Sklep
Przepisy zmodyfikowanego rozporządzenia w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe nakazują pracownikom zapewnić krzesła – poza wyposażeniem podstawowym i opcjonalnym. Krzesło stanowiące wyposażenie stanowiska pracy powinno w szczególności posiadać regulowane podłokietniki. Problem w tym, że na rynku dostępnych jest szereg modeli z różnym zakresem regulacji. Powstaje więc istotny problem praktyczny dla pracodawców i pracowników.
Sebastian Kryczka
Pracodawcy mają 6 miesięcy (od 17 listopada 2023 r.) na dostosowanie komputerowych stanowisk pracy do nowych wymogów zawartych w rozporządzeniu w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. W praktyce są jednak wątpliwość w kwestii dostosowania zdalnych stanowisk pracy do nowych wymagań, szczególnie, że pojawiła się narracja, iż PIP nie czuję się zobowiązana weryfikować stanowisk pracy pracowników zdalnych w miejscu wykonywania pracy.
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Jeżeli przy pracy istnieje konieczność korzystania z dokumentów, na życzenie pracownika stanowisko pracy należy wyposażyć w uchwyt na dokumenty. Czy pracodawca ma prawo odmówić przydzielenia takiego uchwytu – nawet na wyraźne życzenie pracownika? Czy pracownikowi może być przyznany uchwyt na dokumenty do komputera również bez jego życzenia?
Komputerowe stanowiska pracy powinny być wyposażone w oddzielną klawiaturę. Nowe przepisy uprościły wprawdzie kwestie regulacji dotyczących komputerowych stanowisk pracy, zachowały jednak wymogi w zakresie znaków na klawiaturze. Powinny być one kontrastowe i czytelne. Zwykle nie ma problemu w przypadku standardowych, prostych konstrukcji. Wątpliwości mogą się pojawić w przypadku klawiatur podświetlanych.
Sebastian Kryczka,
Nauczyciele otrzymali bony na laptopy, na lekcji posługują się laptopami i tablicami interaktywnym. Pracują 18 godz. tzw "przy tablicy". W ciągu dnia pracują po 5,4,3 godziny dziennie. Zgodnie z regulacją prawną powinni pracować ponad połowę połowę dobowego wymiaru czasu pracy przy monitorze ekranowym, aby spełniać jeden z warunków refundacji za szkła. Dyrektorzy szkół mają problem czy, to świadczenie powinno obejmować nauczycieli. I tak jak w przypadku bibliotekarza, który ma program i pracuje cały czas przy monitorze, tak w przypadku innych nauczycieli jest to sprawa sporna. Bardzo proszę o jednoznaczną odpowiedź.
Michał Kowalski.
Modyfikacja rozporządzenia w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitor ekranowe w szczególności poprzez rozszerzenie możliwych form korekcji narządu wzroku ożywiła ponownie dyskusję w zakresie zapewniania okularów lub szkieł korygujących wzrok dla pracowników wykonujących pracę przed laptopami. Wątpliwości wynikają z przepisu, który został uzupełniony wprawdzie o dodatkową formę korekcji wzroku - jednak nie odwołuje się bezpośrednio do systemów przenośnych, nie wyposażonych w zewnętrzny monitor ekranowy.
Sebastian Kryczkaprawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Czy oświadczenie pracownika pracującego na laptopie o tym, że nie chce korzystać z monitora lub podstawki, zwalnia pracodawcę z obowiązku zapewnienia tego sprzętu?
Jak powinna być przeprowadzona refundacja szkieł kontaktowych? Szkła kontaktowe pracownicy kupują w pudełkach po kilka sztuk. Okres używania znacznie krótszy niż okularów korekcyjnych przy pracy przy monitorze ekranowym. Jak często należy refundować szkoła kontaktowe?
Okres 6 miesięcy, liczonych od 17 listopada 2023 r., to czas przeglądów komputerowych stanowisk pracy – w kontekście obowiązku ich dostosowania do nowych wymogów. Nowe stanowiska pracy muszą być jednak utworzone już na podstawie nowych przepisów, już na samym starcie. Rodzi się jednak pytanie – czy pracodawca ma prawo uzależniać właściwe wyposażenie komputerowego stanowiska pracy od rodzaju zawartej umowy? Czy pracownicy zatrudnieni na próbę, czy na zastępstwo mogą świadczyć pracę na stanowisku pracy zorganizowanym w sposób uproszczony?
Jak należy interpretować zapis rozporządzenia o bhp przy monitorach ekranowych mówiące, że "konstrukcja stołu powinna umożliwiać ergonomiczne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy, w tym zróżnicowaną wysokość ustawienia monitora ekranowego i klawiatury". Współczesne monitory często mają "wbudowaną" możliwość regulacji ich wysokości/położenia. Czy przytoczony zapis jest zgodny z takim rozwiązaniem, czy wskazuje jednak na konieczność ustawienia monitora na podstawce, lub specjalnym uchwycie montowanym np. do krawędzi blatu?
