Obserwacja zachowań pracowników kluczem do bezpieczeństwa

03.07.2015AKTUALNE

Obserwacja zachowań pracowników kluczem do bezpieczeństwa

W zakładach produkcyjnych często nie zwraca się wystarczającej uwagi na zachowania niebezpieczne, które mogą mieć poważne konsekwencje. Wnikliwa obserwacja to klucz do podjęcia odpowiednich działań prewencyjnych. Sprawdź na czym polega program obserwacji bezpieczeństwa zachowań pracowników. Przekonaj się jak w łatwy sposób możesz zwiększyć bezpieczeństwo w swojej firmie.

Przedsiębiorcy przywiązują coraz większą wagę do zarządzania bezpieczeństwem. Duże zainteresowanie tym tematem widać w wielu branżach, np. spożywczej, farmaceutycznej, chemicznej, ciepłowniczej. Na polskim rynku widać coraz większe zainteresowanie wprowadzaniem programów obserwacji bezpieczeństwa zachowań pracowników. Mogą one być zastosowane w każdej branży i przy każdym charakterze operacji. Najczęściej wprowadzane są jako element systemu zarządzania bezpieczeństwem w zakładach produkcyjnych, gdzie liczba potencjalnych zagrożeń jest większa. Wiele organizacji jest już świadomych, że takie programy istnieją oraz że warto je wykorzystać do skutecznej prewencji.

Założeniem programów obserwacji bezpieczeństwa zachowań pracowników jest fakt, że wszystkim wypadkom można zapobiec dzięki wnikliwej obserwacji i skutecznej komunikacji.

Dwie podstawy

Programy obserwacji bezpieczeństwa zachowań bazują na dwóch podstawach – umiejętności obserwowania sytuacji niebezpiecznych i skutecznego komunikowania się z pracownikami.

Ta pierwsza wymaga wiedzy – czego i jak szukać. W zakładach produkcyjnych często nie zwraca się wystarczającej uwagi na oczywiste zachowania niebezpieczne, które mogą mieć poważne konsekwencje, na przykład:

  • niewłaściwe stosowanie środków ochrony indywidualnej,
  • nadmierna prędkość przemieszczania się wózków widłowych czy
  • nieprzestrzeganie procedur wykonywania prac niebezpiecznych.
Ważne

O sukcesie możemy mówić, gdy odpowiednio wcześnie uda się podjąć działanie prewencyjne, a tym samym ochronić pracownika, jak również samą organizację i jej majątek.

Drugim etapem jest komunikacja. Zawsze gdy pracownik robi coś niewłaściwego, prowadzący obserwację powinien zareagować: odbyć bezpośrednią rozmowę z pracownikiem. Następnie, jeśli wymaga tego dany przypadek, podjąć działania organizacyjne, aby nie doszło do niebezpiecznego zdarzenia.

Odpowiednia komunikacja

Celem bezpośredniej rozmowy z pracownikiem jest przekonanie go, aby przestał zachowywać się w sposób zagrażający bezpieczeństwu. Warto, aby przy tym zrozumiał, po pierwsze – że zachowywał się niebezpiecznie, po drugie – poznał możliwe konsekwencje takiego zachowania.

Z kolei w przypadkach, kiedy pracownik dba o bezpieczeństwo, warto dać mu jasny sygnał, że jest to doceniane. Żeby takie programy były skuteczne, nie mogą być imienne. Nie należy szukać przysłowiowego Kowalskiego, który nie nosił okularów, tylko odnotować, że w danym momencie wystąpił taki przypadek.

To, co w takiej sytuacji trzeba zrobić, to porozmawiać z pracownikiem i sprawić, by zmienił swoje zachowanie. Kluczowa jest jednak późniejsza analiza danych, bo może okazać się, że wystąpiła cała seria podobnych wydarzeń.

Z punktu widzenia zarządzania to jest jasny sygnał o zagrożeniu. Mając takie informacje, możemy podjąć odpowiednie działania, aby dotrzeć do przyczyn. Nie było okularów w magazynie? Okulary ochronne zostały źle dobrane? Nie zostały oznaczone obszary, gdzie trzeba je nosić? Zabrakło szkoleń i komunikacji? Jak widać, powody mogą być różne, a po ich analizie organizacja jest w stanie skutecznie zapobiec niebezpiecznym sytuacjom.

Autor: 

Paweł Rolewski
Senior Business Development Manager CE, DuPont Sustainable Solutions