Czy szafki do przechowywania w higienicznych warunkach własnego posiłku pracownika muszą być zamykane na klucz? Jeżeli praca jest na 3 zmiany to można szafki przydzielić na zmianę? Chodzi o to, czy każdy pracownik (z każdej zmiany) musi mieć swoją indywidualną szafkę, czy mogą się wymieniać pomiędzy zmianami?
Mariusz Foremniak
Gł. Specjalista ds. bhp, prawnik, wykładowca przedmiotów zawodowych z zakresu bhp.
Wykonywanie pracy w jednym miejscu przez pracowników zatrudnionych przez różnych pracodawców zobowiązuje do powołania koordynatora ds. bhp czuwającego nad bezpieczeństwem współpracujących. Zastanówmy się jednak nad chwilą jego powołania. Moment jego powołania może okazać się bowiem bardzo istotny w przypadku wypadku przy pracy lub kontroli PIP. Co na to przepisy? Jak można je interpretować, aby ustrzec się kary?
Sebastian Kryczka
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Pracownicy na stanowiskach pracy mają zalecenia odnośnie stosowania środków ochrony indywidualnej w postaci rękawic. Dwie osoby maja uczulenie na te rękawice. Czy te dwie osoby mogą stosować inne rękawice o podobnych właściwościach? Czy w informacji o zapoznaniu się z procedurą stosowania środków ochrony indywidualnej można zamieścić adnotację odnośnie ewentualnych roszczeń – że pracownicy uczuleni stosujący inne rękawice robią to na własną odpowiedzialność?
Jan M. Pióro specjalista w zakresie prawa pracy, biegły sądowy w dziedzinie bhpprzy Sądzie Okręgowym w Warszawie
Jednym z obowiązków pracodawcy jest dostarczenie pracownikom niezbędnych środków higieny osobistej. Jednak jego realizacja nie jest taka prosta, jakby się wydawało. Kluczową kwestią może okazać się zidentyfikowanie grup pracowników w aspekcie poziom zbrudzenia. Jak zatem przyznawać takie środki? Co brać pod uwagę? Sprawdź, jak w prawidłowy sposób wywiązać się z tej powinności i uniknąć kary ze strony PIP czy PIS.
Jan M. Pióro specjalista w zakresie prawa pracy,biegły sądowy w dziedzinie bhpprzy Sądzie Okręgowym w Warszawie
Informacje zawarte w tym tekście pozwolą Ci:
Jakie grożą konsekwencje pracodawcy za zlecanie dodatkowych prac służbie BHP, która pracuje w pełnym wymiarze czasu pracy?
Prawnik, ekspert prawa pracy
Pracodawca zatrudniający ponad 100 pracowników ma obowiązek tworzenia służby bhp, zatrudniając w pełnym lub niepełnym wymiarze godzin pracownika na stanowisku inspektora ds. bhp. To oznacza, że może zatrudnić pracownika służb bhp tylko na 1/4 etatu?
Czy instrukcje bhp powinny znajdować się jedynie w miejscu dostępnym i określonym dla pracownika, czy też w każdym pomieszczeniu? Jednak jeśli mają być dostępne dla pracowników, to czy umiejscowienie wszystkich instrukcji bhp w przypadku prac administracyjno-biurowych w segregatorze, który będzie znajdował się w sekretariacie biura, będzie dobrym rozwiązaniem pod kontem prawa? Gdzie w takim razie powinna być zawarta informacja dla pracownika, że instrukcja jest dostępne są w danym miejscu? Jak pracownik powinien być poinformowany?
Lesław Zielińskibyły główny inżynier zarządzaniabezpieczeństwem pracy, rejestrowanyaudytor pomocniczy SZBP wg ISRS
Zapewnienie bezpieczeństwa w pracy jest wartością powszechną i nie wynika wyłącznie z kontraktu. Świadczą o tym postanowienia prawa międzynarodowego, europejskiego, unijnego a także art. 66 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w którym zadeklarowano, że każdy ma prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy – podkreślił w wyroku z 13 września 2016 r. Sąd Najwyższy, sygn. akt. III PK 146/15.
