W związku z wprowadzonymi od 1stycznia 2019 r. zmianami w Kodeksie pracy dotyczącymi pełnienia zadań służby BHP przez pracodawcę zatrudniającego do 50 pracowników i zakwalifikowanego do nie wyższej kategorii ryzyka niż trzecia w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym. Proszę o interpretację, jak należy rozumieć wskazanie owej kategorii ryzyka?
Mariusz Foremniak
Gł. specjalista ds. bhp, prawnik, wykładowca przedmiotów zawodowych z zakresu bhp.
1 stycznia 2019 r. zaczęły obowiązywać zmiany do Kodeksu pracy, które znoszą obowiązek szkoleń okresowych bhp określonej grupy pracowników administracyjno-biurowych oraz pozwalają pracodawcy na samodzielne realizowanie zadań służby bhp w firmach zatrudniających do 50 pracowników. Wchodzące w życie zmiany wynikają z przepisów ustawy z 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym (Dz.U. z 2018 r., poz. 2244). Jednak czy w praktyce faktycznie zmiany te oznaczają uproszczenia dla przedsiębiorców? Czy może efekty tych zmian przysporzą pracodawcom problemów, szczególnie w zakresie wypadków przy pracy?
Kinga Grodzicka-Lisek
prawnik specjalizujący się w prawie pracy i bhp
9 listopada 2018 r. Sejm przyjął pakiet zmian, który zaważy na bezpieczeństwie pracy w polskich firmach. Pakiet 50 zmian, których celem jest uproszczenie i ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, zlikwiduje od 1 stycznia 2019 r. obowiązek szkoleń okresowych dla pracowników administracyjno-biurowych oraz pozwoli na samodzielne realizowanie zadań służby bhp w firmach zatrudniających do 50 pracowników.
Dziś Dzień Pracowników Służby BHP przypomnijmy zatem, jak ważną i odpowiedzialną pracę wykonują pracownicy tej służby. Jak wiele ciąży na nich obowiązków. Codziennie zmagają się z wieloma wyzwaniami, których głównym celem jest zdrowie i życie pracowników. Niestety często są niedoceniani przez pracodawców, współpracowników. Odzwierciedla się to m.in. w ich zarobkach, które średnio wynoszą około 5 tys. zł.
Redakcja Portalu BHP
Pracodawcy, chcący zaoszczędzić na kosztach szkolenia okresowego bhp pracowników administracyjno-biurowych i na zewnętrznej obsłudze w zakresie bhp muszą uzbroić się w cierpliwość. Zmiana przepisów w tym zakresie raczej nieprędko wejdzie w życie. Prace nad ustawą mającą wprowadzić zmiany m.in. w kodeksie pracy nadal trwają, a ustawa raczej nie trafi pod obrady Sejmu przed wakacjami. Pocieszeniem może być jedynie fakt, że projekt nie trafił do szuflady.
„Zatrudniając więcej niż 100 pracowników pracodawca musi utworzyć służbę bhp. Zaś pojęcie "służba bhp" nie jest i nie może być równoważne z pojęciami ani pracownika, ani specjalisty spoza zakładu pracy, którym powierzono wykonywanie zadań służby bhp. Nie ma więc podstaw do utożsamienia obowiązku utworzenia w zakładzie pracy służby bhp z powierzeniem wykonywania tej służby pracownikom lub podmiotom zewnętrznym” – orzekł NSA w wyroku z 13 grudnia 2017 r. sygn. I OSK 361/16.
Michał Culepa
Prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy
Powraca kwestia zwolnienia ze szkoleń okresowych bhp pracowników administracyjno-biurowych oraz możliwości pełnienia zadań służby BHP przez pracodawcę zatrudniającego do 50 pracowników i zakwalifikowanego do nie wyższej niż 3 kategorii ryzyka. W nieco zmodyfikowanym projekcie resortu rozwoju dokonano obostrzenia w kwestii zwolnienia pracowników administracyjno-biurowych ze szkoleń okresowych bhp. Zmiany miałyby wejść w życie 1 czerwca 2018 r.
