Jak pracodawca ma sprawdzić, czy pracownik może nosić maseczkę?

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
11.02.2022AKTUALNE

Jak pracodawca ma sprawdzić, czy pracownik może nosić maseczkę?

Wielu pracodawców wymaga od pracowników, aby nosili maseczki na terenie zakładu. Szczególnie jeżeli pracy poruszają się ciągami komunikacyjnymi. Zwykle taki obowiązek określili w dokumencie wewnątrzzakładowym – procedurze prewencji przeciw zakażeniom COVID-19. Co zrobić, jeżeli pracownik nie stosuje się do tego nakazu? Chodzi po firmie bez maseczki. Na ostatniej konferencji prasowej mMinistra zdrowia była jedynie mowa o pomyśle na zniesienie obowiązku stosowania maseczek. Jednak w lutym przepisy w tym zakresie nie ulegają zmianie. Maseczki nadal obowiązują. 

Korzyści 

Dzięki informacjom zawartym w tym artykule:

  • zweryfikujesz prawidłowe postępowanie pracowników;

  • poznasz podstawę egzekwowania stosowania maseczek w zakładzie pracy;

  • zmniejszysz ryzyko rozprzestrzeniania koronawirusa w zakładzie pracy.

Czytaj także: Co zrobić, gdy pracownik dostarcza zaświadczenie o zwolnieniu z obowiązku noszenia maseczki?>>>

Wielu pracodawców na początku pandemii opracowało zasady i procedury prewencji przeciw zakażeniom COVID-19. Wielu wymaga od swoich pracowników stosowania maseczek na terenie zakładu pracy. Szczególnie w ciągach komunikacyjnych czy w szatniach. Jednak zdarzają się pracownicy, którzy nie stosują się do tego wymogu. Niektórzy twierdzą, że mają schorzenia, które pozwalają im nie nosić maseczki. Zasłaniają się też, że nie mają obowiązku udowadniania tego stanu pracodawcy i pokazywania żadnych dokumentów od lekarza. Czy faktycznie pracownik może odmówić noszenia maseczki? Jakie są aktualne regulacje prawne w tym zakresie? Czy pracodawca może wymagać zaświadczenia od lekarza, o zwolnieniu z obowiązku noszenia maseczki z przyczyn zdrowotnych? Czy pracodawca może ukarać pracownika za nie noszenie maseczki?

Maseczki w zakładach pracy – podstawa prawna

Zgodnie z obowiązującymi zasadami i przepisami, nakazuje się zakrywanie przy pomocy maseczki ust i nosa w szczególności w zakładach pracy – jeżeli w pomieszczeniu przebywa więcej niż jedna osoba. Oczywiście pracodawca może postanowić inaczej. Są to zapisy z rozporządzenia Rady Ministrów z 6 maja 2021 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii.

Ważne

Należy pamiętać, że rozporządzenie wyznacza jedynie minimum wymogów w zakresie reżimu sanitarnego w zakładach pracy. Pracodawca ma zatem możliwość wprowadzenia własnych, bardziej rygorystycznych regulacji. W ramach takich rozwiązań maseczki mogą być obowiązkowe nie tylko w pomieszczeniach pracy, ale i ciągach komunikacyjnych.

Jak pracodawca ma sprawdzić, czy pracownik może nosić maseczkę?

W przypadku gdy pracownik odmawia stosowania maseczek. Zasłania się przy tym kwestiami zdrowotnymi. Mówi o prawie do prywatności. Powołuje się na ochronę danych szczególnej kategorii – dane o stanie zdrowia. Pracodawca powinien skonsultować sprawę z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami. Pracownik nie może samodzielnie decydować o używaniu lub nieużywaniu, obowiązujących w zakładzie pracy, środków ochronnych.

Oczywiście można rozważyć również skierowanie pracownika na przedterminowe badania profilaktyczne. W takim wypadku należy wskazać – praca w maseczce ochronnej, stosowanej jako środek profilaktyczny w celu ochrony przed nowym czynnikiem biologicznym – koronawirus. Wówczas lekarz oceni czy pracownik może wykonywać pracę z wykorzystaniem maseczki ochronnej. Jeżeli lekarz po badaniu uzna, że pracownik ma przeciwwskazania do pracy w maseczce, dokona stosownej adnotacji w orzeczeniu.

Jeżeli jednak badanie profilaktyczne wykaże zdolność do pracy w maseczce ochronnej, wówczas za jej niestosowanie będzie można zastosować karę porządkową.

Ważne

Pracodawca może wprowadzić regulacje zakładowe, które zobowiążą pracowników do stosowania maseczek ochronnych. Regulacje wewnętrzne mogą przykładowo wynikać z oceny ryzyka zawodowego. Ewentualne przeciwwskazania wspominane przez pracownika powinny być uzgodnione z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami. To czy pracownik może, czy nie może stosować z przyczyn zdrowotnych obowiązujących u pracodawcy środków ochrony indywidualnej, nie jest jego prywatną sprawą. 

Autor: 

Sebastian Kryczka

prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.