PIP kontroluje wdrożenie pracy zdalnej

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
26.09.2023AKTUALNE

PIP kontroluje wdrożenie pracy zdalnej

Praca zdalna, jako organizacja pracy, uregulowana została w Kodeksie pracy. Znajduje się więc w zakresie zainteresowania Państwowej Inspekcji Pracy, jako organu kontroli i nadzoru nad przestrzeganiem prawa pracy. Kwestie prawidłowego wdrożenia w firmach pracy zdalnej zostały zatem skontrolowane przez inspektorów PIP. Kontrole te miały charakter instruktażowy, pokazały jednak z jakimi zagadnieniami pracodawcy mieli i mają najwięcej trudności przy wprowadzeniu pracy zdalnej.

Korzyści 

Informacje zawarte w tym artykule dadzą Ci wskazówki:

  • Na co zwrócić uwagę przy wprowadzeniu pracy zdalnej, aby nie popełnić błędów.

  • Do przeprowadzania kontroli wykonywania pracy zdalnej według PIP.

  • Jak poprawnie przeprowadzić ocenę ryzyka zawodowego na stanowisku pracy zdalnej.

Zobacz także: Praca zdalna – wdrożenie, zagadnienia wybrane>>>

Jakie najczęściej nieprawidłowości we wprowadzeniu pracy zdalnej stwierdzali podczas kontroli inspektorzy PIP?

Z informacji przekazanych w ostatnim czasie przez Głównego Inspektora Pracy wynika, że pierwsze kontrole dotyczące pracy zdalnej, przeprowadzane po jej wprowadzeniu do Kodeksu pracy, miały charakter poradniczo-instruktażowy. Pojawiały się bowiem liczne wątpliwości pracodawców dotyczące prawidłowego wprowadzania pracy zdalnej, w tym w zakresie opracowania właściwych regulacji zakładowych. Wśród nieprawidłowości stwierdzono w szczególności brak:

  • porozumień ze stroną pracowniczą (związkową);

  • stosownych przepisów dotyczących poszczególnych kwestii pracy zdalnej w zakładowych źródła prawa pracy.

Główny Inspektor Pracy zwrócił uwagę na problematykę technicznego bezpieczeństwa pracy. Szczególnie nie uwzględnienie w ocenie ryzyka zawodowego problematyki pracy zdalnej. Zdarzały się również przypadki gdy pracownicy nie byli przez pracodawcę informowani, w jaki sposób praca zdalna bezpiecznie powinna być wykonywana.

Jak GIP widzi kontrole wykonywania pracy zdalnej przez pracodawców?

Ponadto Główny Inspektor Pracy zasygnalizował możliwość przeprowadzania kontroli wykonywania pracy zdalnej przez pracodawców w miejscu zamieszkania. Kontrole takie powinny być jednak poprzedzone wprowadzeniem stosownych procedur na szczeblu zakładu pracy. W szczególności kontrole powinny się odbywać z poszanowaniem prywatności.

Kontrole pracy zdalnej w formie elektronicznej

Nie można również wykluczyć kontroli przeprowadzanej w formie elektronicznej. W ramach takiej kontroli pracodawca będzie miał prawo weryfikować czy w danym przedziale czasu, określonym jako czas, w którym pracownik powinien wykonywać swoje obowiązki, pracownik rzeczywiście świadczy pracę.

Ważne

Należy zwrócić uwagę, że Główny Inspektor Pracy stanął na stanowisku, iż jest możliwa kontrola pracy zdalnej z wykorzystaniem kamery będącej integralną częścią przykładowo laptopa.

Co ciekawe przepisy o pracy zdalnej nie przewidują takiej formy kontroli. Może ona stanowić obejście regulacji dotyczących wizyjnego monitoringu zakładowego. Przypomnijmy, że monitoring zakładowy może być instalowany wyłącznie w zakładzie pracy lub wokół terenu zakładu pracy i tylko wówczas, jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa pracowników lub ochrony mienia lub kontroli produkcji lub zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.

Jak zagrożenia psychospołeczne wpływają na wykonywanie pracy zdalnej wg PIP?

Główny Inspektor Pracy zwrócił uwagę na problematykę zagrożeń psychospołecznych. W szczególności stresu zawodowego związanego z wykonywaniem pracy zdalnej.

Zdaniem GIP stres zawodowy stanowi istotną przesłankę ograniczającą możliwość stosowania pracy zdalnej w pełnym wymiarze.

Fakt, iż PIP zwraca uwagę na problematykę zagrożeń psychospołecznych przy okazji pracy zdalnej może mieć bezpośrednie przełożenie na zakres czynności kontrolnych dotyczących problematyki oceny ryzyka zawodowego pracy zdalnej. Należy bowiem pamiętać, że z Kodeksu pracy wynika jednoznacznie, że pracodawca przy ocenie ryzyka zawodowego pracy zdalnej uwzględnia nie tylko wpływ pracy zdalnej na wzrok czy układ mięśniowo szkieletowy, ale również w zakresie zagrożeń psychospołecznych pracy zdalnej.

Główny Inspektor Pracy zwrócił uwagę na krótki okres obowiązywania przepisów dotyczących pracy zdalnej, co ma przełożenie na zakres oraz efekty przeprowadzonych kontroli. Dużo więcej w zakresie przestrzegania przepisów o pracy zdalnej będzie można powiedzieć po zakończeniu bieżącego roku, kiedy to stosowne informacje zostaną ujęte w danych sprawozdawczych urzędu.

Należy przyjąć, że kontrole instruktażowo-poradnicze z czasem staną się normalnymi kontrolami, które będą kończyły się wydawanie przez inspektorów stosownych środków prawnych – w tym decyzji w sytuacji gdy nieprawidłowości będą dotyczyły sfery bezpieczeństwa i higieny pracy.

Autor: 

Sebastian Kryczka

prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.