Odmowa wykonywania pracy ze względu na niską temperaturę
Pytanie: Czy pracownik ma prawo odstąpić od wykonywania pracy, jeżeli temperatura w magazynie, w którym pracuje wynosi jedynie 5° C?
Pracodawca ma obowiązek zapewnienia w pomieszczeniach pracy temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy, która jednak nie powinna być niższa niż 14o C, chyba, że względy technologiczne na to pozwalają. W pomieszczeniach, w których wykonywana jest lekka praca fizyczna, a także w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18oC.
Przesłanki odmowy wykonywania pracy
Pracownik może powstrzymać się od wykonywania pracy jeżeli wystąpią łącznie dwie przesłanki:
- warunki pracy nie będą odpowiadać przepisom bhp,
- warunki te będą stwarzały bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika lub wykonywana praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom.
Czym jest pomieszczenie pracy?
Ustalenia wymaga, czy praca jaką wykonują pracownicy w magazynie pozwala na zakwalifikowanie magazynu jako pomieszczenia pracy.
Przez pomieszczenia pracy rozumie się pomieszczenia przeznaczone na pobyt pracowników, w których wykonywana jest praca. Nie są nimi pomieszczenia w których:
- łączny czas przebywania tych samych pracowników w ciągu jednej zmiany roboczej jest krótszy niż 2 godziny, a wykonywane czynności mają charakter dorywczy bądź praca polega na krótkotrwałym przebywaniu związanym z dozorem albo konserwacją urządzeń lub utrzymaniem czystości i porządku,
- mają miejsce procesy technologiczne nie pozwalające na zapewnienie odpowiednich warunków przebywania pracowników w celu ich obsługi, bez zastosowania środków ochrony indywidualnej i zachowania specjalnego reżimu organizacji pracy,
- jest prowadzona hodowla roślin lub zwierząt, niezależnie od czasu prze bywania w nich pracowników zajmujących się obsługą.
W opisanym przypadku nie zachodzą powyższe okoliczności, ponieważ nawet gdyby uznać magazyn za pomieszczenie pracy, a temperaturę w nim panującą za zbyt niską to i tak sytuacja ta nie stwarza bezpośredniego zagrożenia dla zdrowia lub życia pracownika zatem pracownik nie ma prawa odmowy świadczenia pracy.
§ 30 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650)
Tomasz Zwolak
prawnik, specjalista
z zakresu prawa pracy

Mgr prawa, absolwent Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie, Od 2003 r. zajmuje się tematyką prawa pracy, praktyk, pracownik działów personalnych m.in. ZUS, oraz PKO BP S.A., autor licznych publikacji dotyczących prawa pracy i bhp, prowadzi szkolenia otwarte oraz dedykowane z zakresu prawa pracy.
Inne artykuły w kategorii Warunki pracy
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Ręczne prace transportowe – zasady bhp »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.