Pamiętaj o działaniach antymobbingowych nawet jeżeli zjawisko to nie zostało odnotowane w Twojej firmie

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
23.01.2018AKTUALNE

Pamiętaj o działaniach antymobbingowych nawet jeżeli zjawisko to nie zostało odnotowane w Twojej firmie

Mobbing jest obecnie tematem często poruszanym. Zapewne wielu pracodawców mówi: „mnie ten problem nie dotyczy, u mnie w firmie nie ma mobbingu”. Jednak nawet jeżeli problem ten faktycznie nie zaistniał w zakładzie pracy to pracodawca ma pewne obowiązki w tym zakresie. Pracodawca powinien podjąć działania zapobiegające potencjalnemu mobbingowi. Zobacz na czym te działania miałyby polegać, aby osoby kontrolujące nie miały zastrzeżeń, co do ich prawidłowości?

Korzyści 

Ten tekst pozwoli Ci:

  • właściwe wywiązać się z ciążących na Tobie obowiązków w zakresie zapobiegania mobbingowi.
  • podjąć konkretne antymobbingowe działania zapobiegawcze. 
  • uniknąć zarzutu braku działań w zakresie mobbingu  w przypadku postępowania kontrolnego PIP.

Rolą pracodawcy jest nie tylko zwalczanie zjawiska jakim jest mobbing – w momencie gdy zjawisko to zostanie zidentyfikowane ale również przeciwdziałanie potencjalnemu mobbingowi – nawet wówczas gdy pracownicy nie zgłaszali dotychczas problemów. Wynika to z ogólnej zasady, o której mowa w przepisie art 943 § 1 Kodeksu pracy (dalej: kp).

Niestety przepisy nie zawierają jednak konkretnych wskazań na czym miałby polegać działania zapobiegawcze względem mobbingu. Przyjmuje się, że pracodawca może zapobiegać mobbingowi wykorzystując do tego celu opracowaną politykę antymobbingową, jak również poprzez prowadzenie szeregu inicjatyw uświadamiających – zwłaszcza pracowników kadry kierowniczej.

Mobbing – zjawisko trudne do uchwycenia

Zgodnie z definicją zawartą w art 943 §2 kp na mobbing składają się działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na:

  • uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika,
  • wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej,
  • powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.

Z uwagi na fakt, iż wymienione elementy składające się na definicję mobbingu sprawiają trudności w zakresie ich oceny, pojęcie mobbingu bywa często mylone z dyskryminacją.

Ważne

To co odróżnia mobbing od dyskryminacji, czy nierównego traktowania to uporczywe i długotrwałe zachowanie a nie zachowanie incydentalny czy jednorazowe.

Niezbędne przeciwdziałanie mobbingowi

Przepis art 943 § 1 kp nakłada na pracodawcę obowiązek przeciwdziałania mobbingowi. Problem w tym, że z tak krótkiego przepisu, nieuzupełnionego dodatkowymi regulacjami wskazującymi na konkretne działania jakie powinno się podejmować – niewiele dla pracodawcy wynika. Tym bardziej zasadne mogą być wątpliwości zawarte w pytaniu.

Powstaje dylemat:

  • czy przeciwdziałanie powinno obejmować działania, które należy podjąć w przypadku gdy zatrudniony zgłasza znamiona mobbingu względem siebie czy innego pracownika?
  • czy może rolą pracodawcy jest podejmowanie konkretnych działań niezależnie od tego, czy docierają do niego – lub innej osoby wyznaczonej – informacje w sprawie ewentualnego mobbingu?

Odnosząc się do powyższej wątpliwości należy przyjąć, że w pojęciu „przeciwdziałanie” mieszczą się zarówno działania zapobiegające zjawisku mobbingu, jak i te, które pracodawca powinien podjąć w sytuacji gdy podejrzenie mobbingu zostało zgłoszone.

Antymobbingowe działania zapobiegawcze

Jak już wspomniałem, przepisy nie nakładają na pracodawcę w sposób bezpośredni konkretnych obowiązków związanych z przeciwdziałaniem mobbingowi.

Niezależnie od braku stosownej regulacji omawianego problemu przyjmuje się, że podstawowym sposobem realizacji przepisu art 943 § 1 kp jest opracowanie i wdrożenie wewnętrznej polityki antymobbingowej, opierającej się na procedurze skargowej oraz działaniach mających cele prewencyjne. Wprowadzenie i stosowanie takich wewnętrznych regulacji jest dla pracodawcy bardzo korzystne. Pozwala bowiem udowodnić, że faktycznie problem mobbingu – niezależnie od tego, czy ma on w zakładzie miejsce, czy też nie – jest traktowany przez pracodawcę w sposób priorytetowy.

Obok wprowadzenia polityki antymobingowej dobrym rozwiązaniem zapobiegającym zjawisku mobbingu jest organizowanie szkoleń w tym zakresie w ramach szeroko prowadzonej przez pracodawcę polityki informacyjnej. Najlepiej aby szkolenia te były organizowane dla wszystkich pracowników – jeżeli z jakichś względów nie jest to możliwe, warto aby przeszkolone zostały osoby zarządzające zakładem pracy, w tym wyodrębnionymi komórkami organizacyjnymi.

Możliwa kontrola PIP w zakresie mobbingu

Nie można w praktyce wykluczyć przypadku kiedy to problematyka mobbingu będzie kontrolowana przez inspektorów pracy. Zasadniczo należy powiedzieć, że inspektorzy od kwestii związanych z mobbingiem starają się trzymać jak najdalej, wysuwając od lat postulat, że sprawami tymi powinny zajmować się wyłącznie sądy powszechne. Jednak w przypadku gdy do PIP wpływa skarga w zakresie mobbingu – a nierzadko różnych kwestii pobocznych związanych z prawem pracy oraz bhp – wówczas obowiązkiem inspektora pracy jest zbadanie sprawy. Nie można bowiem wykluczyć przypadku mobbingu, kiedy to pracownik nie zgłasza problemu na szczeblu zakładu pracy, tylko idzie ze sprawą do jednostki organizacyjnej PIP.

W przypadku postępowania kontrolnego inspektora pracy, organy PIP – podobnie jak pracodawcy, nie mają specjalnie na czym się oprzeć – w zakresie oceny podejmowanych działań antymobbingowych.

Ważne

Namacalnym dowodem może być opracowana i wdrożona polityka antymobbingowa oraz dokumenty potwierdzające prowadzenie szkoleń z zakresu mobbingu.

Należy jednak podkreślić, że inspektor pracy nie będzie miał podstaw do wydania środka prawnego, w którym zaleci stosowanie konkretnych rozwiązań zapobiegających mobbingowi – z uwagi na brak podstaw prawnych w tym zakresie. Inaczej mówiąc, jeżeli pracodawca zdecyduje się na wdrożenie polityki antymobbingowej, organy kontroli nie będą mogły postawić mu zarzutu w sprawie niepodejmowania działań zapobiegających mobbingowi – pod warunkiem oczywiście, że uregulowania zawarte w ramach wewnętrznej polityki antymobbingowej będą stosowane.

Autor: 

Sebastian Kryczka

prawnik, ekspert prawa pracy

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.