W Polsce codziennie dochodzi do ponad stu wypadków przy pracy. Stanowią one zagrożenie dla zdrowia i życia pracownika. Co więcej, mają wpływ również na ich rodziny, społeczność czy gospodarkę. Niestety najczęściej wynikają z nieprawidłowego zachowania pracownika. Ekspertki i eksperci Koalicji Bezpieczni w Pracy wskazują, dlaczego dochodzi do wypadków i jak im zapobiegać.
Informacje zawarte w tym artykule pomogą Ci:
zapobiegać wypadkom przy pracy
analizować wypadki przy pracy
poznać najczęstsze przyczyny wypadków przy pracy
Czytaj także: Obowiązki zespołu powypadkowego wraz z analizą wypadku przy pracy na przykładzie>>>
Podstawowym celem zarządzania bezpieczeństwem jest całkowite wyeliminowanie wypadków lub ich ograniczenie. Osiągnięcie tego założenia zależy od różnych czynników takich jak np. branża zakładu pracy, ilość osób zatrudnionych, ilość przepracowanych godzin w miesiącu. Pracodawcy chcąc zapobiegać wypadkom podejmują wiele działań. Jednym z podstawowych, jest prowadzenie postępowań powypadkowych. Zadanie zespołu powypadkowego to kwalifikacja zdarzenia zgodnie z obowiązującą definicją wypadku przy pracy i określenie działań naprawczych eliminujących lub ograniczających ryzyko wystąpienia tego samego wypadku w przyszłości. Co to jest wypadek przy pracy? Od czego powinien zacząć zespół powypadkowy po otrzymaniu informacji o wypadku? Z jakich metod analizy wypadków można korzystać? Na ta i inne pytanie znajdziesz odpowiedź w artykule.
Kamil Szyszkiewicz
Informacje zawarte w tym artykule pozwolą Ci:
Prawidłowo zakwalifikować zdarzenie wypadkowe wykorzystując obowiązującą definicję.
Zaplanować i przeprowadzić postępowanie powypadkowe zgodnie z przepisami.
Właściwie zdefiniować rodzaj wypadku.
Dokonać analizę wypadku metodą TOL lub 5 x Dlaczego?
Zobacz także: Case study wypadków przy pracy>>>
Czasami bywają sytuacje, kiedy trudno nam jest określić czy dane zdarzenie zakwalifikować do wypadku przy pracy, wypadku zrównanego z wypadkiem przy pracy, czy należy potraktować zdarzenia jako wypadek w drodze do lub z pracy. Postaramy się, na przykładach, odpowiedzieć na najczęściej pojawiające się pytania w zakresie kwalifikowania zdarzeń wypadkowych. Ekspert Portalu BHP podpowie, jak zakwalifikować wypadek podczas przerwy na lunch oraz jak kwalifikować wypadki przedstawicieli handlowych. Przypomni także, jak kwalifikować wypadki, które miały miejsce przed przystąpieniem do pracy lub zaraz po jej zakończeniu. Zapraszamy do obejrzenia wywiadu z ekspertem Portalu BHP Mariuszem Foremniakiem.
Wywiad z:
Mariuszem Foremniakiem, prawnikiem, wykładowcą przedmiotów zawodowych z zakresu bhp i prawa pracy z wieloletnim doświadczeniem. Autorem wielu opinii i artykułów o tematyce bhp i prawa pracy. Wieloletnim pracownikiem służby bhp, zajmującym stanowisko kierownika komórki bhp. Projektuje on kierunki polityki w zakresie bhp oraz nadzoruje jej realizację przez jednostki organizacyjne Spółki.
Informacje zawarte w tym video materiale:
Pomogą w kwalifikowaniu zdarzeń wypadkowych.
Podadzą praktyczne podpowiedzi na konkretnych przykładach – case study.
Przypomną zasady i orzecznictwo argumentujące kwalifikowanie zdarzeń wypadkowych.
Polecamy również video: Case study wypadków przy pracy>>>
Według statystyk Komendy Głównej Policji, w 2021 r. doszło do 22,8 tys. wypadków na polskich drogach. Co oczywiste, gro z nich wydarzyło się w momencie jazdy do pracy, z pracy czy w trakcie odbywania podróży służbowej. Jakie są obowiązki pracodawcy jeśli chodzi o odpowiednie przygotowanie pracownika w tym obszarze, a jaka odpowiedzialność?
Informacje zawarte w trym artykule pozwolą Ci:
Zadbać o bezpieczeństwo pracowników-kierowców
Zmniejszyć potencjalne ryzyko wypadków wśród pracowników-kierowców
Przygotować dodatkowe szkolenia dla pracowników kierujących pojazdami służbowymi.
Czytaj także: Edukujmy kierowców aut służbowych – zadbajmy o bezpieczeństwo na drodze>>>