Bez odstępstw od zasada zapewniania temperatur minimalnych – póki co

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
22.12.2022AKTUALNE

Sytuacja na rynku energii, w tym jej ceny, mogą komplikować życie pracodawcom w okresie zimowym. Szczególnie, że to do nich należy zapewnienie właściwego komfortu cieplnego w pomieszczeniach pracy. Nie można wykluczyć, że z czasem pojawią się przepisy przewidujące możliwość stosowania określonych odstępstw od temperatur minimalnych, jednak na chwilę obecną nic takiego nie wynika z najnowszych komunikatów Państwowej Inspekcji Pracy.

W przypadku pracy realizowanej na przestrzeni otwartej, jak również miejsca gdzie w grę wchodzą względy technologiczne i techniczne, pracodawca nie ma przesadnego pola manewru, jeżeli chodzi o temperaturę, w której będą wykonywane obowiązki pracownicze. Inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku pracowników, w których miejsca pracy znajdują się w pomieszczeniach pracy.

Ważne

Dla przypomnienia pomieszczenie pracy to nic innego, jak pomieszczenie przeznaczone na pobyt pracowników, w którym wykonywana jest praca.

Temperatury minimalne w pomieszczeniach pracy

Temperatury minimalne w pomieszczeniach pracy uregulowane zostały w przepisach rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Zasadą jest, że w pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania) nie niższą niż 14oC (287 K), chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. W pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18oC (291 K).

Czy można liczyć na odstępstwa od zasad zapewniania temperatur minimalnych w pomieszczeniach pracy.

Uwzględniając trudności na rynku energii, w tym w zakresie jej cen, okres zimowy może okazać się nie lada wyzwaniem dla pracodawców (zwłaszcza sektora prywatnego) chcących z jednej strony wywiązywać się ze swoich zobowiązań finansowych względem pracowników, a z drugiej strony zapewniać właściwą temperaturę w pomieszczeniach pracy. Po cichu wyczekiwanym rozwiązaniem jest umożliwienie stosowania odstępstw od zasad zapewniania temperatur minimalnych w pomieszczeniach pracy.

Problematyce temperatur w pracy poświęcony jest jeden z komunikatów Państwowej Inspekcji Pracy umieszczony na stronie internetowej urzędu. Wynika z niego, iż przepisy cyt. „jednoznacznie wskazują minimalne wartości temperatur jakie należy zapewnić w pomieszczeniach pracy. Jednocześnie przepisy nie wprowadzają możliwości odstępstw od tych wymagań, chyba że ma to uzasadnienie ze względów technologicznych. Tym samym odstępstwa nie mogą być usprawiedliwione sytuacją ekonomiczną. To pracodawca ponosi ewentualną odpowiedzialność w przypadku niezapewnienia odpowiedniej temperatury w pomieszczeniu pracy.”.

Czas pokaże czy szeroko rozumiana sytuacja nie wymusi podjęcia działań zmierzających do wprowadzenia stosownych odstępstw od temperatur minimalnych. Na chwilę obecną z powyższego komunikatu PIP wynika jednoznacznie, że przestrzeganie temperatur minimalnych jest obligatoryjne. Tym samym może być egzekwowane w ramach czynności kontrolnych i nadzorczych inspektorów pracy.

Co można omawiać w czasie kontroli PIP w zakresie temperatury?

Oczywiście w czasie kontroli temperatury minimalnej można wchodzić z inspektorem w polemikę. Jednak nie w zakresie istnienia lub braku istnienia możliwości stosowania odstępstw od zapewnienia takich temperatur. Natomiast w kwestii sposobu przeprowadzania pomiarów przez inspektora oraz w kwestii technicznych dotyczących stosowanego przez niego urządzenia do pomiaru (w tym marginesu błędu pomiaru). Jeżeli przykładowo kontrola wykazała by temperaturę niższą, jednak mieszczącą się w granicach błędu pomiaru urządzenia stosowanego przez inspektora, wówczas wydaje się że sytuacja powinna być rozstrzygana na korzyść podmiotu kontrolowanego. Uwzględniając fakt, iż formalnie z przepisów ustawy o PIP nie wynika możliwość stosowania przez kontrolującego innych urządzeń technicznych niż takie, które rejestrują dźwięk lub obraz w ramach oględzin.

Autor: 

Sebastian Kryczka

Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.