monitory ekranowe rozporządzenie

BHP na stanowisku pracy z monitorem ekranowym według zmienionych przepisów w pytaniach i odpowiedziach

BHP na stanowisku pracy z monitorem ekranowym według zmienionych przepisów w pytaniach i odpowiedziach

Od 17 listopada 2023 r. wchodzą w życie zmiany do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Zmiany były niezbędne z uwagi na rozwój techniki. Jednak nowe przepisy rodzą wątpliwości dotyczące m.in. prawidłowego ich stosowania i interpretacji . Mając to na uwadze, zebraliśmy najczęściej pojawiające się pytania, kierowane do ekspertów Portalu BHP. Poznaj zatem wyjaśnienia dotyczące stosowania przepisów wprowadzanych rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 18 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.

Obecny postęp ma znaczący wpływ na sposób organizacji stanowisk pracy. Odnowi się to w szczególności do powszechnego wykorzystywania systemów przenośnych (np. laptopów) do wykonywania pracy. Natomiast dotychczas obowiązujące rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe funkcjonuje już ponad 20 lat bez zmian. Mając to na uwadze pojawiła się konieczność dostosowania przepisów rozporządzenia do zmieniającego się świata technologii i techniki.

Ponadto analizy dotyczące obowiązujących, ponad 20-letnich rozwiązań doprowadziły do wniosku, że obecnie konieczne jest umożliwienie pracodawcom pewnej swobody w organizacji stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe, przy jednoczesnym zapewnieniu pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ergonomii na stanowisku pracy.

W związku z powyższym, rozporządzenie rozporządzenia w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe wprowadza zmiany zarówno w treści rozporządzenia przez doprecyzowanie i uaktualnienie poszczególnych definicji. Ponadto wprowadza także zmiany w szczegółowych wymaganiach zawartych w załączniku.

Zmiany w stosunku do obowiązujących obecnie regulacji będą polegały m.in. na:

  • modyfikacji definicji pojęcia stanowiska pracy w celu jej uaktualnienia i uporządkowania, w szczególności poprzez usunięcie z tej definicji nieużywanych obecnie stacji dyskietek i trackball,

  • rezygnacji z definicji pojęcia systemu komputerowego, gdyż pojęcie to jest powszechnie znane i nie budzi wątpliwości, stąd nie ma potrzeby pozostawienia jego definicji,

  • wprowadzeniu wymagań dotyczących stosowania systemów przenośnych przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, w szczególności laptopów (konieczność wyposażenia stanowiska pracy w monitor stacjonarny lub podstawę oraz dodatkową klawiaturę i mysz),

  • doprecyzowaniu i uaktualnieniu wymagań, jakie powinny spełniać stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe, w szczególności w zakresie ustawienia monitora i innych elementów wyposażenia, takich jak klawiatura, stół czy krzesło,tak aby spełniały one warunki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii.

Celem zmian jest taka organizacja stanowisk pracy, aby były zgodne z wymaganiami ergonomii oraz wpływały na jak najmniejsze obciążenia pracowników, szczególnie na układ mięśniowo – szkieletowy oraz wzrok.

Wielkość ekranu monitora a laptop na stanowisku pracy z monitorem ekranowym

Archiwalny Wielkość ekranu monitora a laptop na stanowisku pracy z monitorem ekranowym

Pytanie:

Pracownicy w zakładzie pracy otrzymali nowe komputery przenośne (laptopy) z przekątną matrycy 14”. Otrzymuję bardzo dużo zgłoszeń od pracowników o problemach w pracy z wykorzystaniem tak małej matrycy. Pomimo wydawania do laptopów dodatkowych monitorów, wielu pracowników rezygnuje z pracy na laptopie pozostawiając komputer stacjonarny. Jest to bardzo niepokojąca praktyka, biorąc pod uwagę możliwość pracy zdalnej. W związku z powyższym proszę o informację, czy istnieją przepisy lub wytyczne w zakresie pracy ciągłej (powyżej np. 4 godzin) z wykorzystaniem monitorów, dotyczące minimalnej wielkości ekrany monitora? Czy laptop o przekątnej 14” spełnia wymagania dla stanowiska pracy z monitorem ekranowym?

Minimalne wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, jakie powinny spełniać stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe, zostały określone w rozporządzeniu w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Przepis ten szczegółowo określa zasady:

  • wyposażenia stanowiska pracy z monitorem ekranowym,
  • organizacji pracy,
  • opieki zdrowotnej nad pracownikami,
  • a także stosowania przerw w pracy
  • dokonywania oceny warunków pracy.

Obowiązkiem pracodawcy jest dokonanie oceny warunków pracy na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe biorąc pod uwagę:

  • organizację stanowisk pracy, w tym rozmieszczenie elementów wyposażenia w sposób zapewniający spełnienie wymagań bhp,
  • stan elementów wyposażenia stanowisk pracy, zapewniający bezpieczeństwo pracy, w tym ochronę przed porażeniem prądem elektrycznym,
  • obciążenia dla zdrowia pracowników w szczególności dotyczące: narządu wzroku, układu mięśniowo-szkieletowego, czynnikami fizycznymi (np. nieodpowiednim oświetleniem),
  • obciążenie psychiczne, wynikające ze sposobu organizacji pracy.

Ocena taka musi być przeprowadzana na tworzonych stanowiskach, a także po każdej zmianie organizacji i wyposażenia stanowisk pracy. Na podstawie wyników oceny, pracodawca musi usuwać stwierdzone zagrożenia i uciążliwości.

Autor: 

Halina Góralska

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo

Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone

wiper-pixel