21 lutego 2023 r. weszły w życie przepisy Kodeksu pracy pozwalające pracodawcom na przeprowadzanie zakładowych prewencyjnych kontroli trzeźwości pracowników. Oczywiście wcześniej pracodawca musi przewidzieć prowadzenie takich badań w swoich przepisach wewnątrzzakładowych. Rodzi się jednak pytanie, jak w praktyce zorganizować badanie trzeźwości pracowników w zakładzie pracy? Jak powinno przebiegać zakładowe badanie trzeźwości pracowników? Co zrobić, aby wynik badania mógł zostać uznany za ostateczny? Sprawdź, zatem jak krok po kroku zorganizować badanie trzeźwości pracowników w zakładzie pracy.
Katarzyna Wrońska-Zblewska
Informacje zwarte w tym artykule pozwolą Ci:
W prawidłowy sposób zorganizować badania trzeźwości pracowników w zakładzie pracy
Mieć pewność, że kontrola trzeźwości nie może naruszać godności oraz innych dóbr osobistych pracownika
Przeprowadzone badanie trzeźwości nie zostanie podważone w procesie przed organami kontroli i nadzoru oraz sądem.
Czytaj również: Jak zapisać zakładowe procedury badania trzeźwości pracowników w przepisach wewnątrzzakładowych?>>>
Pobierz wzór procedury: Procedura badania trzeźwości pracowników>>>
Nowelizacji Kodeksu pracy, która weszła w życie 21 lutego 2023 r., pozwala na kontrolę pracowników pod kątem:
Warunkiem takich kontroli jest ich niezbędność do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub ochrony mienia. Jednak, aby pracodawca mógł wprowadzić prewencyjne kontrole trzeźwości, należy najpierw ustalić w:
zakładową procedurę badania trzeźwości pracowników. Aby ułatwić Ci to zadanie, ekspert Portalu BHP przygotował wzór/projekt "Procedury badania trzeźwości pracowników". Możesz pobrać taki wzór i dostosować go warunków swojego zakładu pracy.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tworzenia procedury kontroli trzeźwości pracowników zobacz webinar
Kontrola trzeźwości pracowników w praktyce – jak przygotować procedurę kontroli trzeźwości?>>> |
21 lutego 2023 r. weszły w życie przepisy ustawy z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw dotyczące kontroli trzeźwości pracowników. Od tej daty, uwzględniając 2 tygodniowy okres obejmujący czas informacji pracowników o wprowadzeniu kontroli trzeźwości w firmie, pracodawca będzie mógł prewencyjnie badać stan trzeźwości pracowników, bez udziału organu powołany do ochrony porządku publicznego.
Czytaj także: Czy każdy pracodawca, po zmianach w kodeksie pracy, musi wprowadzić kontrole trzeźwości pracowników?>>>
Kinga Grodzicka-Lisek