Państwowa Inspekcja Pracy oczami przedsiębiorców

14.09.2017AKTUALNE

Państwowa Inspekcja Pracy oczami przedsiębiorców

Ośmiu na dziesięciu przedsiębiorców jest usatysfakcjonowanych wynikami kontroli przeprowadzanych przez inspektorów Państwowej Inspekcji Pracy. Większość skontrolowanych przedsiębiorców pozytywnie ocenia inicjatywę „pierwsza kontrola bez sankcji”. Jednocześnie przedsiębiorcy negatywnie oceniają działalność PIP w postaci porad prawnych. Takie wnioski płyną  z badania przeprowadzonego w sierpniu br. wśród Członków Business Centre Club.

Przedsiębiorcy zrzeszeni w Business Centre Club wyrazili swoją opinię na temat szeroko rozumianej  współpracy z Państwową Inspekcją Pracy. Prawie połowa przedsiębiorców respondentów (48,8%) została skontrolowana w ostatnim czasie przez Państwową Inspekcję Pracy. Kontrolę tę przedsiębiorcy oceniają na ogół pozytywnie, aż 82,8% z nich jest usatysfakcjonowani wynikiem kontroli.

Kontrole PIP nie takie straszne ale przedłużające się

Co nie oznacza jednak, że kontrole PIP przechodzą gładko. Przedsiębiorcy zwracają uwagę na przypadki przedłużających się kontroli, trwających dłużej niż przewidują przepisy, np. 3 miesiące w roku kalendarzowym, choć ustawa mówi o 24 dniach roboczych. Pracodawcy zwracają uwagę, że w takich przypadkach nie mają  możliwości obrony przed takim postępowaniem PIP. Kolejny zarzut w kierunku działalności kontrolnej PIP dotyczy przeprowadzania kontroli w okresach wzmożonej pracy, a także zbyt teoretycznych uwag inspektorów, które nie uwzględniają:

  • tempa pracy,
  • pragmatyki organizacji pracy, czy
  • zasad działania programów komputerowych.

W badaniu przedsiębiorcy zostali zapytani, czy istniejące uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy są wystarczające do wypełniania nałożonych na nią zadań? 88,4% badanych przedsiębiorców odpowiedziało twierdząco na to pytanie.Wnioskować należy z tego, że pracodawcy uważają dzisiejsze uprawnienia Inspekcji za wystarczające i nie widzą potrzeby ich wzmacniania lub poszerzania.

Działalność prewencyjną PIP pracodawcy oceniania na 3

W zakresie działalności prewencyjnej PIP przedsiębiorcy najwyżej cenią sobie inicjatywę „pierwsza kontrola bez sankcji” W sumie prawie dwie trzecie przedsiębiorców (42%) ocenia ją na 5 lub 4 w pięciopunktowej skali.

Natomiast działalność PIP w postaci porad prawnych nie cieszy się już tak dobra opinią.  Większość ankietowanych przedsiębiorców oceniało porady prawne PIP na 3 wpięciopunktowej skali(23% badanych).

Również akcje propagujące bezpieczną pracę organizowane przez PIP nie cieszą się największym zainteresowaniem przedsiębiorców. Jedna trzecia przedsiębiorców oceniła te działania jako dostateczne (3 w 5-punktowej skali), a dokładnie tyle samo (16,7%) przyznało tej działalności PIP skrajne oceny, czyli 1 lub 5.Także na ocenę dostateczną przedsiębiorcy oceniają bezpłatne szkolenia organizowane przez PIP.

Oczekiwania pracodawców wobec działalności PIP nie są wygórowane i nierealne

Ankietowani przedsiębiorcy-pracodawcy zostali zapytani, jakie inne działania prewencyjne PIP uznają lub uznaliby za istotne i pomocne?W Śród takich działań wymienili m.in.:

  • organizację konkursów dla pracodawców promujących bezpieczne środowisko pracy,
  • publikacje książkowe lub na portalu elektronicznym z najnowszymi orzeczeniami z zakresu przepisów prawa,
  • konsultacje trudnych w interpretacji przepisów prawnych, wsparcie przy rozwiązywaniu trudnych tematów szczególnie we współpracy z zagranicą, gdzie brakuje spójności przepisów,
  • indywidualny, dedykowany dla firmy opiekun-inspektor,
  • szkolenia dla kontrolujących urzędników,
  • profilaktyka miejsca pracy, stworzenie stałego programu nauki/promocji bezpieczeństwa począwszy od każdego rodzaju szkół ponadpodstawowych,
  • większa i lepsza dostępność informacji o działaniach prewencyjnych.

Zaś wśród propozycji pracodawców w zakresie działania PIP, które pomogłyby w tworzeniu jeszcze bardziej bezpiecznego środowiska pracy znalazły się:

  • dedykowanie inspektora pracy do danego (średniego, dużego) zakładu pracy,
  • większa dostępność inspektorów dla pracodawcy w rozwiązywaniu trudnych problemów,
  • specjalizacje inspektorów pod kątem szczególnych zagrożeń (np. strefy Ex, substancje chemiczne) oraz ich udział w odbiorach i doradztwo przy uruchamianiu maszyn i instalacji,
  • więcej kontroli doradczych dla firm, wskazujących słabe ogniwa zarządzania bezpieczeństwem,
  • szkolenia dla inspektorów, aby szli z duchem czasu i ciągłym postępem w każdej branży, a także byli otwarci na specyfikę branż, m.in. uwzględnianie tempa pracy czy pragmatyki organizacji pracy,
  • wspieranie przedsiębiorcy w większym stopniu w kwestiach niejednoznacznych lub nieunormowanych w przepisach poprzez jednoznaczne i rozstrzygające odpowiedzi,
  • instruktaże stanowiskowe,
  • obowiązkowe szkolenia dla służb BHP,
  • ujednolicenie dokumentacji dotyczącej oceny ryzyka zawodowego,
  • zwracanie uwagi na praktyczne aspekty – „dokumentacja może być prowadzona prawidłowo, a nie odzwierciedlać realnych warunków pracy”,
  • promowanie najlepszych praktyk wśród przedsiębiorców, m.in. poprzez konkursy, informowanie drogą elektroniczną,
  • edukowanie, szkolenie z nowych przepisów prawnych, np. poprzez internetową poradnię prawną.

Po głębszej analizie owych propozycji można stwierdzić, że część z zaproponowanych powyżej działań jest już wdrożona i funkcjonuje. Jednak skoro pracodawcy wskazują na nie należy się zastanowić nad ich realizacją, co pozostaje w gestii  PIP.

Źródło: http://www.bcc.org.pl  - badanie ankietowe BCC