Obowiązujące rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ma już swoje lata i nie pasuje do współczesnych wymogów i rozwoju technologicznego. Obecnie trwają prace nad rozporządzeniem zmieniającym obowiązujący stan rzeczy, które przewiduje bardziej liberalne rozwiązania – przykładowo w zakresie samych monitorów ekranowych, jak i klawiatur. Zalecane jest więc wstrzymanie się z inwestycjami zgodnymi z obowiązującym rozporządzeniem. Po wejściu w życie nowych przepisów będzie możliwa większa elastyczność, która będzie wiązała się z możliwością zakupu tańszych rozwiązań. Zobacz, co zostanie uproszczone.
Sebastian Kryczka
prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Dzięki informacjom zawartym w tym artykule:
Zaplanujesz wydatki na organizację stanowisk pracy z monitorem ekranowym
Poznasz planowane zmiany w zakresie wymagań dla stanowisk pracy z komputerem
Poznasz argumenty na odroczenie nakazu PIP w zakresie zapewnienia właściwych monitorów oraz klawiatur?
Czytaj więcej: Będą zmiany w przepisach bhp dotyczących stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe>>>
Właśnie do konsultacji społecznych został skierowany długo wyczekiwany projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Wreszcie w ministerstwie pracy zauważono konieczność dostosowania przepisów do rozwoju techniki. 20-letnie przepisy odnoszące się do pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe zdecydowanie nie nadążają za realiami i rozwojem obecnej technologii. Zobacz już dziś, czego mogą dotyczyć zmiany w rozporządzeniu w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.
Dzięki informacjom zawartym w tym artykule dowiesz się:
Czytaj także: Dodatek za pracę przy monitorze ekranowym – należy się czy nie>>>
Pracownicy w zakładzie pracy otrzymali nowe komputery przenośne (laptopy) z przekątną matrycy 14”. Otrzymuję bardzo dużo zgłoszeń od pracowników o problemach w pracy z wykorzystaniem tak małej matrycy. Pomimo wydawania do laptopów dodatkowych monitorów, wielu pracowników rezygnuje z pracy na laptopie pozostawiając komputer stacjonarny. Jest to bardzo niepokojąca praktyka, biorąc pod uwagę możliwość pracy zdalnej. W związku z powyższym proszę o informację, czy istnieją przepisy lub wytyczne w zakresie pracy ciągłej (powyżej np. 4 godzin) z wykorzystaniem monitorów, dotyczące minimalnej wielkości ekrany monitora? Czy laptop o przekątnej 14” spełnia wymagania dla stanowiska pracy z monitorem ekranowym?
Minimalne wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, jakie powinny spełniać stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe, zostały określone w rozporządzeniu w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Przepis ten szczegółowo określa zasady:
Obowiązkiem pracodawcy jest dokonanie oceny warunków pracy na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe biorąc pod uwagę:
Ocena taka musi być przeprowadzana na tworzonych stanowiskach, a także po każdej zmianie organizacji i wyposażenia stanowisk pracy. Na podstawie wyników oceny, pracodawca musi usuwać stwierdzone zagrożenia i uciążliwości.
Halina Góralska