Zniesienie szkoleń okresowych bhp dla pracowników administracyjno-biurowych coraz bliższe.

Kinga Grodzicka-Lisek
Kinga Grodzicka-Lisek
09.11.2018AKTUALNE

Zniesienie szkoleń okresowych bhp dla pracowników administracyjno-biurowych coraz bliższe.

9 listopada 2018 r. Sejm przyjął pakiet zmian, który zaważy na bezpieczeństwie pracy w polskich firmach. Pakiet 50 zmian, których celem jest uproszczenie i ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, zlikwiduje od 1 stycznia 2019 r. obowiązek szkoleń okresowych dla pracowników administracyjno-biurowych oraz pozwoli na samodzielne realizowanie zadań służby bhp w firmach zatrudniających do 50 pracowników.

  W wspomnianym pakiecie 50 zmian ułatwiających prowadzenie działalności polskim przedsiębiorcom (tzw. Pakiet MŚP) znalazły się dwie ważne zmiany do Kodeksu pracy dotyczące BHP. Chodzi o zwolnienie ze szkoleń okresowych bhp pracowników administracyjno-biurowych oraz rozszerzenie kręgu pracodawców mogących samodzielnie wykonywać zadania służby bhp we własnym zakładzie pracy. Już od przyszłego roku zmiany te mogą wejść w życie.

Wprowadzane zmiany dokładnie pozwalaj na:

  1. pełnienia zadań służby BHP przez pracodawcę zatrudniającego do 50 pracowników i zakwalifikowanego do nie wyższej kategorii ryzyka niż trzecia w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym,

  2. ograniczenie obowiązku przeprowadzania szkoleń okresowych BHP dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach administracyjno-biurowych u pracodawcy zakwalifikowanego do grupy zawodowej, dla której określono nie wyższą niż trzecią kategorię ryzyka. Według uzasadnienia do projektu zmian są to stanowiska pracy o najniższych wskaźnikach wypadkowości i warunkach środowiska pracy, w których występują najmniej szkodliwe czynniki dla zdrowia.

Trzeba zauważyć, że przyjęte przez Sejm propozycje zmian w przepisach w odniesieniu do BHP były krytycznie oceniane przez organy nadzoru nad warunkami pracy (PIP i PIS), jak również przez ekspertów (CIOP – PIB), przedstawicieli organizacji służby bhp. Przypomnijmy, że większość uwag ekspertów krytykujących propozycję zmian w zakresie bhp nie została uwzględniona na etapie konsultacji podczas opracowywania projektu.

Którzy pracownicy administracyjno-biurowi (nie) będą zwolnieni ze szkoleń okresowych bhp?

Tak więc, od Nowego Roku – zgodnie z propozycją zmian do art. 2373 Kodeksu pracy (poprzez dodanie nowych § 22 - § 24) – szkolenia okresowe bhp nie będą obowiązkowe dla pracowników na stanowisku administracyjno-biurowym, zatrudnionych u pracodawcy zakwalifikowanego do grupy działalności, dla której określono nie wyższą niż trzecią kategorię ryzyka, chyba że z oceny ryzyka wynika, że jest to konieczne.

A zatem barierą, która nie pozwalałaby na zwolnienie pracownika administracyjno-biurowego ze szkoleń okresowych byłoby:

  • zakwalifikowanie działalności pracodawcy do czwartej i wyższej kategoria ryzyka,

  • wskazanie w ocenie ryzyka zawodowego zagrożeń na stanowisku pracy warunkujących przeprowadzenie szkolenia okresowego. – zapewne ten warunek będzie najbardziej dyskusyjny zarówno dla samych pracodawców, jak i zespołu oceniającego ryzyko zawodowe.

Ważne

Gdy z oceny ryzyka zawodowego na danym stanowisku, wyniknie konieczność przeprowadzenia szkolenia okresowego bhp pracownika administracyjno-biurowego – zatrudnionego u pracodawcy zakwalifikowanego do grupy działalności, dla której określono nie wyższą niż trzecią kategorię ryzyka – należy przeprowadzić takie szkolenie w ciągu 6 miesięcy od dnia dokonania oceny ryzyka.

