Psycholog w firmie poprawi warunki pracy

Magdalena Pokrzycka-Walczak
Magdalena Pokrzycka-Walczak
16.05.2016AKTUALNE

Psycholog w firmie poprawi warunki pracy

Dobra atmosfera w pracy wpływa na warunki w pracy. Pracownik służby bhp może sam zaangażować się w wyjaśnienie powodów złych stosunków w pracy, nie zawsze jednak ma na to czas. Dlatego w praktyce sprawdza się zatrudnienie psychologa. Rozładowanie napięć w miejscu pracy oznacza organicznie stresu, poprawę atmosfery w pracy i wpływa na zdrowie pracowników oraz ich bezpieczeństwo.

Powodem absencji chorobowej coraz częściej bywa stres, związany z wzrastającymi wymaganiami, stawianymi przed pracownikiem. Nie wszyscy dobrze radzą sobie z rosnącą liczbą obowiązków, koniecznością ciągłego dokształcania się i godzenia tych zadań z życiem rodzinnym.  Firmy, aby utrzymać się na rynku muszą szybko reagować na dynamikę zmian w branży, by utrzymać swoją pozycję, poprawić miejsce w rankingu. Dlatego menedżerowie potrzebują zgranego zespołu pracowników, potrafiących wykonywać obowiązki także pod presją czasu.

Jednak nie wszyscy pracownicy wytrzymują tempo pracy i zmian. Nie wszyscy też mogą, ze względu na stan zdrowia czy sytuację rodzinną, szukać nowej, mniej obciążającej pracy. „Ucieczką” od problemów stają się zatem zwolnienia lekarskie, a ich liczba wśród pracowników rośnie.

Ważne

Według szacunków Państwowej Inspekcji Pracy ok. 50-60 proc. nieobecności w pracy ma związek z chorobami wywołanymi przez stres.

Spotkania z psychologiem

Menedżerowie (również służby bhp), którzy cenią doświadczenie swoich pracowników i chcą korzystać z tego cennego potencjału muszą podejmować działania w celu zmniejszenia poziomu stresu. Dlatego w niektórych firmach i urzędach szefowie inwestują we współpracę z psychologami.

Głównym zadaniem psychologa jest pomoc pracownikom w rozwiązywaniu konkretnych sytuacji kryzysowych. Ale także wsparcie w problemach osobistych i rodzinnych. Co istotne – psycholog nie poszukuje kontaktu z osobami, które mogą mieć problemy emocjonalne. Na stronie internetowej firmy i na tablicach informacyjnych powinny ukazywać się informacje o dyżurach psychologa ze wskazaniem, że każdy pracownik może anonimowo i bezpłatnie skorzystać z porady.

Spotkania z pracownikami powinny odbywać się poza miejscem pracy – o ile to możliwe – np. w poradni psychologicznej lub w innym, wybranym przez pracownika miejscu. Chodzi o zapewnienie maksimum komfortu i anonimowości. Zadaniem psychologa jest umawianie spotkań w odstępach czasowych, które nie pozwolą pracownikom na przypadkowe nawet spotkanie.

Ważne

Pracodawcy nie wolno pytać psychologa o to, czy i kto przychodzi po porady. Psychologa obowiązuje tajemnica zawodowa, z której – za zgodą pacjenta – można zwolnić jedynie w przypadku postępowania sądowego.

O tym, czy pracownicy korzystają z tej formy wsparcia i o efektach rozmów z psychologiem – choć na nie czasem trzeba poczekać nie tygodnie, a nawet miesiące – szef firmy może przekonać się obserwując poprawiające się relacje w zespole.

Uśmiechnięty i zadowolony pracownik to oznaka, że wszystko układa się dobrze i można liczyć także na zwiększenie wydajności pracy. Bo zadowolony pracownik to efektywny członek zgranego zespołu.

Szkolenia z radzenia sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym

Uzupełnieniem terapii psychologicznej mogą być treningi, przeprowadzane w ramach godzin pracy, ze sposobów radzenia sobie z sytuacjami kryzysowym oraz wypaleniem zawodowym. Podstawą takich szkoleń są niewielkie grupy uczestników i praca warsztatowa, polegająca na dyskusji i „odegraniu” konkretnej sytuacji kryzysowej, którą wspólnie wybierają pracownicy z prowadzącym. Nie chodzi tu o pokazanie konkretnej sytuacji, z jaką aktualnie musi zmierzyć się dany pracownik, ale wskazanie możliwości radzenia sobie w zbliżonych problemach, z którymi ktoś wcześniej musiał się zmierzyć i je pokonać.

Psycholog podkreśla każdorazowo efekt końcowy, czyli fakt, że rozwiązanie problemu nie jest trudne, jednak wymaga podjęcia konkretnych działań i wypracowania odpowiednich standardów postępowania, np. z wykorzystaniem umiejętności asertywności.

Podkreślajmy nasze działania na rzecz dobrych relacji z pracownikami

Warto pamiętać, że zarówno szkolenia, jak i rozmowy z psychologiem, powinny być ważnym elementem strategii rozwoju firmy. Uwzględnienie dobrej kondycji psychicznej pracowników w długofalowej polityce jest dobrze postrzegane nie tylko przez organizacje i instytucje zewnętrzne, np. kontrole przeprowadzane przez Państową Inspekcję Pracy, ale także samych pracowników.

Ważne

Pracownik, który wie, że jego samopoczucie jest ważne dla pracodawcy, lepiej i wydajniej pracuje, bo wie, że w sytuacji kryzysowej może liczyć na swojego szefa.

Pamiętajmy, ze stres jest realnym zagrożeniem na stanowisku pracy. To czynnik psychospołeczny coraz częściej identyfikowany wśród zagrożeń w wielu firmach z różnych branż. Jego negatywne działanie dostrzegła i już od wielu lat nagłaśnia Europejska Agencje Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy, szczególnie poprzez różnego rodzaju programy. Zatem podejmowanie wszelkich działań zmniejszających oddziaływanie stresu na pracowników ma ogromne znaczenie zarówno dla ich zdrowia jak i bezpieczeństwa.

Autor: 

Magdalena Pokrzycka-Walczak

Autor
Magdalena Pokrzycka-Walczak
Ekonomistka, dziennikarka, absolwentka Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie i Uniwersytetu Warszawskiego. Jej zainteresowania zawodowe koncentrują się wokół zagadnień psychologicznych w zakresie bhp, głównie w obszarach ochrony zdrowia i transportu.