Regulamin przydziału odzieży i obuwia roboczego – czy może zawierać przepisy o karach porządkowych

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
24.09.2021AKTUALNE

Każdy pracodawca musi ustalić zasady wyposażenia pracowników w narzędzia i materiały. Określa też zasady przydziału odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej i higieny osobistej. W praktyce zasady określane są w regulaminach, które są integralną częścią regulaminu pracy. Zastanówmy się, czy można w regulaminie przydziału odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej umieszczać zapisy o karach porządkowych?

W każdym zakładzie pracy, gdzie odzież własna pracownika może zostać zabrudzona w toku pracy (nie mówiąc o jej zniszczeniu), pracodawca powinien zapewnić pracownikom odzież i obuwie robocze. Ponadto pracodawca musi dostarczyć pracownikowi, na swój koszt, środki ochrony indywidualnej zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników, które występującą w środowisku pracy. Ma on również obowiązek informować pracowników o sposobach posługiwania się tymi środkami.

Zasady wyposażenia pracowników w:

  • narzędzia i materiały,

  • odzież i obuwie robocze

  • środki ochrony indywidualnej,

powinny stanowić część przepisów zakładowych. Takie przepisy powinny określać organizację i porządek w procesie pracy. Powinny być to:

  • regulamin przydziału środków ochrony indywidualnej na stanowisku pracy,

  • regulamin przydziału odzieży i obuwia roboczego

W praktyce może powstać pytanie, czy wśród zakładowych zasad – określanych jako tabela przydziału odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej – powinny być umieszczone przepisy dotyczące kar porządkowych.

Ważne

Przepisy porządkowe odnoszą się do łamania przepisów i zasad bhp przez pracowników. Dotyczą też obowiązku stosowania udostępnionych przez pracodawcę, szeroko rozumianych, środków ochronnych indywidualnej.

W celu rozstrzygnięcia problemu trzeba odwołać się do przepisów Kodeksu pracy. Znajdziemy tam wskazówki normujące problematykę regulaminu pracy. Zgodnie z nimi regulamin pracy powinien określać w szczególności:

  • organizację pracy,

  • warunki przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu,

  • wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały,

  • wyposażenie pracowników w odzież i obuwie robocze oraz w środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej.

Regulamin pracy a regulamin przydziału odzieży i obuwia roboczego

Powszechną praktyką jest załączanie do regulaminu pracy regulaminu przydziału środków ochrony indywidualnej. Jest to najczęściej odrębny dokument, który jest załącznikiem do regulaminu pracy. Przepisy wymagają, aby regulamin pracy zawierał informacje o karach stosowanych zgodnie z art. 108 kp. z tytułu odpowiedzialności porządkowej pracowników. Czym innym jest oczywiście informacja, w postaci krótkiego katalogu kar:

  • upomnienia,

  • nagany,

  • kary pieniężnej,

a czym innym regulacja zakładowa dotycząca procedury nakładania powyższych kar, w ramach pracowniczej odpowiedzialności porządkowej.

Regulamin przydziału odzież i obuwia roboczego a przepisy dotyczące nakładania kar porządkowych 

Formalnie nie ma przeszkód, aby regulamin przydziału odzieży i obuwia roboczego zawierał regulacje dotyczącą kar za naruszenie przepisów. Szczególnie dedykowane sytuacjom związanym z jego nieprzestrzeganiem. Regulacje te nie będą miały oczywiście zastosowania w przypadku, gdy obok pracowników zatrudnione są osoby na podstawie umów prawa cywilnego, którym pracodawca udostępnia środki ochrony indywidualnej, odzież i obuwie robocze.

Sytuacja, w której regulamin pracy będzie zawierał wyliczenie kar porządkowych, a załączony do niego regulamin przydziału odzieży i obuwia będzie zawierał opis procedury nakładania kar porządkowych, jest rozwiązaniem poprawnym.

Przykład:
W regulaminie przydziału można doprecyzować kwestie nieuregulowane w regularnie pracy, np. procedurę wysłuchania pracownika.

Z drugiej strony nie można wykluczyć opcji, w której procedura nakładania kar porządkowych będzie umieszczona poza regulaminem przydziału, w regulaminie pracy. Natomiast regulamin przydziału będzie zawierał jedynie wskazanie przykładowego katalogu przewinień porządkowych. Przewinienia mogą wiązać się ze stosowaniem lub niestosowaniem dzieży, obuwia roboczego oraz środków indywidualnej.

Żadna z powyższych sytuacji nie powinna być zakwestionowana przez inspektora pracy. Uchybieniem będzie natomiast brak w regulaminie pracy informacji o karach za nieprzestrzeganie przepisów przez pracowników.

Autor: 

Sebastian Kryczka

prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.