Kara za utrudnianie czynności kontrolnych PIP

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
02.11.2021AKTUALNE

Nie każdy pracodawca jest zainteresowany współpracą z inspektorem pracy podczas czynności kontrolnych. Przypadki utrudniania czy udaremniania czynności kontrolnych zdarzają się od początku funkcjonowania PIP. W okresie epidemii COVID-19 warto zastanowić się, czy na zarzut utrudniania lub udaremniania czynności kontrolnych można narazić się tylko, naruszając uprawnienia inspektora wynikające z ustawy o PIP? Co w przypadku utrudnianiem kontroli zdalnych czy hybrydowych opartych na wytycznych GIP? 

Prawna podstawa działań PIP, czyli ustawa o PIP.

Państwowa Inspekcja Pracy, podobnie jak każdy państwowy organ kontroli nadzoru funkcjonuje na podstawie dedykowanej ustawy. W tym przypadku jest to ustawa z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy. Ustawa reguluje w szczególności takie kwestie jak:

  • organizację urzędu,

  • jego zadania,

  • zakres działania organów PIP

  • oraz postępowanie kontrolne.

Uwaga!

Celem postępowania kontrolnego PIP jest ustalenie stanu faktycznego w zakresie przestrzegania prawa pracy. Dotyczy to w szczególności przepisów i zasad bhp, a także przepisów o legalności zatrudnienia oraz udokumentowanie dokonanych ustaleń.

Uprawnienia inspektora PIP w ramach postępowania kontrolnego wynikające z ustawy o PIP.

W ramach postępowania kontrolnego przepisy gwarantują inspektorom szereg przywilejów. Należy pamiętać, że inspektorzy są uprawnieni do przeprowadzania, bez uprzedzenia i o każdej porze dnia i nocy, kontroli przestrzegania przepisów prawa pracy, w szczególności:

  • stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,

  • kontroli przestrzegania przepisów dotyczących legalności zatrudnienia.

Inspektor pracy może też swobodnie poruszać się po terenie podmiotu kontrolowanego, bez obowiązku uzyskiwania przepustki. Nie podlega też rewizji osobistej, także w przypadku, jeżeli przewiduje ją wewnętrzny regulamin podmiotu kontrolowanego. Natomiast podmiot kontrolowany (pracodawca, przedsiębiorca) ma obowiązek zapewnić inspektorowi pracy warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli. W szczególności musi:

  • niezwłocznie przedstawić żądane dokumenty i materiały,

  • zapewnić terminowe udzielanie informacji,

  • udostępnić urządzenia techniczne

  • udostępnić, w miarę możliwości, oddzielne pomieszczenie z odpowiednim wyposażeniem.

Uwaga!

Warto zauważyć, że w okresie epidemii COVID-19 ustawowe zasady kontroli PIP, realizowane przez inspektorów, to wyłącznie część regulacji. Obok zasad wynikających bezpośrednio z ustawy o PIP na szczeblu Głównego Inspektoratu Pracy zostały opracowane zasady kontroli:

  • zdalnych

  • oraz hybrydowych.

Utrudnianie czynności kontrolnych PIP - kiedy można być ukaranym.

Jak wiemy zdarzają się przypadki utrudniania prowadzenia kontroli inspektorom PIP. W zależności od konkretnego przypadku kwalifikowane są one w kategoriach wykroczenia lub przestępstwa – ze wszystkimi tego konsekwencjami.

Zastanówmy się, czy zarzut popełnienia wykroczenia lub przestępstwa może być postawiony tylko, gdy podmiot kontrolowany naruszy ustawowe zasady kontroli wynikające z ustawy o PIP? Czy może inspektor ma prawo postawić taki zarzut również, gdy dochodzi do naruszenia pozaustawowych zasad regulujących kontrole zdane i hybrydowe?

Rozstrzygając powyższy dylemat, należy odwołać się do przepisów regulujących:

  • wykroczenia przeciwko prawom pracownika,

  • przestępstwa przeciwko działalności instytucji państwowych oraz samorządu terytorialnego.

Z kodeksu pracy wynika, iż kto utrudnia działalność organu Państwowej Inspekcji Pracy, w szczególności uniemożliwia prowadzenie wizytacji zakładu pracy lub nie udziela informacji niezbędnych do wykonywania jej zadań – popełnia wykroczenie zagrożone karą od 1000 do 30000 zł.

Z art. 225 kodeksu karnego wynika natomiast, że kto osobie uprawnionej do kontroli w zakresie inspekcji pracy lub osobie przybranej jej do pomocy udaremnia lub utrudnia wykonanie czynności służbowej, podlega karze pozbawienia wolności do lat trzech.

Utrudnianie kontroli zdalnych lub hybrydowych.

Uwzględniając powyższe, należy zauważyć, że żaden przepis, ani z kodeksu pracy, ani kodeksu karnego, nie mówi, że zarzutu utrudniania prowadzenia kontroli PIP, odnosi się tylko do czynności określonych w ustawie o PIP. Można zatem uznać, że zarzut utrudniania lub udaremnienia czynności służbowych, jak najbardziej może być sformułowany w przypadku kontroli zdalnych czy hybrydowych. Jeżeli pracodawca lub jego przedstawiciel narusza pozaustawowe zasady kontroli zdalnych oraz hybrydowych, obowiązujące w czasie epidemii, możne również ponieść karę za wykroczenie lub przestępstwo.

Ważne

Z całą pewnością nie będzie jednak podstawy do postawienia zarzutu utrudniania lub udaremnienia czynności kontrolnych PIP, gdy podmiot, który ma być kontrolowany, nie wyrazi zgody na kontrolę w trybie zdalnym lub hybrydowym.

Autor: 

Sebastian Kryczka

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.