Co zrobić, gdy pracownik zgłasza się do nas z zapytaniem o procedurę składania wniosku o jednorazowe odszkodowanie za wypadek przy pracy? Czy umiesz udzielić mu odpowiedzi? Czy sam wiesz, jakie dokumenty należy złożyć oraz kto powinien je przekazać do ZUS? Ekspert Portalu BHP wyjaśnia ten problem. Krok po kroku tłumaczy, co należny zrobić, aby wystąpić o jednorazowe odszkodowanie do ZUS za wypadek przy pracy.
Podczas szkolenia zostaną omówione kwestie:
Wypadek komunikacyjny, któremu uległ pracownik zatrudniony w systemie zadaniowego czasu pracy, w czasie jazdy samochodem służbowym, po otrzymaniu i zaaprobowaniu polecenia służbowego obligatoryjnego przybycia do siedziby pracodawcy, w czasie wykonywania tego polecenia służbowego, stanowi wypadek przy pracy, a nie – wypadek w drodze do pracy – orzekł Sąd Najwyższy.
Aneta Mościcka
Zadośćuczynienie nie przysługuje poważnie poszkodowanym członkom rodziny pracownika, który przeżył wypadek przy pracy, nawet w sytuacji, gdy szkody członków rodziny mają związek z wypadkiem przy pracy tego pracownika – tak wynika z orzeczenia Sądu Najwyższego.
Michał Culepa
Z wypadkiem przy pracy wiąże się obowiązek wypełnienia odpowiedniej dokumentacji powypadkowej. Sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej, jeżeli mamy doczynienia z wypadkiem zbiorowym. Oczywiście pamiętamy o sporządzeniu protokołu powypadkowego. Jednak to nie wszystko, trzeba również wypełnić statystyczną kartę wypadku. Tu powstaje pytanie, czy należy sporządzić jedna kartę, czy może kilka kart? Eksperta Portalu bhp wyjaśnia, jak w prawidłowy sposób, wywiązać się w takim przypadku z obowiązku sporządzenia statystyczne karty wypadku przy pracy.
Czy uraz zmiażdżenia stopy i długotrwały pobyt w szpitalu (ok. 2 miesiące) zakończony amputacją palców stopy I-III do paliczków bliższych spełnia kryteria wypadku ciężkiego?
Halina Góralska
Jeżeli wydarzy się wypadek przy pracy, sporządzenie całej dokumentacji powypadkowej a następnie przekazanie jej właściwym podmiotom może rodzić wiele pytań. Jednio z takich pytań może dotyczyć sposobu przekazywania statystycznej karty wypadku do GUS, w sytuacji gdy zakład pracy nie ma hasła dostępowego do portalu sprawozdawczego GUS. Ekspert Portalu BHP wyjaśnia krok po kroku, jak należy wówczas postąpić.
Wypełnianie dokumentacji po wypadku przy pracy może przysporzyć trudności. Jednym z często pojawiających się pytań w trakcie wypełniania dokumentacji powypadkowej jest czy sporządzać i wysyłać statystyczną kartę wypadku w przypadku wypadku w drodze do/z pracy? Poznaj odpowiedź na to pytanie.
W przypadku śmiertelnego, ciężkiego lub zbiorowego wypadku przy pracy z udziałem pracownika tymczasowego protokół powypadkowy powinien otrzymać inspektor pracy. Problem w tym, że z przepisów nie wynika, kto ma obowiązek przekazania protokołu właściwemu inspektorowi. Czy powinien zrobić to pracodawcy użytkownik, czy może agencja pracy tymczasowej, która jest formalnym pracodawcą dla pracownika tymczasowego?
Sebastian Kryczka
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Często przy wypełnianiu statystycznej karty wypadku rodzi się pytanie, czy taką kartę sporządzam tylko w przypadku wypadku przy pracy, czy również w przypadku wypadku w drodze do/z pracy? Ekspert Portalu BHP udziela odpowiedzi na ten temat.
Wypadek przy pracy miał miejsce w 2014 r. i został uznany za wypadek przy pracy z winy pracownika (naruszenie przepisów bhp). Z ZUS wypłacone zostało pracownikowi świadczenie z tytułu ubezpieczenia wypadkowego. Z OC pracodawcy poszkodowany nie korzystał, gdyż nie wiedział o takiej możliwości, nikt go wówczas nie poinformował o niej. Dowiedział się o posiadaniu przez pracodawcę OC i możności uzyskania odszkodowania dopiero po 5 latach od wypadku. Czy w takich wypadkach roszczenia o odszkodowanie wobec pracodawcy ulega przedawnieniu?
Tomasz Zwolak
Specjalista ds. prawa pracy
„Podjęcie przez pracownika pracy zawodowej ze świadomością zagrożeń, jakie stwarza ona dla jego zdrowia lub życia, nie zwalnia pracodawcy od odpowiedzialności za bezpieczeństwo i higienę pracy, tj. ochronę zdrowia i życia tej osoby i jej nie ogranicza.” – orzekła Sąd Okręgowego w Gdańsku w wyroku z 11 października 2017 r.
Anna Słowińska
Czy pracownik, który uległ wypadkowi przy pracy u poprzedniego pracodawcy, a nie zgłosił tego faktu w trakcie trwania umowy, może starać się o ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku u tego byłego pracodawcy? Jak powinno wyglądać takie zgłoszenie?
prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Pracodawca jest odpowiedzialny za stan bezpieczeństwa na terenie zakładu pracy lub na terenie prowadzenia przez niego działalności i jest to odpowiedzialność na zasadzie ryzyka, co oznacza, że nie zwalnia go z odpowiedzialności za szkody, które pracownik poniósł w wyniku wypadku przy pracy, fakt, że sam poszkodowany pracownik swoim postępowaniem znacząco przyczynił się do tego wypadku i szkód jakie poniósł – orzekła Sąd Najwyższy.
Wykonywanie w jednym miejscu, w tym samym czasie, pracy przez pracowników zatrudnionych przez różnych pracodawców jest często warunkiem niezbędnym do sprawnego przeprowadzenia określonego przedsięwzięcia. Niestety nawet przy najlepszej współpracy pracodawców i bezpiecznej organizacji pracy, nie można wykluczyć iż nie dojdzie do wypadku. W takiej sytuacji postępowanie w zakresie ustalenia okoliczności i przyczyn zdarzenia oraz obowiązek sporządzenia niezbędnej dokumentacji obciąża bezpośredniego pracodawcę poszkodowanego pracownika. Istnieje jednak możliwość zgłoszenia się do pracodawcy, na terenie którego doszło do wypadku, aby postępowanie powypadkowe przeprowadził we własnym zakresie. Zastanówmy się jak o to wnioskować i jak od strony prawnej wygląda taka procedura?
Osoba pracująca na stanowisku administracyjno-biurowym wyszła w przerwie zakupić kanapkę, po czym wróciła i zaczęła zjadać tę kanapkę przy swoim biurku łamiąc nagle zęba - jedynkę. Czy może to zostać uznane jako wypadek przy pracy?
Mariusz Foremniak specjalista ds. bhp, wykładowca zagadnień prawnej ochrony pracy
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone