Sklep
Krajowy Sekretariat Banków, Handlu i Ubezpieczeń NSZZ Solidarność postuluje do Minister Pracy Elżbiety Rafalskiej o umieszczenie w Kodeksie pracy zapisów dotyczących ochrony wszystkich pracowników przed skutkami stresu w pracy i wyraźnego obowiązku pracodawcy przeciwdziałania stresowi. Dzięki takim uregulowaniom pracownicy mogliby łatwiej dochodzenie swoich roszczeń w związku ze stresem w pracy.
Koniec urlopu. Piękna opalenizna, wiele wspomnień… i stres. Powrót do pracy często nie należy do najprzyjemniejszych. Zjawisko to dorobiło się nawet własnego określenia. „Back to work blues”, czyli zespół napięcia powakacyjnego. Sprawa jest poważna. Z badań wynika, że aż 40% pracowników jest bardziej zestresowana po urlopie niż przed nim. Czy to oznacza, że wypoczynek przynosi nam więcej szkód niż pożytku?
Dziś już wiemy że stres w pracy dotyka niemal każdego pracownika. Zdajemy sobie również sprawę, że zestresowani pracownicy to niższa efektywność w pracy oraz dodatkowe koszty dla pracodawcy. Stres to także wypadki w pracy. Trzeba zatem reagować zanim będzie za późno. Oto kilka wskazówek, które pomogą Wam zidentyfikować źródła stresu w Waszej firmie oraz podjąć skuteczne działania prewencyjne.
Anna Kucharska psycholog
Dzięki informacjom zawartym w tym artykule:
Zminimalizujesz niepożądane skutki stresu w firmie
Dowiesz się co może powodować stres u pracowników
Poznasz sposoby prawidłowej reakcji w przypadku wystąpienia stresu
Niedawny raport Monitora Rynku Pracy pokazuje, że większość z nas nie potrafi odpoczywać. Okazuje się, że tylko 64 proc. Polaków zapomina o pracy podczas urlopu. Mamy duży problem z utrzymaniem zdrowej równowagi pomiędzy życiem zawodowym a osobistym. Czy można pracować mniej i jednocześnie lepiej? Jak poprawić jakość pracy i wydajność pracowników oraz zadbać o ich stan psychofizyczny?
Dobra atmosfera w pracy wpływa na warunki w pracy. Pracownik służby bhp może sam zaangażować się w wyjaśnienie powodów złych stosunków w pracy, nie zawsze jednak ma na to czas. Dlatego w praktyce sprawdza się zatrudnienie psychologa. Rozładowanie napięć w miejscu pracy oznacza organicznie stresu, poprawę atmosfery w pracy i wpływa na zdrowie pracowników oraz ich bezpieczeństwo.
Magdalena Pokrzycka-Walczak
Gdzie jest granica rażącego i umyślnego niedbalstwa? Jak interpretować niedbalstwo, a jak rażące niedbalstwo?
Bohdan Michalskispecjalista w zakresie prawa pracy,biegły sądowy w dziedzinie bhpprzy Sądzie Okręgowym w Warszawie
Wypadkiem przy pracy jest także zdarzenie, do którego doszło na skutek zadziałania czynnika zewnętrznego na niesprawny organizm pracownika, który może być przyczyną współistniejącą z jego wewnętrznymi schorzeniami. Stres, połączony z chorobą kardiologiczną, może być współprzyczyną zewnętrzną zawału serca – orzekł Sąd Apelacyjny w Poznaniu w wyroku z 23 maja 2013 r., sygn. akt III AUa
Z punktu widzenia kwalifikacji wypadku przy pracy nie można traktować stresu jako jego wyłącznej przyczyny zewnętrznej. Stres związany z wykonywaniem obowiązków pracowniczych jest cechą tych obowiązków i jako taki nie może być uznany za zewnętrzną przyczynę wypadku, chyba że jego gwałtowny charakter jest wynikiem nietypowych warunków pracy – orzekł Sąd Najwyższy.
Aneta Mościcka
Państwowa Inspekcja Pracy na konferencji, „Czynniki ryzyka psychospołecznego w miejscu pracy” podsumowała swoje działania podejmowane w celu ograniczenia stresu w miejscu pracy. Uczestnicy konferencji rozmawiali także o dobrych praktykach w zakresie walki ze stresem na przykładach kilku pracodawców. Poznaj zatem działania podejmowane przez PIP, z których możesz skorzystać.
Jak pokazują badania stres w miejscu pracy jest drugim najczęstszym problemem zdrowotnym związanym z pracą w Europie. 3 listopada 2015 r. Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) zakończyła swoją 2-letnią kampanię „Stres w pracy? Nie, dziękuję!”. Zobacz, jak wypadło podsumowanie tej kampanii i jakie są jej wyniki.
Jak pokazują badania 51% pracowników twierdzi, że przypadki stresu związanego z pracą są częste w ich miejscu pracy. Natomiast około 4 na 10 pracowników uważa, że w ich firmach nie reaguje się odpowiednio na stres związany z pracą. Jak zatem pomóc pracownikom? Jak zareagować? Służba bhp powinna być pierwszą linią obrony pracowników przed stresem. Oto kilka wskazówek, jak pomóc zestresowanym pracownikom.
Małgorzata Pietrzykspecjalista psychologii klinicznej
Zbliża się Europejski Tydzień Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy w 2015 r. Tydzień ten ma miejsce w dniach 19–23 października i jest częścią kampanii „Stres w pracy? Nie, dziękuję!”. Natomiast już dziś 7 października 2015 r. CIOP-PIB organizuje konferencje „Stres w pracy”, która odbywa się w Gdańsku. Dowiedź się więcej o kampanii oraz wydarzeniach związanych z Europejskim Tygodniem Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy.
W dniach 29 września – 2 października 2015 r. w Paryżu odbywa się 13. kongres Europejskiej Konfederacji Związków Zawodowych. Oficjalni przedstawiciele EU-OSHA będą na kongresie prowadzili stoisko promujące kampanię „Stres w pracy? Nie, dziękuję!” , narzędzie interaktywnej oceny ryzyka online (OiRA) oraz OSHwiki – internetową encyklopedię informacji na temat bezpieczeństwa i higieny pracy.
W palcówce takiej jak szpital czy przychodnia lub innej placówce medycznej zarządzanie bhp nabiera szczególnie istotnego znaczenia. O tym, jak można zapewnić najwyższe standardy bhp i jakie procedury w zakresie bhp można wprowadzić opowiada Piotr Puacz specjalista ds. bhp w Samodzielnym Neuropsychiatrycznym SPZOZ Im. Prof. M. Kaczyńskiego w Lublinie.
70% pracowników bankowych odczuwa stres związany z pracą, 50% odczuwa lęk przed pójściem do pracy, a 23% pracowników zażywa leki o działaniu uspokajającym dostępne bez recepty. To dane z badań dotyczących zjawiska stresu zawodowego wśród pracowników sektora bankowego. Zobacz co jeszcze wykazały badania. Podkreślić trzeba, że wyniki tych badań są alarmujące.
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone