W związku ze zmianą przepisów dotyczących pracy z monitorem ekranowym, która weszła w życie 17 listopada 2023 r. , czytając rozporządzenie nie ma zapisu ,,że musi być'' tylko ,,powinno''. A co mam zrobić, jeżeli w firmie większość krzeseł biurowych nie ma regulacji wysokości podłokietników? Mam laptopa i powinienem mieć, albo dodatkowy monitor, albo podstawkę, ale nie jest mi to potrzebne. Jak interpretować zapisy w rozporządzeniu? Jak PIP będzie interpretowała zmiany?
Sebastian Kryczka,
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
W przypadku stosowania systemów przenośnych, przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, stanowisko pracy powinno być wyposażone w stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika, oraz w dodatkową klawiaturę i mysz. Jednak nie każdy pracodawca oraz pracownik jest zainteresowany dodatkowym wyposażeniem do laptopa - z jednej strony koszty, a z drugiej dotychczasowe przyzwyczajenia pracowników. Co na to może powiedzieć inspektor PIP w razie kontroli?
Prawnik, ekspert sprawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Stanowiska pracy wyposażone w monitor ekranowy, utworzone przed 17 listopada 2023 r. powinny być w ciągu 6 miesięcy dostosowane do wymogów przewidzianych w rozporządzeniu zmieniającym rozporządzenie w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Przepisy zobowiązują „pracodawcę” do zapewnienia takiego dostosowania. Nie oznacza to jednak, że nie może on delegować tego obowiązku niżej. Zobacz, jaki udział powinni mieć w tym przedsięwzięciu pracownicy służby bhp.
Sebastian Kryczkaprawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Jeżeli przy pracy istnieje konieczność korzystania z dokumentów, na życzenie pracownika stanowisko pracy należy wyposażyć w uchwyt na dokumenty. Czy pracodawca ma prawo odmówić przydzielenia takiego uchwytu – nawet na wyraźne życzenie pracownika? Czy pracownikowi może być przyznany uchwyt na dokumenty do komputera również bez jego życzenia?
Sebastian Kryczka
Komputerowe stanowiska pracy powinny być wyposażone w oddzielną klawiaturę. Nowe przepisy uprościły wprawdzie kwestie regulacji dotyczących komputerowych stanowisk pracy, zachowały jednak wymogi w zakresie znaków na klawiaturze. Powinny być one kontrastowe i czytelne. Zwykle nie ma problemu w przypadku standardowych, prostych konstrukcji. Wątpliwości mogą się pojawić w przypadku klawiatur podświetlanych.
W związku ze zmianą rozporządzenia dotyczącego stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe, pojawiły się w komórce wątpliwości dotyczące oświetlenia tych stanowisk pracy. W załączniku do "starego" rozporządzenia, [w pkt. 9.1, ppkt (a] była mowa o tym, że "poziom natężenia oświetlenia powinien spełniać wymagania określone w Polskich Normach". Polskie Normy wskazują, że natężenie oświetlenia na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe powinny wynosić 500 lux przy pracy stałej, dopuszczane jest natężenie 300 lux przy pracy dorywczej. Po zmianach załącznik do rozporządzenia w tej materii nie powołuje się wprost na Polskie Normy, zapis brzmi "oświetlenie na poszczególnych stanowiskach pracy powinno być dostosowane do rodzaju wykonywanych prac". A zatem, czy to oznacza, że nie musimy już kierować się wymogami Polskiej Normy i jest to pozostawione uznaniu pracodawcy?
Stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe to w ostatnim czasie gorący temat. Prawidłowe ustawienie monitorów ma kluczowe znaczenie nie tylko w kontekście kondycji narządu wzroku, ale również układu mięśniowo-szkieletowego. W jaki sposób ustawić monitor albo monitory, jak i systemy przenośne wyposażone w zintegrowany ekran?
Modyfikacja rozporządzenia w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitor ekranowe w szczególności poprzez rozszerzenie możliwych form korekcji narządu wzroku ożywiła ponownie dyskusję w zakresie zapewniania okularów lub szkieł korygujących wzrok dla pracowników wykonujących pracę przed laptopami. Wątpliwości wynikają z przepisu, który został uzupełniony wprawdzie o dodatkową formę korekcji wzroku - jednak nie odwołuje się bezpośrednio do systemów przenośnych, nie wyposażonych w zewnętrzny monitor ekranowy.
