Szczepienia przeciw COVID-19 – uwaga na indywidualne porady PIP

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
26.07.2021AKTUALNE

Narodowy program szczepień przeciw COVID-19 to eksperyment leczniczy – taką tezę postawił inspektor PIP, w jednej z udzielonych porad prawnych. Sprawa stała się na tyle doniosła, że na szum w sieci zareagowało Biuro Informacji Głównego Inspektoratu Pracy – zamieszczając oficjalny komunikat...choć przez nikogo nie podpisany. Zobacz, jak GIP wybrnęła z problemu.

Udzielanie odpowiedzi na zapytania prawne kierowane do jednostek organizacyjnych PIP, to jeden z ustawowych obowiązków urzędu – wyeksponowany w sposób bezpośredni w ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy. W zależności od stopnia skomplikowania pytania kierowanego do PIP poradę można uzyskać w terminie miesiąca, a w przypadku spraw bardziej złożonych dwóch miesięcy. Jednak biorąc pod uwagę zdarzającą się fantazję udzielających odpowiedzi oraz problemy podejmowane w poradach wychodzące poza obszary właściwości rzeczowej PIP, to korzystanie z poradnictwa instytucji powołanej do sprawowania kontroli i nadzoru nad warunkami pracy może czasami okazać się ryzykowne (choć oczywiście nie jest to reguła).

Problem kierowania na szczepienia przeciw COVID-19 w indywidualnej poradzie PIP

W czasie epidemii COVID-19 przejawy fantazji można odkryć zarówno w ukazujących się przepisach, jak również próbach ich interpretowania. Nie inaczej było z oceną możliwości lub braku możliwości kierowania pracowników przez pracodawców na szczepienia przeciw COVID-19. Kwestia ta była przedmiotem jednej z porad udzielonych przez inspektora pracy. W jej treści inspektor wskazał:

cytat:
„Uporczywe i długotrwałe nękanie pracownika zmierzające do wymuszenia zaszczepienia się przeciwko COVID-19, a więc do udziału w eksperymencie medycznym jest niczym innym jak mobbingiem. (…) „Szczepienia w ramach tak zwanego Narodowego Programu Szczepień są eksperymentem leczniczym. Warunkowo i tymczasowo (na 1 rok) dopuszczone do obrotu szczepionki wykorzystywane w ramach Narodowego programu szczepień pozostają w fazie badań klinicznych nie jest znana pełna charakterystyka substancji czynnej i produktu końcowego, brak ostatecznych wyników badań o bezpieczeństwie, brak informacji potwierdzających bezpieczeństwo wprowadzenia organizmów GMO bezpośrednio do krwiobiegu człowieka itp”.

Dlatego też w ocenie inspektora pracy udział każdej osoby biorącej udział w szczepieniu przeciw COVID-19 należy kwalifikować jako udział w eksperymencie leczniczym – eksperymencie medycznym.

Powyższa porada wywołała spore zamieszanie wśród internautów – do tego stopnia, że w sprawie postanowiło zabrać głos Biuro Informacji Głównego Inspektoratu Pracy. W komunikacie z 19 lipca 2021 r., przedstawione zostało stanowisko PIP w sprawie szczepień przeciwko COVID-19. Jednak ostatecznie nie zostało ono przez nikogo podpisane.

Wynika z niego, że Główny Inspektorat Pracy potwierdza prawdziwość opublikowanego w Internecie zdjęcia pisma z logotypem PIP. Dokument zawiera poradę prawną udzieloną przez inspektora pracy pracownikowi, który zwrócił się z prośbą o odpowiedź na pytanie, czy pracodawca może zmusić pracownika do poddania się testowi i szczepieniu na COVID-19 oraz żądać okazania potwierdzenia poddania się takim czynnościom.

Według GIP porada prawna udzielona pracownikowi zawiera przedstawienie indywidualnych poglądów inspektora pracy i nie odzwierciedla oficjalnego stanowiska Państwowej Inspekcji Pracy w sprawie przeprowadzania szczepień przeciwko COVID-19. Jak czytamy w udostępnionym komunikacie Państwowa Inspekcja Pracy uważa za celowe i zasadne jak najszersze poddawanie się pracowników szczepieniom przeciwko COVID-19.

Ważne

GIP zaznacza też, że w myśl aktualnie obowiązujących przepisów prawa poddanie się tym szczepieniom ma charakter dobrowolny.

Odnotować jednak należy przy tym, że wśród praktyków prawa pracy prezentowane jest również stanowisko, iż ocena tej sytuacji nie jest wcale tak jednoznaczna. Pamiętać należy bowiem, że pracodawca jest zobowiązany do stosowania wszelkich dostępnych środków, które eliminują lub ograniczają zagrożenie życia lub zdrowia w zakładzie pracy, a dostępne szczepienia w sposób bezpośredni i znaczący zmniejszają ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa.

Zakres porad inspektorów pracy w świetle uprawnień PIP

Reasumując, państwowa Inspekcja Pracy, jako organ kontroli i nadzoru, powinna przestrzegać swojej właściwości miejscowej, ale i w szczególności rzeczowej. Czyli nie powinna zabierając głosu w sprawach, do których nie jest ustawowo powołana. Nawet inspektor pracy po rocznym kursie instruktorskim – po którym wykonuje działania kontrolne – nabywając następnie bagaż doświadczeń zawodowych, jako samodzielny organ, nie ma wiedzy na tyle wszechstronnej, aby oceniać czy szczepienia przeciw COVID-19 to eksperyment medyczny czy też nie. Tego na kursie inspektorskim – w ramach którego miałem propozycję prowadzenia wykładów – nie uczą. Ponadto nawet niezależnie od osobistych, prywatnych zainteresowań inspektora problematyką eksperymentów medycznych, nie powinien on prezentować swojego stanowiska w tej sprawie, w oficjalnym piśmie sygnowanym logotypem urzędu.

Autor: 

Sebastian Kryczka

prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.