Jak wynika z danych PIP – przygotowanych na marcowe posiedzenie Rady Ochrony Pracy – ponad 50% skontrolowanych w ubiegłym roku przez inspektorów PIP firm (zatrudniających więcej niż 100 pracowników) nie utworzyło służby bhp. Natomiast Społeczna Inspekcja Pracy to instytucja na wymarciu w polskich firmach. Zobacz, zatem jak w ocenie PIP wyglądają działania służby bhp i społecznej inspekcji pracy w polskich zakładach pracy.
Resort rozwoju nadal pracuje nad pakietem ułatwień dla przedsiębiorców, w którym proponuje zmiany w zakresie przepisów bhp. Dotyczą one zniesienia obowiązku szkoleń okresowych bhp pracowników administracyjno-biurowych oraz poszerzenia kręgu pracodawców mogących samodzielnie wykonywać zadania służby bhp w swoich firmach. Zdaniem ekspertów zmiany idą w dobrym kierunku, jednak mogą okazać zbyt ryzykowne i negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo pracowników.
Ministerstwo rozwoju nie wycofuje się z propozycji zmian, w zakresie szkoleń okresowych bhp pracowników administracyjnych i podwyższenia limitu zatrudnienia z 20 do 50 pracowników, który umożliwia pracodawcy wykonywanie samodzielnie zadań służby BHP, mimo nieprzychylnych opinii zarówno PIP, organizacji Pracodawcy RP; OPZZ i NSZZ Solidarność. Poznaj zastrzeżenia tych organizacji wobec projektu resortu rozwoju.
Czy w art. 23711 Kodeksu pracy nakazuje się w zakładzie tworzyć służbę bhp tylko z pracownika, pracowników zakładu, czy może to być osoba spoza zakładu, np. na umowę zlecenie lub firma zewnętrzna zajmująca się bhp na umowę o usługę? Czy np. w szkole zatrudniającej ponad 100 pracowników, ale w tym kilka osób/nauczycieli w niepełnym wymiarze – co daje np. 98 pełnych etatów – liczy się liczba pracowników czy etatów? Jak może być zakwalifikowanie przez PIP ewentualne zlecenie firmie zewnętrznej zadania służby bhp mimo przekroczenia liczby 100 pracowników?
Sebastian Kryczka
prawnik, ekspert prawa pracy
Resort rozwoju opracował nowy pakiet zmian w przepisach mający na celu wprowadzenie uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym. W projekcie zmian niektórych ustaw znalazła się również propozycja wprowadzenia zmiany przepisów w Kodeksie pracy w zakresie dotyczącym szkoleń okresowych bhp i samodzielnego prowadzenia spraw bhp w firmie przez pracodawcę. Zobacz, jak ministerstwo uzasadnia swoje propozycje w tym zakresie.
Ukończyłam studia podyplomowe z bhp. Rok później zostałam zatrudniona na umowę o prace (na 1/10 etatu) na stanowisko starszego inspektora służby bhp w firmie 15 osobowej na 12 miesięcy. Czy po tym okresie uzyskałam tytuł specjalisty służby BHP?
Jak jest z tym stażem bhp (awans zawodowy) przy założeniu własnej działalności w zakresie usług bhp? Czy posiadając kwalifikacje wymagane prawem, czyli ukończone studia w dziedzinie BHP nabywa się tytuł inspektora ds. bhp, zakładam firmę i od tej chwili jest to już służba bhp – wyodrębniona komórka jednoosobowa?
Lesław Zielińskibyły główny inżynier zarządzaniabezpieczeństwem pracy, rejestrowanyaudytor pomocniczy SZBP wg ISRS
Czy to możliwe żeby specjalista ds. bhp zarabiał prawie 6,5 tys. miesięcznie? Ile właściwie może zarobić pracownik służby bhp? Jakie są obecnie stawki wynagrodzenia za pracę w branży bhp? Odpowiedzi na te pytana znajdziesz w Raporcie Płacowym przygotowanym przez Advisory Group TEST Human Resources.
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone