Nakaz stosowania maseczek w zakładzie pracy – czyli gdzie?

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
08.03.2022AKTUALNE

Obowiązujące od 28 lutego 2022 r. rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii nie mówi nic o zachowaniu odległości między stanowiskami pracy. Jednak pozostał obowiązek noszenia maseczek w pracy, jeżeli w pomieszczeniu przebywa więcej niż jedna osoba. Pracodawca może znieść powyższy obowiązek. Pytanie, czy może go rozszerzyć na pomieszczenia lub miejsca, które co do zasady pomieszczeniami pracy nie są?

Zmiany w nowych przepisach dotyczących ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z epidemią.

Do niedawna zasadą było, że zakłady pracy miały obowiązek zapewnić osobom zatrudnionym, niezależnie od podstawy zatrudnienia:

  • rękawiczki jednorazowe

  • lub środki do dezynfekcji rąk.

Ponadto w gestii pracodawcy było zapewnienie odległości między stanowiskami pracy, co najmniej 1,5 m. Chyba że zapewnienie odległości jest niemożliwe ze względu na charakter działalności wykonywanej w danym zakładzie pracy. Natomiast zakład ten zapewnia środki ochrony osobistej związane ze zwalczaniem epidemii COVID-19.

Obecnie przepis § 10 najnowszego rozporządzenia w sprawie zakazów i nakazów w związku z koronawirusem został znacznie zmodyfikowany. Nie odwołuje się już do przywołanych wyżej obowiązków. Utrzymana została natomiast zasada (§ 23 rozporządzenia), zgodnie z którą do 31 marca 2022 r. nakazuje się zakrywanie przy pomocy maseczki, ust i nosa w miejscach ogólnodostępnych, w tym w zakładach pracy – jeżeli w pomieszczeniu przebywa więcej niż jedna osoba, chyba że pracodawca postanowi inaczej.

Niedopowiedzenia i niedookreślenia w zakresie stosowania maseczek w pomieszczeniach pracy.

Problem w tym, że przepisy nie definiują zarówno zakładu pracy, jak również bliżej nieokreślonego pomieszczenia. Można podejrzewać, ale jest to wyłącznie przypuszczenie z racji braku przepisów odsyłających, że intencją twórców zasady noszenia maseczki w zakładach pracy, „jeżeli w pomieszczeniu przebywa więcej niż jedna osoba”, było odwołanie się do definicji obowiązujących na gruncie przepisów bhp. Niezależnie od tego, czy takowe w ogóle są.

Z przepisów rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp wynika, iż teren zakładu pracy to przestrzeń wraz z obiektami budowlanymi, będącą w dyspozycji pracodawcy, w której pracodawca organizuje miejsca pracy. Nie ma definicji zakładu pracy jako takiego. Podobnie nie ma definicji „pomieszczenia”. Są natomiast zdefiniowane kwalifikowane formy pomieszczeń, takie jak:

  • pomieszczenia higieniczno-sanitarne,

  • pomieszczenia pracy (wśród których wyróżnia się pomieszczenia stałej oraz czasowej pracy).

Gdzie pracodawca może nakazać noszenie maseczki w zakładzie pracy?

Uwzględniając powyższe, pojawią się istotne dla praktyki wątpliwość:

  • Czy intencją przepisów rozporządzeń w sprawie zakazów i nakazów, jest obowiązek noszenia maseczek wyłącznie w pomieszczeniach pracy? Może jednak chodzi o każde pomieszczenie (miejsce) znajdujące się na terenie zakładu, w którym aktualnie przebywa więcej niż jedna osoba?

  • Czy korytarze, schody usytuowane w nieruchomości, w której znajduje firma, mogą być uznane za pomieszczenie?

  • Czy pracodawca w ramach; „chyba że pracodawca postanowi inaczej” może rozszerzyć obowiązek noszenia maseczek na każde miejsce w budynku, wpisującym się w pojęcie terenu zakładu pracy?

Sporo pytań i jeszcze więcej wątpliwości. Z uwagi na brak szczegółowych wskazań, uwzględniając bardzo ogólne przepisy rozporządzenia w sprawie zakazów i nakazów, można przyjąć, że uprawnieniem pracodawcy jest:

  1. zniesienie obowiązku zakrywania ust i nosa w pomieszczeniach, w sytuacji, gdy przebywa wynik więcej niż jedna osoba;

  2. możliwość rozszerzenia obowiązku noszenia maseczek na każde miejsce na terenie zakładu.

Przyjmujemy tu, że pracodawca działa racjonalnie i chodzi mu oczywiście o miejsca w budynku. Tym samym dopuszczalnym rozwiązaniem będzie rozszerzenie obowiązku noszenia maseczki również na:

  • schody,

  • korytarze,

  • windy,

  • miejsca, w których pracownicy mają za sobą styczność, nawet krótkotrwałą.

Autor: 

Sebastian Kryczka

prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.