W obowiązującym Systemie Zarządzania Jakością dla instrukcji bezpiecznej pracy na danym stanowisku jako właściciel procesu wskazany jest inspektor bhp. Natomiast w treści instrukcji odpowiedzialnym za aktualizacje tejże instrukcji jest kierownik działu, zgodnie z art. 212 Kodeksu Prac. Kierownik działu twierdzi, jednak że za aktualizację tejże instrukcji odpowiada inspektor bhp, jako właściciel procesu. Jakie w tym wypadku są uprawnienia właściciela procesu, a jakie kierownika działu w świetle obowiązujących przepisów? Kto powinien zaktualizować instrukcję bhp?
Będę nadzorować firmę posiadającą kilkadziesiąt maszyn stare i nowe. Jakie są moje obowiązki w zakresie bhp dotyczące maszyn? Co mam zrobić jako behapowiec, aby PIP nie miał zastrzeżeń? Jaka powinna być rola pracodawcy? Jakie obowiązki spoczywają na nim w tym zakresie?
Pracuję na pełen etat w jednoosobowej komórce bhp w firmie, która zatrudnia 580 pracowników. W firmie realizowane są prace związane z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Zarządzania. W ramach wdrażanego systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy powierzono mi rolę Koordynatora ds. bhp. Dodatkowo jednak skierowano mnie na kurs dla audytorów wewnętrznych SZZ. Czy praca w charakterze audytora wewnętrznego w firmie, wykracza poza zakres prac enumeratywnie wymienionych w rozporządzeniu w sprawie służby bhp? Czy pracodawca ma prawo obciążyć mnie dodatkowo takimi obowiązkami?
Oprócz dokumentacji wynikającej z przepisów dotyczących zadań i uprawnień służby bhp, inspektorzy, specjaliści ds. bhp powinni sporządzać i prowadzić dokumentację zawiązaną z czynnościami dodatkowymi, mieszczącymi się w ramach szeroko pojętej działalności służby bhp, z obowiązkami pracodawcy cedowanymi na służbę bhp, a także z potrzebami i przydatnością dla zakładu pracy i samej służby bhp.
W obwieszczeniu z 29 marca 2013 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 878) ogłoszono tekst jednolity rozporządzenia ws. różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Pojawiają się wątpliwości dotyczące roli i wymagań ustawodawcy narzuconych na służbę bhp w związku z tą ustawą oraz jaka jest stopa procentowa składki wypadków przy pracy poszczególnych grup.
Tomasz Zwolak
Osobie zatrudnionej na stanowisku specjalisty ds. jakości produkcji, powierzono dodatkowo obowiązki służby bhp, czy pracodawca powinien do umowy tego pracownika dodać aneks zmieniający warunki pracy lub sporządzić dokument potwierdzający powierzenie takich obowiązków? Za pełnienie obowiązków służby bhp pracownik nie otrzymuje żadnego dodatku do wynagrodzenia.
Tomasz Zwolakprawnik, specjalista w zakresieprawa pracy
Czy pracownik służby bhp powinien sporządzać sprawozdanie za korzystanie ze środowiska dla Urzędu Marszałkowskiego? Zakres moich obowiązków nie obejmuje ochrony środowiska, a wiem, że do końca lipca należy złożyć stosowne sprawozdanie i uiścić opłaty.
W przypadku braku kompetentnych pracowników pracodawca może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy. W praktyce, wątpliwości budzi kwestia formy prawnej, w jakiej musi nastąpić takie powierzenie, tzn czy może to być umowa cywilna, jak też to, którzy pracodawcy mogą powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy.
Aneta Mościckadziennikarz, prawnik, specjalista w zakresie prawa pracy
Jakie kwalifikacje i szkolenia powinien posiadać pracodawca pełniący zadania służby bhp?
Marcin Papierzprawnik specjalizujący sięw zakresie prawa pracyoraz bezpieczeństwa i higieny pracy
Jestem nauczycielem pełniącym funkcje inspektora bhp w szkole na umowę zlecenie. Czy przebywając na urlopie dla poratowania zdrowia mogę dalej pełnić funkcje inspektora ds. bhp (bez pobierania wynagrodzenia)? Czy pracodawca musi na czas mojego urlopu zatrudnić inną osobę, czy też może moje obowiązki wypełniać sam?
Jestem inspektorem bhp w firmie zatrudniającej około 50 osób. Czy mam obowiązek wyznaczyć kogoś z pracowników do zorganizowania ochrony przeciwpożarowej w razie zagrożenie, czy sam mogę być taką wyznaczoną osobą? Czy takie obowiązki mogą wchodzić w zakres zadań służby bhp? Dodam, że pracujemy na trzy zmiany więc, czy na każdej zmianie powinna być osoba odpowiedzialna za koordynowanie działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników?
Tomasz Zwolak prawnik, specjalista w zakresie prawa pracy
Czy pracownik służb bhp w wyniku przeprowadzonej kontroli stanu bhp na stanowiskach pracy może bez polecenia pracodawcy wydać polecenia służbowe dotyczące poprawy warunków bhp na stanowiskach pracy np. zakupu apteczek pierwszej pomocy?
Tomasz Zwolakprawnik, specjalistaz zakresu prawa pracy
Czy pracownik służby BHP ma obowiązek tworzenia planu swojego działania na cały rok. I czy pracownik PIP może żądać podczas kontroli takiego planu działania?
Jan M. Pióro specjalista z zakresu prawa pracy, biegły sądowy w dziedzinie bhp przy Sądzie Okręgowym w Warszawie
Czy dyrektor szkoły (20 pracowników) może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp firmie zewnętrznej, jeżeli w szkole jest zatrudniony nauczyciel, który ukończył studia podyplomowe bhp?
Tomasz Zwolak prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy
Od czego powinien zacząć pracownik działu bhp po studiach podyplomowych w zakładzie zatrudniającym; 50, 100, 500 itd. jakich błędów nie powinien popełniać?
Jan Pióro specjalista z zakresu prawa pracy biegły sądowy w dziedzinie bhp przy Sądzie Okręgowym w Warszawie
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone