Sklep
Praca zdalna w okresie pandemii wpłynęła nie tylko na pracę firm, doprowadzają do jej przeorganizowania, ale także na samych pracowników i ich domowników, zmuszając ich do przeorganizowania swojego życia. Pracownicy stoją w obliczu bezprecedensowych wyzwań. Muszą godzić zarządzaniem życiem zawodowym i domowym w jednym obszarze, próbując zachować zdrową równowagę. Poznaj 7 sposobów, które pomogą Twoim pracownikom utrzymać równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym w czasach pracy zdalnej.
Kiedy doszło do wybuchu pandemii COVID-19, konieczne były natychmiastowe zmiany w sposobie i warunkach pracy pracowników. Jednym z rezultatów było zacieranie się granic między domem a pracą – do tego stopnia, że tych granic prawie już nie ma. Badania przeprowadzone na rynku amerykańskim pokazały, że w wielu firmach szczyt ruchu e-mailowego zaczyna się wcześnie rano, a ruch internetowy rośnie między północą a 3.00 rano w sposób niespotykany przed pandemią. Może to wynikać z natychmiastowości komunikacji i poczucia pracowników, że mogą być postrzegani przez pracodawcę jako mniej produktywni podczas pracy w domu, jeśli nie reagują natychmiast na informacje firmowe.
Nie dopuść w swojej firmie do takich sytuacji. Możesz pomóc pracownikom znaleźć równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Może to mieć daleko idące pozytywne efekty dla Twojej organizacji.
Karolina Karwowska
Informacje zawarte w tym tekście pozwolą Ci:
Od czasu wybuchu pandemii coraz więcej osób zaczęło doświadczać uczucia niepokoju, lęku, zaburzeń nastroju oraz zaburzeń lub braku snu. Pandemia koronawirusa naruszyła dotychczasowy model organizacji pracy, a przez to przeorganizowała listę czynników i zagrożeń psychospołecznych wpływających na jej efektywność oraz nasiliła niektóre towarzyszące jej schorzenia.
Najnowszy projekt ustawy o zmianie Kodeksu pracy zakłada rozszerzenie definicji mobbingu o kategorię rozróżniającą wysokość wynagrodzenia ze względu na płeć. Jego celem jest zlikwidowanie nierówności płacowych miedzy kobietami a mężczyznami. Zobacz jak obecnie postrzegane są kwestie mobbingu oraz różnic między pracownikiem a pracownicą.
Według najnowszego raportu „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2019” przygotowanego na zlecenie Koalicji Bezpieczni w Pracy wśród pracowników biurowych i fizyczno-umysłowych, 29 % odczuwa stres w miejscu pracy od czasu do czasu, 42 % często, a 14 % praktycznie cały czas. Ma to negatywny wpływ nie tylko na atmosferę w miejscu pracy, ale również zwiększa ryzyko wypadków.
Dane z najnowszego raportu „Bezpieczeństwo pracy w Polsce 2019” pokazują, że skala występowania negatywnych zjawisk psychospołecznych na rynku pracy jest ogromna. 46 % pracowników biurowych i fizyczno-umysłowych przyznało, że padło ofiarą mobbingu. Ponad połowa doświadczyła przemocy słownej, a 14 % przemocy fizycznej w miejscu pracy. Zobacz, jak wygląda sytuacja zagrożeń psychospołecznych w Polsce.
Jednym z obowiązków pracodawcy jest przeciwdziałanie mobbingowi. Obowiązek ten najczęściej jest realizowany przez opracowanie i wdrożenie wewnętrznej polityki antymobbingowej. Najczęściej opiera się on na wprowadzeniu i stosowaniu wewnętrznych regulacji – procedur antymobbingowych – co jest dla pracodawcy korzystne. Jednak jak powinna wyglądać procedura antymobbingowa i jak powinna być prowadzona polityka antymobbingowa, aby byłby skuteczne? Wskazówek na ten temat udziela Joanna Koczaj-Dyrda, radca prawnym, specjalistka ds. mobbingu.
