Kontrola pracy zdalnej przez PIP – czy inspektor skontroluje wykonywanie pracy zdalnej według nowych przepisów w 2023 r.?

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
13.01.2023AKTUALNE

Kontrola pracy zdalnej przez PIP – czy inspektor skontroluje wykonywanie pracy zdalnej według nowych przepisów w 2023 r.?

W 2023 roku należy spodziewać się wprowadzenia do kodeksu pracy nowych przepisów dotyczących pracy zdalnej. Czy inspektorzy pracy będą prowadzić kontrole pracy zdalnej, szczególnie warunków jej wykonywania u pracownika? Czas to pokaże. Na chwilę obecną Główny Inspektor Pracy wskazuje, iż w planach takich kontroli pracy zdalnej nie ma. Co jednak w sytuacji gdy do urzędu wpłynie skarga? Czy wówczas inspektor przystąpi do kontroli pracy zdalnej u pracodawcy, pracownika?

Rok 2023 ma być tym, w którym przepisy dotyczące telepracy znikną z kodeksu pracy i zostaną zastąpione szerszą konstrukcją dotyczącą pracy zdalnej.

Ważne

Zgodnie z najnowszą definicją, która ma się znaleźć w kodeksie pracy, praca może być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (praca zdalna).

Możliwość wykonywania pracy zdalnej jest rozwiązaniem optymalnym dla osób dobrze zorganizowanych. Również w stosunku do których nie jest konieczny stały bezpośredni nadzór ze strony pracodawcy. Pytanie tylko, czy osoby takie nie zostaną pozbawione rzeczywistego nadzoru ze strony instytucji, która została powołana do pełnienia czynności kontrolnych i nadzorczych w zakresie prawa pracy. Problem sprowadza się do pytania:

- czy PIP, która odwołuje się do „misji skutecznego egzekwowania przepisów prawa pracy” będzie kontrolowała pracę zdalną w miejscu wykonywania obowiązków pracowniczych, którym to miejscem będzie przeważnie dom lub mieszkanie?

Czy przewidywana jest kontrola pracy zdalnej w 2023 r. w ramach działań PIP?

Odpowiedzi na powyższe pytanie w sposób ogólny udzielił w ostatnim czasie Główny Inspektor Pracy. Z jego wypowiedzi wynika, że PIP z pewnością przeprowadzi kontrole pracy zdalnej u pracodawcy pod kątem realizacji nowych przepisów z kodeksu pracy, jeżeli te wejdą w życie.

Ważne

PIP zamierza sprawdzić, jak firmy radzą sobie z:

  • ustalaniem zasad wykonywania pracy w formie zdalnej;

  • obowiązkiem stworzenia uniwersalnej oceny ryzyka zawodowego przy takim trybie pracy.

Ponadto zweryfikowane zostaną kwestie finansowe, czyli pokrycie przez pracodawcę kosztów prądu i dostępu do internetu przy pracy z domu.

Główny Inspektor Pracy zaznacza, że urząd nie ma planów kontroli pracy zdalnej w domach pracowników.

Co jednak w sytuacji gdy pracownik zdalny napisze skargę do PIP na pracodawcę?

Skarga taka nie mieści się w granicach jakichkolwiek planów kontrolnych PIP, zarówno na 2023 rok, jak również w programach kontroli na lata 2022 - 2024. Czy w obliczu skargi urząd powinien zostać bierny względem skarżącego? Czy pracownicy zdalni są z racji miejsca pracy pracownikami drugiej kategorii w zakresie dostępu do urzędu i możliwości skutecznego domagania się zweryfikowania przykładowo warunków pracy?

Odnosząc się do powyższego dylematu należy zauważyć, że nie ma na gruncie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy ograniczenia, z którego wynikałoby, że zarówno telepraca, jak również praca zdalna nie podlegają kontroli inspekcji pracy – również w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Jest jednak duża szansa, że urząd będzie się bronił przed perspektywą kontroli pracy zdalnej w zakresie oceny warunków pracy. Inspekcja może wskazywać, że jest to wewnętrzna kwestia między pracownikiem a pracodawcą, powołując się na prawo do prywatności itp. Jednak dopóki nie wejdą w życie stosowne ograniczenia, które wyłączałyby miejsca pracy zdalnej spod kontroli PIP, nie można przyjąć, iż inspektor pracy jest niewłaściwy do zweryfikowania warunków wykonywania pracy zdalnej, tym bardziej w obliczu skargi pracowniczej.

Z drugiej jednak strony, jeżeli takie wyłączenia weszłyby w życie, wówczas oznaczałoby to swoistego rodzaju nierówne traktowanie w zakresie dostępu pracowników zdalnych do kontroli warunków pracy przez instytucję, która, co do zasady, powinna badać bezpieczeństwo i higienę pracy niezależnie od miejsca wykonywania obowiązków pracowniczych.

Autor: 

Sebastian Kryczka

Prawnik, ekspert prawa prac oraz kontroli jego przestrzegania

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.