Nowa metoda nauczania zmienia podejście do szkoleń bhp

Marek Kalman
17.06.2016AKTUALNE

Nowa metoda nauczania zmienia podejście do szkoleń bhp

Każde szkolenie powinno rozwijać jego uczestników. Powinno nie tylko przekazywać wiedzę ale i również stymulować do samodzielnego poszukiwania wiedzy, do samorealizacji. Powinno również podnosić świadomość szkolonego pracownika. Rodzi się pytanie, jak osiągnąć tak cel? Odpowiedzią są nowe aktywne metody nauczania. Zmieniają one również podejście do szkoleń bhp.

Korzyści 

Ten artykuł pozwoli Ci:

  • Zorganizować skuteczne szkolenie bhp

  • Podnieść swoje kompetencje jako wykładowcy problematyki bhp

  • Prowadzić ciekawe szkolenia bhp

Ponieważ tradycyjny system edukacyjny nie tylko nie rozwija, ale najczęściej także hamuje lub ogranicza naturalną tendencję do samorealizacji, od wielu lat poszukuje się alternatywnych metod i technik kształcenia. Biorąc pod uwagę ideę rozwoju przez całe życie oraz specyfikę uczenia się osób dorosłych, sformułowano nowe cele oddziaływań szkoleniowych. Zasadniczą funkcją nauczania stało się stymulowanie rozwoju, zdobywanie przez uczestnika szkolenia coraz wyższego poziomu świadomości i autonomii, umiejętności współdziałania, poczucia kompetencji oraz umiejętności samodzielnego poszukiwania wiedzy.

W obszarze szeroko pojętej edukacji pojawiło się więc nowe pojęcie metod aktywnych, które uwzględniają inny sposób patrzenia na cel edukacji. Zmienia też relację trener – uczestnik szkolenia. Inne znaczenie nadają też grupie i w związku z tym wprowadzają nowe techniki nauczania.

Jakie są podstawowe założenia nowej metody nauczania?

Podstawowe założenia tej metody uwzględniają emocjonalną stronę funkcjonowania człowieka, odwołują się do osobistych doświadczeń, wykorzystują dynamikę i potencjał grupy oraz podmiotowość relacji (uczestnik – uczestnik, trener – uczestnik). Różnice między tradycyjnymi metodami nauczania a metodami aktywnymi prezentuje tabela 1.

Tabela 1. Porównanie tradycyjnych metod nauczania z metodami aktywnymi

Metody aktywizujące

Metody tradycyjne

Element sytuacji: cel

  • Akcent na uczestnika szkolenia i jego umiejętności.

  • Rozwój sfery poznawczej, emocjonalnej i społecznej w równym stopniu.

  • Nacisk na ekspresję twórczą.

  • Rozwijanie samodzielnego myślenia, autonomii wewnętrznej.

  • Wyzwolenie procesu samokształcenia

  • Akcent na realizację programu.

  • Rozwój sfery poznawczej.

  • Małe znaczenie ekspresji twórczej

Element sytuacji: trener

  • Trener jako osoba aranżująca i wspierająca sytuację uczenia się.

  • Akcent na postawy trenera: szacunek, akceptacja, ciepło

  • Trener jako dystrybutor i źródło wiedzy.

  • Akcent na zasób wiedzy teoretycznej trenera

Element sytuacji: uczestnik szkolenia

  • Aktywna rola uczestnika szkolenia.

  • Pobudzanie motywacji wewnętrznej, zainteresowań, nagrody i kary zewnętrzne nie są konieczne

  • Bierna rola uczestnika szkolenia.

  • Motywacja zewnętrzna przez nagrody i kary

Element sytuacji: program nauczania

  • Integracja treści przedmiotowych.

  • Łączenie teorii z praktyką.

  • Udział uczestników szkolenia w planowaniu programu

  • Separacje treści przedmiotowych.

  • Wiedza głównie teoretyczna.