Kolejnym warunkiem wymuszającym poddanie pracowników administracyjno-biurowych szkoleniu okresowemu będzie zmiana kategorii ryzyka dla grupy działalności, w której znajduje się pracodawca. Jeżeli w trakcie prowadzenia działalności zostanie ustalona wyższa niż trzecia kategoria ryzyka wówczas konieczne będzie (i w takim przypadku już obowiązkowe) przeprowadzenie szkolenia okresowego bhp pracownika administracyjno-biurowego, w ciągu 6 miesięcy od dnia ustalenia wyższej kategorii ryzyka.

Którzy pracodawcy będą mogli samodzielnie pełnić zadania służby BHP w swoim zakładzie pracy?

Kolejna zmiana dotyczy uprawnienia pracodawcy do samodzielnego wykonywania zadań służby bhp w swoim zakładzie pracy. Od 1 stycznia 2019 r. pracodawca, który zatrudnia do:

  1. 10 pracowników albo

  2. 50 pracowników i jest zakwalifikowany do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecią kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych

posiadający ukończone szkolenie niezbędne do wykonywania zadań służby bhp może sam wykonywać zadania tej służby.

Podniesienie progu granicznego do 50 pracowników w tym przypadku miałoby pozwolić na samodzielne wykonywanie zadań służby bhp pracodawcom z sektora mikro i małych przedsiębiorstw. Jednak dyskusyjnym wydaje się czy pracodawcy Ci będą faktycznie zainteresowani samodzielnym zajmowaniem się kwestiami bhp w swoim zakładzie pracy. Szczególnie, że będą musieli w tym celu ukończyć szkolenie, które trwa minimum 64 godziny lekcyjne, gdy szkolenie dla pracodawców i innych osób kierujących pracownikami trwa tylko 18 godzin. Ponadto nie sposób nie zauważyć, że osoby posiadające kwalifikacje dla służby bhp mają dużo większy zakres wiedzy i umiejętności niż osoby kończące wymagane szkolenie bhp. Czy zatem na pewno pracodawcy Ci będą mogli poświęcić wystarczającą ilość uwagi, energii i czasu na sprawy bhp zajmując się pozostałymi sprawami prowadzenia biznesu? Najważniejszym pytaniem jest jednak, czy w wyniku tych zmian nie ucierpią pracownicy, czy nie wzrośnie liczba wypadków przy pracy lub chorób zawodowych w małych i średnich przedsiębiorstwach?

Znajdując jednak pozytywny wydźwięk przyjętych przez Sejm zmian trzeba zwrócić uwagę na podjęcie dyskusji o bezpieczeństwie i higienie pracy w polskich firmach. Słyszalny staje się głos ekspertów którzy podkreślają, że choć pracownik administracyjno-biurowy większość dnia spędza w pozycji siedzącej za biurkiem i przed komputerem to nie znaczy, że na jego stanowisku pracy nie ma zagrożeń i czynników, które mogą odbić się negatywnie na jego zdrowiu. Rozpoczęła się również dyskusja na temat jakości szkoleń.

O tym czy i jakie konsekwencje wynikną z wprowadzanych zmian przekonamy się oczywiście za jakiś czas, biorąc pod uwagę, że teraz przyjęta przez Sejm ustawa (o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym) trafi do Senatu i zostanie przyjęta, a Prezydent ostatecznie ją podpisze.

Autor: 

Kinga Grodzicka-Lisek

prawnik specjalizujący się w prawie pracy i bhp

Autor
Kinga Grodzicka-Lisek
Prawnik, specjalizujący się w zagadnieniach prawa pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Kilkuletni pracownik kancelarii adwokackiej. Autorka wielu tekstów i porad w zakresie prawa pracy oraz bhp. Redaktor „Portalu bhp” i była redaktor naczelna „Bhp w firmie” w 2011 r., redaktor prowadząca poradnik „Szkolenia bhp w firmie” w latach 2007-2009.