Magdalena Pokrzycka-Walczak
Dzieląc się doświadczeniami i współpracując można dbać o zdrowie psychiczne pracowników w miejscu pracy, a dodatkowo pozyskać dofinansowanie na podejmowane w tym zakresie działania. Wszystko w ramach Programu Horyzont 2020 Komisji Europejskiej i konkursu “Zdrowie psychiczne w miejscu pracy”. Projekty można składać jeszcze do 2 października br.. Zobacz jak można wziąć udział w konkursie.
Dziennikarz
Jednym z najbardziej szkodliwych czynników w miejscu pracy jest stres. Oprócz konsekwencji zdrowotnych, do których należą np. częste zwolnienia lekarskie, istotne są także koszty pracodawcy, związane z koniecznością zastępstwa pracownika i płaceniem za zwolnienie przez określony, zgodnie z przepisami prawa, czas. Jak ograniczyć stres i skutecznie z nim walczyć – podpowiada psycholog z Okręgowego Inspektoratu Pracy w Lublinie.
Na czerwcowym posiedzeniu Rada Ochrony Pracy przedstawiła swoje stanowisko w sprawie stresu w miejscu pracy, zalecając w nim m.in. szkolenia dla pracodawców z zakresu przeciwdziałania stresowi w pracy. Stres dotyka ponad połowy pracowników, a jego negatywne skutki odczuwają nie tylko pracownicy, ale i pracodawcy. Okazuje się jednak, że Ci drudzy nie są tego świadomi. Widać to po kontrolach PIP w zakresie oceny ryzyka, w której ten czynnik psychospołeczny rzadko jest uwzględniany.
Anna Kucharska psycholog
Informacje zawarte w tym tekście pomogą Ci:
Wykonywanie zwykłych czynności nie może być uznane za zewnętrzną przyczynę wypadku przy pracy. Tylko w razie wyjątkowo dużego nawarstwienia się niekorzystnych dla poszkodowanego okoliczności, przekraczających przeciętne normy wrażliwości psychicznej człowieka i wywołujących silne, negatywne emocje, można upatrywać w tych zjawiskach zewnętrznej przyczyny zdarzenia – orzekł Sąd Najwyższy w wyroku z21 czerwca 2016 r., sygn. akt I UK 236/15
Aneta Mościcka
Według GfK stres to zjawisko, którego doświadcza aż 98% Polaków. Jednym z głównych czynników stresogennych jest praca. Z badania przeprowadzonego na zlecenie ADP Polska wynika, że jesteśmy najbardziej zestresowaną nacją w Europie. Czy jesteśmy zatem skazani na funkcjonowanie w ciągłym napięciu, które negatywnie wpływa na zdrowie i obniża produktywność? Niekoniecznie. Wystarczy sięgnąć po sprawdzone na zachodzie sposoby „walki” ze stresem, np. smart working, czy najnowsze employer-friendly trendy w aranżacji przestrzeni biurowych.
Dane Głównego Urzędu Statystycznego dotyczące wypadków przy pracy pokazują, że przyczyną większości z nich jest nieodpowiednie zachowanie samych zatrudnionych. Jednak aż 72 % pracowników odczuwa stres w pracy, który uniemożliwia skupienie, a także powoduje zmęczenie, pogorszenie stanu zdrowia i absencję chorobową. Problem ten dotyczy 64 % pracowników fizycznych i aż 80 % pracowników umysłowo-fizycznych.
Obecnie stres jest jednym z najczęściej występujących zagrożeń na stanowiskach pracy. Jak zatem można pomóc pracownikom w radzeniu sobie ze stresem? Co można zrobić w przypadkach silnego, wręcz paraliżującego lęku czy zalewającej złości? Jaką profilaktykę zastosować w przypadku stresu? Przedstawiamy praktyczne wskazówki dotyczące radzenia sobie ze stresem – tak dla pracowników, jak i służby bhp.
Małgorzata Pietrzyk specjalista psychologii klinicznej
W tym artykule znajdziesz
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone