację jako trudną, ale „do poradzenia sobie”.

Ważne

W tym miejscu proponujemy zastanowienie się i zrobienie listy swoich zalet, umiejętności oraz mocnych stron. W sytuacji stresowej wystarczy ją sobie przypomnieć, aby obniżyć poziom doświadczanego napięcia.

Wszystkie pozytywne myśli na własny temat pomogą opanować paraliżujące emocje. Można przypomnieć sobie, jak świetnie poradzono sobie z innym trudnym subiektywnie przeżyciem czy zadaniem. Doradzamy przypomnienie sobie wydarzenia związanego z doświadczeniem dumy i radości ze zwycięstwa nad problemem. Każdy na pewno ma takie przeżycie – należy go tylko poszukać w pamięci. Może pochodzić z dzieciństwa lub dorosłości. Ważne jest, aby był to osobisty sukces.

Przypominając sobie swój sukces, zobaczmy oczami wyobraźni siebie – ile mamy lat, jak wyglądamy, w co jesteśmy ubrane czy ubrani, jak wygląda nasze otoczenie. Jakie dźwięki do nas dochodzą, co mówimy lub co mówią do nas inni? Siedzimy, czy stoimy? Czy towarzyszą nam jakieś zapachy? Postarajmy się przywołać jak najbardziej wyraźny obraz sytuacji, w której odnieśliśmy sukces. Poczujmy swoje emocje i ciało. Co myślimy o sobie? Jak się czujemy? Zachowajmy w sobie ten stan i już zawsze pamiętajmy, że potrafimy oraz możemy pokonywać trudności.

Konstruktywne sposoby radzenia sobie ze stresem

Do konstruktywnych sposobów radzenia sobie ze stresem należą:

1) koncentracja na problemie:

  • poszukiwanie nowych źródeł informacji, co pozwala zmienić interpretację zdarzenia na zadanie możliwe do wykonania lub nabyć nowe sposoby przezwyciężenia trudności,
  • poszukiwanie alternatywnych sposobów rozwiązań,
  • nabywanie koniecznych umiejętności (np. dotyczących zarządzania czasem i przestrzenią),
  • zmiana strategii postępowania, gdy dotychczasowa okazuje się nieskuteczna,
  • podział sytuacji problemowej na części i stopniowe ich rozwiązywanie,
  • odłożenie na określony czas myślenia o problemie, aby nasza strona intuicyjna, twórcza mogła poszukać rozwiązań, czyli „pomyślę o tym jutro” (nie ma to jednak być odkładanie w nieskończoność konfrontacji z problemem),
  • jeżeli powyższe sposoby nie dają efektów, należy zastanowić się, czy nie warto wycofać się z sytuacji stresowej (np. zmienić pracę na bardziej odpowiadającą naszej osobowości, możliwościom, celom życiowym lub mającą środowisko pracy przychylne emocjonalnie, zgodne z preferowanymi przez nas wartościami);

2) umiejętność zachowania kontroli nad emocjami:

  • wyrażenie pozytywnych i negatywnych emocji (np. rozmowa na temat stresu oraz przeżywanych uczuć),
  • uruchomienie adaptacyjnych schematów poznawczych omówionych powyżej,
  • rozpoznanie u siebie symptomów zmęczenia, stresu i przeciwdziałanie im (np. przez aktywność fizyczną, techniki relaksacyjne – głębokie oddychanie, medytację, wizualizację, trening rozluźniania mięśni, autohipnozę, a także zdrową dietę, zajęcie się czynnościami sprawiającymi przyjemność),
  • wzmocnienie poczucia własnej wartości (np. przez przypomnienie sobie swoich sukcesów),
  • rozwijanie poczucia humoru i dystansu do siebie,
  • obniżanie rangi zdarzenia, trudności (np. przez zadanie sobie pytania, jak ten problem będzie wyglądał za rok czy 5 lat),
  • obniżenie stopnia niepewności (np. zdobycie informacji na temat oczekiwań w stosunku do nas kierowanych, opinii na temat naszej pracy, umiejętności, jakie cenią u nas inni),
  • planowanie (np. przez wyobrażenie sobie sytuacji problemowej i swojego konstruktywnego w niej zachowania);

3) umiejętność korzystania z zasobów otoczenia, czyli aktywne inicjowanie pomocy ze strony innych:

  • poszukiwanie wsparcia emocjonalnego (pocieszenia, poczucia oparcia, zrozumienia, bliskości), praktycznej pomocy (np. finansowej) lub rady u rodziny, przyjaciół czy współpracowników,
  • poszukiwanie wsparcia instytucjonalnego, czyli pomocy u terapeutów, psychologów, prawników lub lekarzy.

W przypadku problemów w pracy szczególnie ważne jest uzyskanie wsparcia od przełożonych i współpracowników. Jeżeli go brakuje, ryzyko wystąpienia syndromu wypalenia zawodowego wzrasta. Pracownik ma prawo oczekiwać, że przełożony oprócz postawienia wymagań pomoże w sytuacjach nowych, złożonych, trudnych. Pomocą może być rozmowa o zadaniu, wspólne poszukiwanie rozwiązań, wysłuchanie wątpliwości czy niepokojów danego pracownika. Może to być również zorganizowanie szkolenia zawodowego lub treningu psychologicznego, na przykład dotyczącego radzenia sobie ze stresem, z problemowym klientem, umiejętności przywódczych lub interpersonalnych, czyli wsparcie instytucjonalne.

Autor: 

Małgorzata Pietrzyk
specjalista psychologii klinicznej