Pracownicy PIP zasługują na podwyżki wynagrodzeń

15.11.2016AKTUALNE

Pracownicy PIP zasługują na podwyżki wynagrodzeń

Rada Ochrony Pracy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu PIP na 2017 r. Zdaniem członków Rady konieczne i uzasadnione jest zwiększenie poziomu zatrudnienia w PIP, o dodatkowych 59 etatów. Niezbędne są również podwyżki wynagrodzeń dla inspektorów. Dotychczas bowiem była to jedyna grupa pracowników administracji państwowej nieobjęta wzrostem funduszu wynagrodzeń od 2009 r do 2016 r.

Rada Ochrony Pracy na posiedzeniu 14 listopada br. pozytywnie opiniuje projekt budżetu PIP, który opiewa w 2017 roku na 332 miliony 790 tysięcy złotych. Podkreślając jednocześnie, że szeroki zakres zadań PIP ulegający dodatkowo zwiększeniu przez ostatnie lata i kolejne regulacje prawne zwiększające ilość zadań inspektorów przy relatywnie nienadążającym za tą ilością zadań wzrostem funduszu wynagrodzeń.

W swoim stanowisku opiniującym projekt budżetu PIP Rada Ochrony Pracy stwierdza, że:

  • Przyznanie środków zarówno na niezbędne podwyżki wynagrodzeń dla inspektów pracy jak na zwiększenie poziomu zatrudnienia w PIP, o dodatkowych 59 etatów, jest wysoce uzasadnione.
  • Konieczne jest wzmocnienie kadrowe i zapewnienie adekwatnych, do skali i wagi realizowanych przez inspektorów pracy zadań ustawowych.
  • Takie działanie jest to niezbędne dla podniesienia poziomu praworządności i ograniczenia zagrożeń zawodowych w środowisku pracy. 

Wywołany do odpowiedzi, przez Przewodniczącego ROP, Główny Inspektor Pracy Roman Giedrojć mówił na posiedzeniu:

Inspekcja pracy była potraktowana nad wyraz negatywnie w tej materii” - (podwyższenia wynagrodzeń – dop. red). „W roku 2009 gdzie nie otrzymaliśmy żadnej rekompensaty z tytułu wynagrodzeń i później w latach następnych przez 6 lat”.

Szef PIP podkreślił również, że owe dodatkowe zadania nałożone na PIP to nie były proste zadania, dotyczyły m.in. krajowej strategii czasu i postoju kierowców – „70 etatów zostało przesunięte do zadań, które nie były prowadzone przez PIP. My robiliśmy dobrą robotę dla Inspekcji Transportu Drogowego, a 70-ciu etatów byliśmy pozbawieni, co powodowało że możliwość oddziaływania na przestrzeganie przepisów prawa pracy w tym szczególnie bezpieczeństwa zostały ograniczone.”

GIP przypomniał również że PIP od 1 stycznia 2017 r. przejmuje nadzór nad umowami cywilno-prawnymi w zakresie minimalnego wynagrodzenia. Stąd dodatkowych 59 etatów.

Szef PIP zaapelował do posłów o wsparcie dla PIP i przedłożonego budżetu, mówiąc że PIP, a przede wszystkim pracownicy PIP zasługują na podwyżki wynagrodzeń.