Jakie dane osobowe uwzględnić w informacji i wykazie pracowników wyznaczonych, przeszkolonych do udzielania pierwszej pomocy i ewakuacji?

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
01.06.2022AKTUALNE

Kodeks pracy zobowiązuje pracodawcę do zapewnienia środków niezbędnych do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach. Wiąże się to z wyznaczeniem pracowników do udzielania pierwszej pomocy oraz poinformowaniem pozostałych zatrudnionych o ich wyznaczeniu. O pracownikach wyznaczonych i przeszkolonych mówi również rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bhp. Jednak przepisy nie określają zakresu udostępnianych danych osobowych takich pracowników. Jakie dane osobowe udostępnić w wykazie pracowników wyznaczonych do obsługi punktów pierwszej pomocy i przy apteczkach? Czy wykaz powinien zawierać dodatkowe dane osobowe wynikające z obowiązku informacyjnego?

Obowiązek zapewnienia bezpiecznych warunków pracy to nie tylko właściwie przeprowadzona ocena ryzyka zawodowego, szkolenie bhp oraz badania profilaktyczne. Każdy pracodawca ma również obowiązek zapewnienia sprawnie funkcjonującego zakładowego systemu udzielania pierwszej pomocy w razie wypadków.

Obowiązki pracodawcy w zakresie pierwszej pomocy

Podstawowe wymogi w powyższym zakresie uregulowane są w przepisach Kodeksu pracy. Wynika z nich, że pracodawca jest zobowiązany zapewnić środki:

  • niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach,

  • zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników,

jak i wyznaczyć pracowników do udzielania pierwszej pomocy. Dodatkowo pracodawca jest zobowiązany przekazywać pracownikom informacje o tych wyznaczonych pracownika.

Ważne
Informacja o pracownikach wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy powinna obejmować:

  • imię i nazwisko;

  • miejsce wykonywania pracy;

  • numer telefonu służbowego lub innego środka komunikacji elektronicznej.

Kwestie bardziej szczegółowe związane z zapewnieniem systemu udzielania pierwszej pomocy reguluje rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Z przepisów rozporządzenia wynika, iż pracodawca powinien w szczególności zapewnić:

  • punkty pierwszej pomocy w wydziałach (oddziałach), w których są wykonywane prace powodujące duże ryzyko wypadku lub związane z wydzielaniem się par, gazów albo pyłów substancji sklasyfikowanych jako stwarzające zagrożenie ze względu na ostre działanie toksyczne;

  • apteczki w poszczególnych wydziałach (oddziałach) zakładu pracy.

Ważne

Ilość, usytuowanie i wyposażenie punktów pierwszej pomocy i apteczek powinny być ustalone w porozumieniu z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, z uwzględnieniem rodzajów i nasilenia występujących zagrożeń.

Zakres danych podawanych w wykazie pracowników wyznaczonych, przeszkolonych w udzielaniu pierwszej pomocy

Obsługa zarówno , jak i apteczek, niezależnie od stosowanego systemu czasu pracy, w tym w ramach pracy zmianowej, powinna być powierzana wyznaczonym pracownikom. Pracownicy ci muszą być przeszkoleni w udzielaniu pierwszej pomocy. W punktach pierwszej pomocy oraz przy apteczkach w miejscach widocznych należy wywiesić instrukcje o udzielaniu pierwszej pomocy w razie wypadku oraz wykazy pracowników wyznaczonych, przeszkolonych w udzielaniu pierwszej pomocy.

To, że wykaz pracowników powinien być widoczny, co wyklucza jego przechowywanie np. w apteczce, nie budzi większych wątpliwości. Wątpliwości mogą natomiast dotyczyć zakresu danych osobowych umieszczonych w wykazie, który jest wywieszony w punkcie pierwszej pomocy lub przy apteczce. Warto bowiem zauważyć, że rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bhp nie wskazuje, jakie dane osobowe pracowników powinien zawierać taki wykaz. Nie odsyła jednocześnie w tym zakresie do przepisów Kodeksu pracy dotyczących obowiązku informacyjnego o pracownikach wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy.

Dane w wykazie pracowników wyznaczonych a kwestia ochrony danych osobowych

Powyższa kwestia może więc budzić wątpliwości na gruncie ochrony danych osobowych. W braku szczegółowych wskazań dopuszczalnym i legalnym postępowaniem jest opracowanie wykazów pracowników wyznaczonych do w udzielaniu pierwszej pomocy i prowadzenia ewakuacji. Jak najbardziej powinny one zawiera

nie tylko imię i nazwisko pracownika wyznaczonego, ale również:

  • numer telefonu służbowego

  • lub adres innego środka komunikacji elektronicznej.

Jest to informacja dużo bardziej istotna niż kwestia miejsca wykonywania pracy przez pracownika wyznaczonego.

Nie można przyjąć, że skoro przepisy rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp nie odwołują się do zakresu danych osobowych pracowników wyznaczonych, to wystarczy wskazać wyłącznie imię i nazwisko pracownika wyznaczonego do udzielania pierwszej pomocy.

Również wykazy pracowników wyznaczonych, znajdujący się w punktach pierwszej pomocy lub przy apteczce, powinien zawierać powyższe dane osobowe. Udostępnienie takich danych osobowych nie powinno być kwestionowane przez organy kontroli i nadzoru w zakresie bhp. Natomiast ewentualny zarzut pracownika w sprawie naruszenia zasad ochrony danych należy uznać za bezprzedmiotowy.

Autor: 

Sebastian Kryczka

Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.