  • Uczestnicy szkolenia nie biorą udziału w planowaniu programu

Element sytuacji: metody – techniki nauczania

  • Dominacja technik „odkrywczych”. eksperymentalnych, uczenia się przez doświadczenie.

  • Praca grupowa i indywidualna, często z indywidualnymi zadaniami.

  • Zasady pracy mogą być negocjowane.

  • Elastyczna aranżacja przestrzeni.

  • Mało testowania

  • Dominacja wykładu, pracy z podręcznikiem, technik pamięciowych.

  • Praca frontalna nad zadaniami takimi samymi dla każdego ucznia.

  • Zasady pracy określone przez nauczyciela.

  • Sztywna aranżacja przestrzeni.

  • Regularne testowanie

Element sytuacji: grupa

  • Akcent na współpracę.

  • Komunikacja każdego z każdym.

  • Wykorzystanie elementów treningu grupowego

  • Akcent na rywalizację.

  • Komunikacja jednostronna, w kierunku trener – uczestnika szkolenia.

  • Akcent na utrzymanie ciszy

Źródło: opracowanie na podstawie: Łaguna M. (2008), Szkolenia. Jak je prowadzić, by... GWP, Gdańsk.; Kędzierska B., Znajmiecka-Sikora M. (2003), Zastosowanie aktywnej metody w edukacji, Innowacje w Edukacji, Instytut Postępowania Twórczego Nr 1/2003.

Jakie są realia stosowania nowej metody nauczania?

Nadal w szkoleniach bhp dominującą formą są szkolenia tradycyjne w grupach pracujących pod kierunkiem instruktora/wykładowcy w sali szkoleniowej. Jeżeli nawet wprowadzane są zmiany, to mają charakter fragmentaryczny. Wydaje się, że większość szkoleniowców uznaje, iż wystarczy wykorzystać w trakcie szkolenia kilka technik aktywizujących, aby zbudować zaangażowanie uczestników.

Ważne

Metoda aktywna jest pojęciem nadrzędnym w stosunku do stosowanych technik. Jest to takie działanie, które uwzględnia emocjonalny aspekt procesu uczenia się, wykorzystując aktywną technikę w odpowiednim momencie i w odpowiedni sposób. Znajomość metody zakłada konieczność posiadania odpowiednich kwalifikacji, kompetencji i doświadczenia.

Upowszechniło się przekonanie, że znajomość i wykorzystywanie technik są cudownym środkiem, dzięki któremu prowadzący osiąga zamierzone rezultaty. Jest to całkowite odwrócenie rzeczywistego łańcucha przyczyn i skutków, w którym na początku jest potrzeba i motywacja do działania, a do nich dopiero jest dobrana technika, która wyzwala aktywność i dostarcza ram dla doświadczenia.

Znajomość ćwiczeń i ich struktur nie jest wystarczająca, aby pracować metodami aktywnymi. Niezbędna jest wiedza i umiejętności pracy z grupą, które pozwalają określić, w jakim momencie zastosować odpowiednią technikę i jak przygotować grupę do efektywnego jej wykorzystania.

Jak zmienia się rola trenera przy zastosowaniu nowej metody nauczania?

Zmianie ulega funkcja pełniona przez trenera w procesie szkolenia. Zgodnie z zasadami konstruktywizmu wiedza jest tworzona przez jednostkę, nie jest natomiast czymś, co mogą przekazać bezpośrednio osoby szkolące. W związku z tym trener w trakcie szkolenia pełni niejako funkcję moderatora koordynującego przebieg całego procesu, ale nie narzuca swojego zdania i nie podsuwa gotowych odpowiedzi. Uczestnicy szkolenia niejako konstruują wiedzę drogą poszukiwań, osiągania i przekształcania napływających informacji – głównie dzięki współdziałaniu i osobistemu doświadczeniu.

W takim procesie kształcenia podkreślany jest aspekt samodzielności działania i świadomego samodoskonalenia. W tym kontekście szczególnego znaczenia nabiera adekwatny dobór metod szkolenia do omawianej tematyki.

Autor: 

Marek Kalman
specjalista z zakresu bhp