Nauczyciele otrzymali bony na laptopy, na lekcji posługują się laptopami i tablicami interaktywnym. Pracują 18 godz. tzw "przy tablicy". W ciągu dnia pracują po 5,4,3 godziny dziennie. Zgodnie z regulacją prawną powinni pracować ponad połowę połowę dobowego wymiaru czasu pracy przy monitorze ekranowym, aby spełniać jeden z warunków refundacji za szkła. Dyrektorzy szkół mają problem czy, to świadczenie powinno obejmować nauczycieli. I tak jak w przypadku bibliotekarza, który ma program i pracuje cały czas przy monitorze, tak w przypadku innych nauczycieli jest to sprawa sporna. Bardzo proszę o jednoznaczną odpowiedź.
Michał Kowalski.
Czy oświadczenie pracownika pracującego na laptopie o tym, że nie chce korzystać z monitora lub podstawki, zwalnia pracodawcę z obowiązku zapewnienia tego sprzętu?
Jak powinna być przeprowadzona refundacja szkieł kontaktowych? Szkła kontaktowe pracownicy kupują w pudełkach po kilka sztuk. Okres używania znacznie krótszy niż okularów korekcyjnych przy pracy przy monitorze ekranowym. Jak często należy refundować szkoła kontaktowe?
Okres 6 miesięcy, liczonych od 17 listopada 2023 r., to czas przeglądów komputerowych stanowisk pracy – w kontekście obowiązku ich dostosowania do nowych wymogów. Nowe stanowiska pracy muszą być jednak utworzone już na podstawie nowych przepisów, już na samym starcie. Rodzi się jednak pytanie – czy pracodawca ma prawo uzależniać właściwe wyposażenie komputerowego stanowiska pracy od rodzaju zawartej umowy? Czy pracownicy zatrudnieni na próbę, czy na zastępstwo mogą świadczyć pracę na stanowisku pracy zorganizowanym w sposób uproszczony?
Obowiązujące w nowym kształcie od 17 listopada 2023 r. rozporządzenie w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitor ekranowe zawiera kilka problematycznych kwestii. Jedną z nich jest wymóg, aby konstrukcja stołu umożliwiała ergonomiczne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy, w tym zróżnicowaną wysokość ustawienia monitora ekranowego i klawiatury. Czy oznacza to obowiązek zapewnienia stołów, biurek, których integralną częścią jest możliwość doboru zróżnicowanej wysokości klawiatury oraz monitora? Czy powinny posiadać unoszone i opuszczane części blatu powierzchni roboczych?
Jak należy interpretować zapis rozporządzenia o bhp przy monitorach ekranowych mówiące, że "konstrukcja stołu powinna umożliwiać ergonomiczne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy, w tym zróżnicowaną wysokość ustawienia monitora ekranowego i klawiatury". Współczesne monitory często mają "wbudowaną" możliwość regulacji ich wysokości/położenia. Czy przytoczony zapis jest zgodny z takim rozwiązaniem, czy wskazuje jednak na konieczność ustawienia monitora na podstawce, lub specjalnym uchwycie montowanym np. do krawędzi blatu?
Mariusz ForemniakGł. specjalista ds. bhp, prawnik, wykładowca przedmiotów zawodowych z zakresu bhp
Czy w związku z wejściem rozporządzenia zmieniającego do rozporządzenie w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych z monitorami ekranowymi pracodawca musi zapewnić warunki i wyposażenie określone do pracy z monitorem również w trybie zdalnym? Na przykład, jeżeli pracodawca zatrudnia pracowników w trybie hybrydowej pracy zdalnej, częściowo zdalnej (obsługa monitora pow. 4 godzin na dobę , wyposaża w laptop indywidualny i myszka zewnętrzna) na podstawie porozumienia z organizacjami związkowymi. Wypłacany jest pracownikowi zdalnemu ryczałt miesięczny za media oraz ryczałt za wykorzystanie prywatnego krzesła i stołu. Czy w świetle zmian, pracodawca ma zapewnić pracownikowi zdalnemu (np. do domu) monitor/podstawkę pod laptopa z firmy? Co w sytuacji, jeśli pracownik w domu ma i wykorzystuje do pracy prywatny monitor lub podstawkę i nie chce/przyjmie monitora od pracodawcy? Czy pracownik może się zrzec np. poprzez oświadczenie, z monitora od pracodawcy?
prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone