Już 7 kwietnia 2023 r. wejdzie w życie długo wyczekiwana, ale i budząca wiele dyskusji nowelizacja Kodeksu pracy, uwzględniająca m.in. nowe przepisy dotyczące pracy zdalnej. Każda firma, w której pracownicy wykonują pracę poza jej siedzibą, będzie zobowiązana wdrożyć rozwiązania i stosowną dokumentację dla wypełnienia obowiązków wymaganych Kodeksem. Czy nowe przepisy rzeczywiście zapewnią większą ochronę pracowników na tzw. home office?
Informacje zawarte w tym artykule wskażą Ci:
działania, które powinien pojąć pracodawca, aby wprowadzić pracę zdalną;
nowe zadania i wyzwania czekające pracowników służby bhp w związku z pracą zdalną;
kwestie, które trzeba brać pod uwagę wprowadzając w firmie pracę zdalną.
Czytaj także: Wprowadzenie pracy zdalnej do kodeksu pracy pozwoli na stosowanie tego rozwiązania niezależnie od sytuacji nadzwyczajnych>>>
Ustawa z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw wprowadza do podstawowego źródła prawa pracy pracę zdalną. Mimo, że praca zdalna będzie wiązała się z innym poziomem nadzoru ze strony pracodawcy, ponieważ nie jest to praca szczególnie niebezpieczna, pracownik w miejscu pracy zdalnej ma określone obowiązki, w tym w zakresie bhp. Znajomość obowiązków pracownika pozwoli zminimalizować ewentualne spory między pracodawcą a pracownikiem. Jednak wprowadzane do Kodeksu pracy przepisy tego nie ułatwiają. Poznaj obowiązki pracownika w miejscu wykonywania pracy zdalnej w zakresu bhp.
Sebastian Kryczka,
Prawnik ekspert sprawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Informacje zawarte w tym artykule pomogą Ci:
Opracować regulamin i procedury pracy zdalnej.
Określić obowiązki pracownika w miejscu wykonywania pracy zdalnej, w tym z zakresu bhp.
Uniknąć lub zminimalizować ewentualne spory między pracodawcą a pracownikiem w odniesieniu do obowiązków pracownika zdalnego.
Czytaj także: Kiedy pierwsza kontrola pracy zdalnej w zakresie bhp – przed czy w trakcie?