Mariusz ForemniakGł. specjalista ds. bhp, prawnik, wykładowca przedmiotów zawodowych z zakresu bhp
Czy w związku z wejściem rozporządzenia zmieniającego do rozporządzenie w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych z monitorami ekranowymi pracodawca musi zapewnić warunki i wyposażenie określone do pracy z monitorem również w trybie zdalnym? Na przykład, jeżeli pracodawca zatrudnia pracowników w trybie hybrydowej pracy zdalnej, częściowo zdalnej (obsługa monitora pow. 4 godzin na dobę , wyposaża w laptop indywidualny i myszka zewnętrzna) na podstawie porozumienia z organizacjami związkowymi. Wypłacany jest pracownikowi zdalnemu ryczałt miesięczny za media oraz ryczałt za wykorzystanie prywatnego krzesła i stołu. Czy w świetle zmian, pracodawca ma zapewnić pracownikowi zdalnemu (np. do domu) monitor/podstawkę pod laptopa z firmy? Co w sytuacji, jeśli pracownik w domu ma i wykorzystuje do pracy prywatny monitor lub podstawkę i nie chce/przyjmie monitora od pracodawcy? Czy pracownik może się zrzec np. poprzez oświadczenie, z monitora od pracodawcy?
prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Nowe wytyczne dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach z monitorami ekranowymi obowiązują od 17 listopada 2023 r. Zmiany w rozporządzeniu nakładają na pracodawców obowiązek dostosowania stanowisk pracy z monitorami do minimalnych standardów bezpieczeństwa, higieny i ergonomii w ciągu 6 miesięcy od wprowadzenia nowych przepisów.
Rozporządzenie dotyczące warunków bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe nie było zmieniane od ponad 20 lat. Przez ten czas nastąpił ogromny postęp technologiczny, którego resort pracy najwyraźniej nie dostrzegał. To się jednak zmieniło. Najpierw pojawił się szeroko komentowany projekt rozporządzenia, a 18 października 2023 r. – rozporządzeniezmieniające, które w znacznej mierze upraszcza dotychczasowe rozwiązania. Umożliwia też pracodawcy pewną swobodę w organizacji stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe. Co się dokładni zmieniło? Pobierz e-book i sprawdź.
Poznaj zmiany do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, które weszły w życie 17 listopada 2023 r. Zobacz, co się zmieniło i jak po zmianach prawidłowo zorganizować stanowisko pracy z komputerem. Ekspert portalu BHP poprowadzi webinar, w którym odpowie na pytania związane z praktycznym zastosowaniem zmienionych przepisów.
17 listopada 2023 r. weszły w życie zmiany do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Wprowadziło je rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 18 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. O tym, co się zmieniło względem dotychczasowych obowiązujących przepisów, opowie ekspert Portalu BHP, który brał udział w konsultacjach społecznych na etapie projektowania zmian. Zatem podczas szkolenia, przedstawi nie tylko wprowadzane zmiany, ale również intencję i interpretację ustawodawcy wprowadzanych przepisów.
Dodatkowo ekspert odpowie na pytania o praktyczne zastosowanie zmienionych przepisów. Do Portalu BHP, jeszcze przed wejściem w życie zmian do rozporządzenia, przyszło wiele pytań związanych ze stosowaniem zmienionych przepisów w faktycznych przypadkach. Mając to na uwadze, ekspert Portalu BHP podczas webinaru odpowiada na pytania o:
Konieczności zapewnienia pracownikom zdalnym wyposażenia stanowiska pracy do pracy z komputerem.
Zapewnienia pracownikom wykonującym pracę przy monitorze kranowym szkieł kontaktowych lub okularów korekcyjnych.
Wymagania dla biurek, krzeseł na stanowiskach wyposażonych w monitor ekranowy.
Obowiązek zapewnienia podnóżka zgodnie z nowymi przepisami.
Zastosowanie przepisów zmienionego rozporządzenia do tabletów.
Webinar poprowadzi
Mariusz Foremniak
Gł. specjalista ds. BHP, wykładowca przedmiotów zawodowych z zakresu bhp i prawa pracy z wieloletnim doświadczeniem. Autor wielu opinii i artykułów o tematyce bhp i prawa pracy. Wieloletni pracownik służby bhp. Konsultant społeczny wielu projektów prawnych z zakresu prawa pracy, w tym bezpieczeństwa i higieny pracy.
Na nowe wymagania dla stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe od lat czekali zarówno pracownicy służby BHP, jak i sami pracownicy. Wreszcie, w dniu 2 listopada 2023 r, przedstawiono wiele zmian – w dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 18 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Daje ono szansę na poprawę warunków pracy przy komputerze.
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone