Jak ustalić, którzy pracownicy administracyjno-biurowi będą zwolnieni ze szkoleń okresowych bhp?

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
05.10.2018AKTUALNE

Jak ustalić, którzy pracownicy administracyjno-biurowi będą zwolnieni ze szkoleń okresowych bhp?

Zwolnienie ze szkoleń okresowych bhp pracowników administracyjno-biurowych, w firmie nieprzekraczającej 3 kategorii ryzyka, od 2019 r. jest wielce prawdopodobne. I choć jeszcze zmiany w tym zakresie nie zostały uchwalone przez Sejm, już dziś pojawiają się wątpliwości odnośnie stosowania takiego zwolnienia. Co, jeżeli dla firmy produkcyjnej ustalona jest wyższa niż 3 kategoria ryzyka, ale administracja firmy nie znajduje się na terenie produkcyjnym? Czy zwolnienie też będzie miało zastosowanie?

Projektowana zmiana przepisów dotyczących odstąpienia od szkoleń okresowych bhp pracowników administracyjno-biurowych, w firmie nieprzekraczającej 3 kategorii ryzyka, rodzi coraz więcej wątpliwości. Czy będzie można zastosować zwolnienie od szkoleń okresowych bhp pracowników administracyjno-biurowych w przypadku gdy działalność firmy zajmującej się produkcją jest szacowana np. na 6 kategorię ryzyka, ale cała administracja znajduje się w osobnym budynku, lub nawet w innym mieście? Czy takie stanowiska administracyjno-biurowe będą również zaliczone do kategorii ryzyka nadanego całej firmie? Spróbujmy już dziś rzucić nieco światła na te kwestie i odpowiedzieć na powyższe pytania.

Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym (druk nr 2862) zakłada między innymi zmiany w prawie pracy w zakresie obowiązków związanych ze szkoleniami bhp. Zgodnie z projektowanymi przepisami, szkolenie okresowe pracownika, nie jest wymagane dla pracownika na stanowisku administracyjno-biurowym, gdy rodzaj przeważającej działalności pracodawcy w rozumieniu przepisów o statystyce publicznej znajduje się w grupie działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecią kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, chyba że z oceny ryzyka wynika, że jest to konieczne.

Zasady związane z obliczaniem kategorii ryzyka zarówno dla danej grupy działalności, jak i dla poszczególnych płatników składek są szczegółowo opisane w treści rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 listopada 2002 r. w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków

Kiedy odstąpienie od szkoleń okresowych bhp pracowników administracyjno-biurowych będzie możliwe?

W praktyce nie można wykluczyć sytuacji, w której zakład pracy ma wyższą niż 3 kategoria ryzyka, ale jego działalność obejmuje nie tylko działalność produkcyjną o większym ryzyku wypadkowym ale i działalność wspomagającą, realizowaną przez pracowników administracyjno-biurowych, w stosunkowo bezpiecznych warunkach środowiska pracy. W takim przypadku powstaje problem w zakresie możliwości odstąpienia od zapewnienia szkoleń okresowych, zakładając, że projektowane przepisy wejdą w życie.

Przepisy tradycyjnie nie odnoszą się do takich szczegółowych kwestii. Na chwilę obecną z projektowanych zmian wynika, że aby mówić o możliwości odstąpienia od szkoleń okresowych, muszą być spełnione łącznie dwa warunki:

1)     pracodawca musi zatrudniać pracowników administracyjno-biurowych,

2)     przeważająca część prowadzonej działalności, w rozumieniu przepisów o statystyce publicznej, znajduje się w grupie działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecią kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy.

Jeżeli zakład pracy znajduje się zatem w kategorii 6 ryzyka i przeważająca część działalności mieści się w tej kategorii, to na gruncie projektowanych przepisów nie będzie możliwe odstąpienie szkolenia okresowego bhp pracowników administracyjno-biurowych (niezależnie od tego, że pracownicy administracyjno-biurowi wykonują pracę w innych, „bezpieczniejszych” lokalizacjach). Przepisy mówią bowiem o zakładzie pracy jako całości, odwołując się jedynie do tego czy przeważająca część działalności mieści się w danej kategorii ryzyka. Nie można jednak wykluczyć, że wraz z wprowadzeniem nowych przepisów ukażą się oficjalne stanowiska i interpretacje zawierające „legalną” wykładnię omawianych, projektowanych póki co zmian, które dadzą nowy pogląd na wskazane wątpliwości.

Podstawą do odstąpienia od zapewniania szkoleń okresowych dla pracowników administracyjno-biurowych, zgodnie z projektowanymi przepisami, będzie ustalenie czy przeważająca część działalności znajduje się w grupie działalności dla której określono nie wyższą niż 3 kategorię ryzyka. W przypadku gdy przeważająca część działalności pracodawcy będzie w grupie ryzyka wyższej, wówczas niezależnie od usytuowania pracowników administracyjnych w innym miejscu pracy (budynku czy mieście) nie będzie, zgodnie z projektowanymi przepisami, możliwości odstąpienia od organizowania szkoleń okresowych.

Autor: 

Sebastian Kryczka

Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.