Anna Słowińska
Prawnik; Vox Poland Pomoc Prawna
Obowiązek pracodawcy informowania pracowników o ryzyku zawodowym dotyczy każdego pracownika, niezależnie od rodzaju zajmowanego stanowiska – orzekł NSA we Wrocławiu 2 października 2002 r. sygn. akt. II SA/Wr/319/00. Ponadto obowiązki pracodawcy w zakresie bhp mają kategoryczny i bezwarunkowy charakter, czyli dotyczą wszystkich stanowisk pracy w zakładzie, zaś ich wykonanie nie jest uwarunkowane oceną danej pracy jako związanej z ryzykiem mieszczącym się lub odbiegającym od normalnego doświadczenia zawodowego.
W zakładzie pracy zainstalowane są anteny oraz radiostacje (CB RADIO) do wewnętrznej komunikacji. Do prac związanych z obsługą tych nadajników zatrudnieni są podwykonawcy. Całkowity czas pracy na tych urządzeniach to około 30 min. dziennie. Mam pytanie, czy właściciel tych urządzeń powinien wykonywać badania środowiska na narażenie na pole elektromagnetyczne dla pracowników podwykonawcy?
Halina Góralska Gł. Specjalista ds. bhp wykładowca przedmiotów zawodowych z zakresu bhp.
Czym różni się szkolenie z zakresu bhp dla pracodawców od szkolenia bhp dla pracodawców wykonujących zadania służby bhp w swoim zakładzie?
Ocena ryzyka zawodowego to temat najczęściej wyszukiwany w Internecie związany z BHP, pewnie dlatego iż nie jest to proste zadanie. Jej przygotowanie i przeprowadzenie wymaga od osób będących w zespole oceniającym ryzyko zawodowe określonej wiedzy i umiejętności. Jednocześnie sporządzenie jest obowiązkowe i wymagane przez przepisy prawa. Natomiast organy kontrolne (PIP czy PIS) dokonując kontroli w zakresie bhp najczęściej sprawdzają przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego i jej dokumentacje. Mając to na uwadze przygotowaliśmy e-szkolenie: „Ocena ryzyka zawodowego – obowiązki pracodawcy”.
Podczas szkolenia dowiesz się:
• Na czym polegają obowiązki pracodawcy w zakresie oceny ryzyka zawodowego
• Jaka jest rola służby bhp w ocenie ryzyka zawodowego
• Kto powinien ocenić ryzyko zawodowe
• Jak przebiega proces oceny ryzyka zawodowego
• Kiedy przeprowadzać ocenę ryzyka zawodowego i jak często ją aktualizować
• Komu potrzebna i dla kogo jest ocena ryzyka zawodowego
Szkolenie poprowadzi:
Mariusz Foremniak - prawnik, wykładowca przedmiotów zawodowych z zakresu bhp i prawa pracy z wieloletnim doświadczeniem. Autor wielu opinii i artykułów o tematyce bhp i prawa pracy. Od 8 lat pracownik służby bhp w Poczcie Polskiej S.A. Projektuje kierunki polityki w zakresie bhp oraz nadzoruje jej realizację przez jednostki organizacyjne Spółki.
Wstęp:
W zakładzie pracy wypłacany jest ekwiwalent za używanie przez pracownika własnej odzieży roboczej i obuwia roboczego. W takim razie czy pracownik, który otrzymał ekwiwalent musi kupić sobie własną odzież, która musi spełniać wymagania bhp lub czy może chodzić w innym własnym ubraniu? Czy w przypadku wypłaty ekwiwalentu z pracodawcy schodzi obowiązek sprawdzenia, czy odzież kupiona przez pracownika spełnia wymagania bhp? Czy jednak pracodawca musi skontrolować w jakiej odzieży pracownik pracuje?
Firma posiada Oddział w Polsce oraz w Anglii. Pracownik jest zatrudniony w Anglii, jednak został oddelegowany na rok do pracy w siedzibie znajdującej się w Polsce. W Anglii został zatrudniony zgodnie z przepisami obowiązującymi u nich. Czy w momencie gdy wykonuje prace w siedzibie w Polsce, pracodawca ma obowiązek wysłać go na badania wstępne oraz przeprowadzenie szkolenia wstępnego (instruktaż ogólny oraz stanowiskowy)? Czy dodatkowo jakieś dokumenty należy przygotować jeżeli taki pracownik ma świadczyć pracę w siedzibie firmy w Polsce?
Jan M. Pióro specjalista z zakresu prawa pracy, biegły sądowy w dziedzinie bhp przy Sądzie Okręgowym w Warszawie
Kto powinien być koordynatorem BHP, gdy na terenie zakładu pracy pracują firmy podwykonawcze (zleceniobiorcy)? Czy koordynatorem BHP może być pracownik z firmy zleceniobiorcy?
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone