Zmiana miejsca pracy zdalnej bez uzgodnienia z pracodawcą – czy jest dopuszczalna?

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
31.10.2023AKTUALNE

Zmiana miejsca pracy zdalnej bez uzgodnienia z pracodawcą – czy jest dopuszczalna?

Praca zdalna powinna być każdorazowo wykonywana w miejscu uzgodnionym z pracodawcą. W praktyce duża elastyczność takiej organizacji pracy może sprzyjać samowolnym decyzjom w sprawie zmiany miejsca wykonywania pracy. Pracownik może bowiem wyjść z założenia, że liczą się efekty pracy, a nie miejsce w którym jest ona wykonywana. Jednak gdy pracodawca dowie się o samowolnej zmianie miejsca wykonywania pracy zdalnej ma prawo interweniować. Ponieważ praca zdalna realizowana jest na podstawie stosunku pracy w ramach nadzoru ze strony przełożonych. Trudno przyjąć, aby pracodawca nie wiedział gdzie znajduje się zdalne stanowisko pracy pracownika, w którym wykonuje swoje obowiązki pracownicze.

Co wynika z definicji pracy zdalnej?

Praca może być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (praca zdalna). Powyższa treść to „kopiuj-wklej” z definicji pracy zdalnej. Ma ona kluczowe znaczenie dla omawianego problemu. Wynika z niej, że praca zdalna polega nie tylko na wykonywaniu pracy poza zakładem, ale i bezwzględny wymóg uzgodnienia miejsca wykonywania obowiązków z pracodawcą – każdorazowo.

Miejsce pracy zdalnej musi być uzgodnione z pracodawcą

Wymóg uzgodnienia miejsca wykonywania pracy zdalnej z pracodawcą dotyczy nie tylko pracy zdalnej wykonywanej w sposób stały. Nawet w przypadku hybrydowej organizacji pracy zdalnej, gdzie naprzemiennie jest ona wykonywana z pracą wykonywaną w zakładzie miejsce pracy musi być z pracodawcą uzgodnione. Nie inaczej jest w przypadku okazjonalnej pracy zdalnej, wykonywanej na wniosek pracownika złożony w postaci papierowej lub elektronicznej, w wymiarze nieprzekraczającym 24 dni w roku kalendarzowym.

Ważne

Uzgodnienia w zakresie miejsca wykonywania pracy zdalnej są niezbędne nie tylko w zakresie potrzeby sprawowania nadzoru – kontroli nad przebiegiem pracy, ale również w kontekście bezpieczeństwa jej wykonywania. Chodzi tu oczywiście o bezpieczeństwo i higienę pracy, ale i bezpieczeństwo przykładowo przetwarzanych informacji.

Zobacz także webinar: Kontrola pracownika zdalnego>>>

Skutki samowolnej zmiany miejsca wykonywania pracy zdalnej

Co jednak gdy pracownik dobrowolnie zaryzykuje zmianę miejsca wykonywania pracy zdalnej, a pracodawca dowie się o tym fakcie? W takich przypadkach pracodawca ma prawo:

  1. Nie zareagować, co nie jest rekomendowane, ponieważ powinien wówczas nie reagować w innych przypadkach (stosując zasadę równego traktowania w zatrudnieniu).

  2. Zareagować, poprzez zastosowanie w pierwszej kolejności rozmowy dyscyplinującej z pracownikiem – wskazując na niedopuszczalność jednostronnego modyfikowania miejsca wykonywania zdalnych obowiązków. Można wówczas pracownikowi uświadomić, że zmiana taka jest niedopuszczalna nie tylko ze względów formalnych, ponieważ jest niezgodna z definicją pracy zdalnej, ale również może być zagrożeniem w kontekście bezpieczeństwa i higieny pracy, jak również ochrony szeroko rozumianych informacji.

W innych przypadkach pracodawca może zastosować przepisy o pracowniczej odpowiedzialności porządkowej. Przyjmując wówczas, że samowolna zmiana miejsca pracy może być oceniana nie tylko w kategoriach naruszenia przyjętej organizacji w procesie pracy, ale również przepisów bhp odnoszących się do pracy zdalnej.

Ważne

Samowolna zmiana miejsca wykonywania pracy zdalnej może się skończyć nie tylko nałożeniem kary porządkowej, ale również objęciem pracownika większą częstotliwością kontroli pracy zdalnej. Kontrole takie jak wiadomo mogą skończyć się nie tylko obowiązkiem wyprostowania stwierdzonych uchybień, w szczególności z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, ale także cofnięciem możliwości wykonywania pracy na odległość.

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.