Ocena warunków technicznych oraz lokalowych przy pracy zdalnej

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
25.04.2023AKTUALNE

Ocena warunków technicznych oraz lokalowych przy pracy zdalnej

Dopuszczenie pracownika do pracy zdalnej powinno poprzedzić potwierdzenie przez pracownika, że posiada on warunki techniczne oraz lokalowe do wykonywania pracy zdalnej. Problemem jest jednak brak wskazania, czym powinien się kierować pracownik na potrzeby dokonania takiej oceny. Pojawiają się głosy, że pomieszczenie, w którym praca zdalna ma być wykonywana powinno spełniać kryteria wynikające z rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp w zakresie pomieszczeń pracy. Czy rzeczywiście tak jest?

Praca zdalna to znacznie większy poziom elastyczności oraz wolności dla pracownika. Z drugiej strony wolność to nie dowolność. W przeciwnym razie zbędne byłyby wprowadzone do Kodeksu pracy regulacji poświęconej problematyce pracy zdalnej, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa i higieny i jej wykonywania.

Praca zdalna może być wykonywana na polecenie pracodawcy. Może to nastąpić:

  • w związku z wystąpieniem szczególnych stanów dotyczących państwa,

  • na skutek braku możliwości zapewnienia bezpiecznych warunków pracy z powodu siły wyższej w zakładzie pracy.

Pracownik jednak powinien potwierdzić pracodawcy w formie papierowej lub elektronicznej, że posiada warunki lokalowe i techniczne.

Jeżeli pracownik nie potwierdzi, że posiada warunki techniczne oraz lokalowe, pracodawca nie będzie miał możliwości skutecznego wydania polecenia pracy zdalnej. Nawet w sytuacji, gdy w zakładzie pracy nie jest w stanie zapewnić właściwych warunków w zakresie bezpieczeństwa.

Czym są warunki techniczne i lokalowe pozwalające na pracę zdalną?

Przepisy o pracy zdalnej nie określają czym są warunki techniczne i lokalowe pozwalające na pracę zdalną. Nie zawierają ponadto żadnych jakichkolwiek wskazań, które mniej lub bardziej bezpośrednio lub pośrednio sugerowałyby czym pracownik powinien się kierować na potrzeby dokonywania oceny warunków technicznych i lokalowych.

Jakie przepisy stosować do pomieszczeń racy zdalnej?

Uwzględniając lukę w przepisach, gdyż inaczej tego nazwać nie można, pojawiły się głosy, które mówią, że należy stosować do pomieszczeń pracy zdalnej przepisy regulujących wymogi dla pomieszczeń pracy wynikające z rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp. Pomysł opiera się na tym, że formalnie wśród wyłączeń względem pracy zdalnej nie ma bezpośredniego wyłączenia przepisu, na podstawie którego wydane zostało rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bhp. Co może sugerować potrzebę stosowania przywołanej regulacji w zakresie oceny warunków technicznych i lokalowych pomieszczenia pracy zdalnej.

Z drugiej strony należy jednak zauważyć, że przepisy o pracy zdalnej w sposób jednoznaczny wyłączają przepisy art. 213 i art. 214 Kodeksu pracy, które dotyczą obiektów budowlanych i pomieszczeń pracy. Co to w praktyce oznacza?

Ważne

Przyjmując, że regulacje rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp zawierają przepisy szczególne i swoistego rodzaju uzupełnienie art. 213 i art. 214 Kodeksu pracy należy przyjąć, że nie ma bezpośrednich podstaw, aby stosować na potrzeby oceny warunków technicznych i lokalowych zasady obowiązujące względem pomieszczeń zakładu pracy. Należy ponadto zauważyć, że ze wstępnych przepisów rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp wynika, iż rozporządzenie określa ogólnie obowiązujące przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach pracy, a nie w każdym miejscu, w którym praca jest wykonywana.

Rola pracownika określaniu warunków technicznych oraz lokalowych przy pracy zdalnej

Uwzględniając powyższe, pracownik w zakresie oceny tego, czy posiada warunki techniczne i lokalowe na potrzeby wykonywania pracy zdalnej nie specjalistą od przepisów rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp, regulujących problematykę warunków pomieszczeń pracy, jak również nie ma obowiązku ich stosowania, na potrzeby przeprowadzania oceny tego czy ma właściwe warunki do pracy, czy też nie – w potencjalnym miejscu wykonywania pracy zdalnej.

Autor: 

Sebastian Kryczka

Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.