Decyzją Głównego Inspektora Pracy, organy PIP mają weryfikować prawidłowe stosowanie przepisów ograniczających ryzyko zakażenia koronawirusem w urzędach. Szkoda tylko, że z komunikatów GIP nie wynika jakie środki prawne będą stosowane przez inspektorów w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości – tym bardziej, że część obowiązków związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 nie ma oparcia w źródłach prawa pracy, tylko w zaleceniach sanitarnych lub przepisach sanitarnych. Co zatem może wyniknąć z kontroli PIP?
Sebastian Kryczka
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
27 marca 2018 r. został opublikowany nowy jednolity tekst ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz.U. poz. 623).
14 kwietnia 2017 r. został opublikowany nowy jednolity tekst ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz.U. poz. 786).
Rada Ochrony Pracy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu PIP na 2017 r. Zdaniem członków Rady konieczne i uzasadnione jest zwiększenie poziomu zatrudnienia w PIP, o dodatkowych 59 etatów. Niezbędne są również podwyżki wynagrodzeń dla inspektorów. Dotychczas bowiem była to jedyna grupa pracowników administracji państwowej nieobjęta wzrostem funduszu wynagrodzeń od 2009 r do 2016 r.
Jak donosi „Dziennik Gazeta Prawna” PIP ostrzega przed próbami wyłudzenia pieniędzy poprzez kierowanie wezwań do zapłaty określonych kwot. Fałszywi inspektorzy PIP wznowili swój proceder naciągania przedsiębiorców i pracodawców. Wystawiają fałszywe mandaty za zatrudnianie bez umów o pracę. Fikcyjni inspektorzy wysyłają wezwania do zapłaty wykorzystując w pismach znak graficzny podobny do logo PIP.
318 tys. decyzji usunięcia ujawnionych nieprawidłowości w zakresie bhp wydanych przez inspektorów PIP, 170 wniosków do ZUS o podwyższenie składki na ubezpieczenie wypadkowe o 100% na kolejny rok składkowy to efekty działań kontrolnych PIP w 2014 r. 9 czerwca br. Rada Ochrony Pracy wysłuchała podsumowania działalność Państwowej Inspekcji Pracy w 2014 roku. Oto co w kwestii bhp wykazały kontrole.
Kinga Grodzicka-Lisek
18 lutego br. Komisja do Spraw Kontroli Państwowej na posiedzeniu w gmachu Sejmu przyjęła program działania Państwowej Inspekcji Pracy na rok 2015. Główna Inspektor Pracy Iwona Hickiewicz poinformowała Komisję o planowanych działaniach kontrolno-nadzorczych (88 tys. kontroli) oraz o głównych założeniach programu. PIP może już zatem bez przeszkód realizować swój program.
Państwowa Inspekcja Pracy przekazała, na posiedzeniu Komisji do Spraw Kontroli Państwowej 8 października 2014 r., wyniki kontroli przestrzegania przepisów prawa wobec pracowników w podmiotach leczniczych.
10 grudnia 2012 r. w siedzibie Sejmu Rada Ochrony Pracy pozytywnie oceniła „Program działania Państwowej Inspekcji Pracy na rok 2013 oraz plan długofalowy na lata 2013-2015”. Rada sformułowała pod adresem inspekcji kilka zaleceń.
20 listopada br. na posiedzeniu w siedzibie Sejmu główny inspektor pracy - Iwona Hickiewicz przedstawiła Radzie Ochrony Pracy program działania Państwowej Inspekcji Pracy na 2013 rok. Zakłada on przeprowadzenie 88 tys. kontroli i objęcie różnorodnymi działaniami prewencyjnymi przynajmniej 200 tys. przedsiębiorców, pracowników, rolników indywidualnych, uczniów i studentów.
Kiedy przedsiębiorca powinien zgłosić swoją działalność do Państwowej Inspekcji Pracy? w momencie otwarcia działalności (do 30 dni), czy w momencie zatrudnienia pierwszego pracownika?
Jan M. Pióro specjalista z zakresu prawa pracy,biegły sądowy w dziedzinie bhp przy Sądzie Okręgowym w Warszawie
16 września br. Sejm RP przyjął sprawozdanie głównego inspektora pracy z działalności Państwowej Inspekcji Pracy w 2010 r. Przyjęcie sprawozdania jednomyślnie poparły wszystkie kluby poselskie.
8 sierpnia 2011 r. to data wejścia w życie ustawy z 9 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 142, poz. 829; dalej: ustawa zmieniająca). Głównym celem uchwalenia ustawy jest zmiana sposobu wykonywania zadań, prowadzenia kontroli i stosowania środków prawnych przez organy PIP
Marek Kalmanspecjalista z zakresu bhp
8 sierpnia 2011 r. to data wejścia w życie ustawy z 9 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 142, poz. 829; dalej: ustawa zmieniająca). Głównym celem uchwalenia ustawy jest zmiana sposobu wykonywania zadań, prowadzenia kontroli i stosowania środków prawnych przez organy PIP.
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone