Własny sprzęt pracownika do pracy zdalnej bez zgody pracodawcy

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
22.03.2023AKTUALNE

Własny sprzęt pracownika do pracy zdalnej bez zgody pracodawcy

Pracodawca umożliwiający pracownikowi wykonywanie pracy zdalnej, co do zasady, powinien zapewnić mu sprzęt niezbędny do pracy. Czy w sytuacji, gdy pracownik posiada bardziej ergonomiczne rozwiązania może je stosować, zamiast korzystać z tych zapewnianych przez pracodawcę? Czy w takiej w sytuacji pracodawca zapewniający sprzęt może jednoznacznie stwierdzić, że nie będzie pokrywał kosztów używania prywatnego sprzętu przez pracownika?

Czyim obowiązkiem jest wyposażenie komputerowego zdalnego stanowiska pracy?

Mimo, że przepisy o pracy zdalnej zawierają rozwiązania, które zdają się przerzucać część ryzyka i tym samym odpowiedzialności na pracownika zdalnego – w kontekście technicznego bezpieczeństwa pracy – to cały czas obowiązuje zasada, że to pracodawca powinien zapewnić sprzęt niezbędny do pracy. W przeważającej części przypadków sprzętem takim będzie wyposażenie wchodzące w skład komputerowego stanowiska pracy. Chodzi tu o wyposażenie podstawowe, dodatkowe oraz pomocnicze, co wszystko razem składa się na system komputerowy (nie mylić z oprogramowaniem, które powinno być w pakiecie).

Ważne

Pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikowi wykonującemu pracę zdalną materiały i narzędzia pracy, w tym urządzenia techniczne, niezbędne do wykonywania pracy zdalnej. Ponadto pracodawca powinien zapewnić pracownikowi wykonującemu pracę zdalną instalację, serwis, konserwację narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej.

Kiedy możliwe jest wykorzystywania przez pracownika zdalnego własnych narzędzi pracy?

Przepisy przewidują wyjątek od powyższych obowiązków. Strony mogą bowiem ustalić zasady wykorzystywania przez pracownika wykonującego pracę zdalną materiałów i narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej, niezapewnionych przez pracodawcę, ale spełniających wymagania określone w rozdziale IV działu dziesiątego kodeksu pracy.

W praktyce nie można wykluczyć sytuacji, kiedy pracodawca zapełni pracownikowi przykładowo laptop, a pracownik posiada własną klawiaturę, mysz, jak i monitor, które można podpiąć pod laptop, czyniąc stanowisko pracy zdalnej zdecydowanie bardziej ergonomicznym. W takim przypadku w treści porozumienia między stronami należy określić zasady wykorzystania dodatkowych urządzeń będących w dyspozycji pracownika. Oczywiście ich wykorzystanie powinno odbywać się w zamian za ekwiwalent pieniężny.

Korzystanie przez pracownika z własnego sprzętu bez zgody pracodawcy

Co jednak w przypadku, gdy pracownik posiada powyższe akcesoria, a pracodawca stwierdzi, że ma pracować wyłącznie z wykorzystaniem sprzętu zapewnionego przez pracodawcę, np. laptopa? Tym samym pracodawca nie chce ponosić kosztów wykorzystywania dodatkowych urządzeń będących w dyspozycji pracownika?

Co do zasady – uwzględniając brak bezpośredniego nadzoru ze strony pracodawcy – pracownik może oczywiście zaryzykować wykorzystywanie dodatkowych prywatnych urządzeń, takich jak monitor czy mysz. Póki nie ma kontroli ze strony pracodawcy, nie ma problemu, a praca jest dużo bardziej ergonomiczna. Problem pojawi się w sytuacji, gdy pracodawca będzie chciał przeprowadzić kontrolę w obszarze wykonywania pracy oraz bhp. Oczywiście używanie dodatkowych akcesoriów na własną rękę przez pracownika, przyjmując, że spełniają one wymagania określone w rozdziale IV działu dziesiątego kp, nie powinno skutkować cofnięciem zgody na wykonywanie pracy zdalnej. Nie można jednak wykluczyć zastosowania przepisów o pracowniczej odpowiedzialności porządkowej.

Zdecydowany większy problem powstanie gdy dojdzie do wypadku.

Przykład
Używana bez wiedzy pracodawcy mysz bezprzewodowa w wyniku ładowania ulegnie przegrzaniu i dojdzie do wybuchu akumulatora (mało prawdopodobne, ale teoretycznie możliwe).

Czy w takim przypadku brak wiedzy i zgody pracodawcy na używanie prywatnych sprzętów wyłączy związek w wypadku z pracą, co pozwoli uznać, że wypadek nie był wypadkiem przy pracy?

Uwzględniając możliwe dylematy, nie rekomenduję, aby pracownik chcąc ułatwić sobie pracę wykorzystywał bez wiedzy i zgody pracodawcy (i tym samym bez ekwiwalentu) prywatne narzędzia pracy w ramach pracy zdalnej. Pracodawca jednak powinien mieć na względzie, że komputery przenośne mają niewiele wspólnego z zasadami ergonomii w procesach pracy. Natomiast jak najbardziej zalecanym postępowaniem jest przekazanie pracownikom zdalnym dodatkowych akcesoriów, takich jak klawiatura, mysz, podstawka pod laptop, która sprawi, że ekran będzie usytuowany wyżej. Takie elementy wyposażenia mają istotne znaczenie w kontekście obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego, jak i narządu wzroku.

Autor: 

Sebastian Kryczka

prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.