Rada Ochrony Pracy akceptuje program działania PIP na lata 2022 - 2024

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
24.01.2022AKTUALNE

Państwowa Inspekcja Pracy, jako organ kontroli i nadzoru, działa nie tylko w oparciu o ustawę o PIP, ale również o plany i programy działania. 18 stycznia najnowszy program działania PIP zaakceptowała Rada Ochrony Pracy. Jednak nie wszystkie palny działania PIP na najbliższy czas podobały się ROP.

Jak każda państwowa instytucja kontroli i nadzoru, Państwowa Inspekcja Pracy funkcjonuje w oparciu o przepisy rangi ustawowej. Ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy reguluje w szczególności:

  • organizacje Państwowej Inspekcji Pracy,
  • zadania PIP,
  • zakres działania organów inspekcji,
  • postępowanie kontrolne,
  • pracowników Państwowej Inspekcji Pracy.

Znajomość ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy jest dla pracodawców jak najbardziej wskazana. Ogranicza niepotrzebne spory między stronami w czasie kontroli. Z ustawy można również dowiedzieć się o tym, co inspektor pracy może kontrolować, oczywiście bez szczegółów.

A jak mówi przysłowie „diabeł tkwi w szczegółach”. Szczegóły są oczywiście najbardziej istotne. W przepisach widnieje bowiem tylko zapis, że inspektor może kontrolować kwestie prawa pracy czy bhp, z czego niewiele w sumie wynika. Warto zatem mieć świadomość, że inspekcja działa wprawdzie w oparciu o ustawę, ale w zakresie bardziej szczegółowych kwestii, w oparciu o programy działania.

Rada Ochrony Pracy jako organ nadzorczy nad działalnością PIP

Opracowaniem rocznych programów działania Państwowej Inspekcji Pracy zajmuje się Główny Inspektor Pracy. Oczywiście taki program działania nie jest w pełni wewnętrzną sprawą urzędu. Istnieje organ, która nazywa się Rada Ochrony Pracy. Z art. 7 ustawy o PIP wynika, iż jest to organ nadzoru w sprawach dotyczących przestrzegania prawa pracy, w tym:

  • bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • legalności zatrudnienia,
  • działalności Państwowej Inspekcji Pracy.
Uwaga!

Warto przy okazji wiedzieć, że w przypadku wątpliwości w zakresie działań PIP zawsze można zwrócić się korespondencyjnie do ROP z prośbą o wyjaśnienie danego przypadku.

Odrębną kwestią jest to, że jeszcze kilka lat temu funkcjonowała całkiem dobra strona internetowa ROP. Można tam było poznać nie tylko strukturę Rady, ale również przeczytać ciekawe stenogramy z poszczególnych posiedzeń, jak również ekspertyzy, stanowiska, publikacje. Obecnie ROP nie ma dedykowanej strony internetowej, jak również nie daje bezpośredniego dostępu do materiałów, w tym planów poszczególnych posiedzeń.

Niezależnie od powyższego, rolą Rady jest między innymi zajmowanie stanowiska w sprawach z zakresu działania Państwowej Inspekcji Pracy, w szczególności dotyczących programów działalności i zadań PIP.

Rada Ochrony Pracy o programie działania PIP na lata 2022-2024

W sprawie bieżącego programu działania PIP Rada wypowiedziała się na ostatnim posiedzeniu 18 stycznia 2022 r. Przyjęła program działania Państwowej Inspekcji Pracy na rok 2022 oraz lata 2022-2024. Jednocześnie Rada zaleciła m.in. zwrócenie uwagi na spadającą z roku na rok liczbę planowanych kontroli i podjęcie działań mających na celu wyeliminowanie tego zjawiska. Członkowie Rady w swoich zaleceniach uznali, że należy pilnie wzmocnić Państwową Inspekcję Pracy kadrowo oraz finansowo. Zdaniem Rady jest to niezbędne do wypełnienia zadań planowanych na najbliższe lata.

Z oficjalnych informacji wynika, iż Rada nie zakwestionowała poszczególnych określonych w programie obszarów, które będą kontrolowane – szczególnie o dużym zagrożeniu wypadkowym. Oznacza to, że:

  • sektor budowlany
  • wszelkie zakłady funkcjonujące w branży podwyższonego ryzyka

mogą spodziewać się wizyty inspektora.

Jak zapowiadają się działania PIP w 2022 r.?

Fakt zaakceptowania na ostatnim posiedzeniu Rady programu działania PIP nie oznacza, że będzie on w pełni realizowany w ramach przyjętych założeń. Trudno mówić o przeprowadzaniu czynności kontrolnych w problematyce bezpieczeństwa i higieny pracy w sytuacji gdy inspektorzy zostaną skierowani do pracy zdalnej w związku z celu przeciwdziałaniem COVID-19.

Ważne

Ciekawostką jest natomiast to, że ze strony internetowej PIP z zakładki wyjaśnienia i wsparcie PIP (w kontekście covid-19) zniknęły wszystkie wytyczne i informacje regulujące problematykę kontroli zdalnych oraz hybrydowych.

Czas pokaże czy doczekamy się nowych rozwiązań w zakresie procedur kontrolnych na czas startującej nowej i kolejnej fali epidemii. Jeżeli się ukażą, z całą pewnością zostaną przeze mnie skomentowane.

Autor: 

Sebastian Kryczka

prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.