Co powinny uwzględniać zasady kontroli pracy zdalnej zawarte w regulaminie pracy?

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
29.03.2023AKTUALNE

Co powinny uwzględniać zasady kontroli pracy zdalnej zawarte w regulaminie pracy?

W praktyce fakt świadczenia pracy poza zakładem pracy w znacznym stopniu ogranicza możliwości kontroli pracownika. Przełożony nie może bowiem po prostu w dowolnym momencie przyjść do domu pracownika, żeby zobaczyć, czy pracuje. Mimo to praca zdalna nie wyklucza kontroli w ogóle. Jednak zasady kontroli pracy zdalnej powinny być określone w odpowiednich dokumentach wewnątrzzakładowych. Warto więc się zastanowić, co uwzględnić określając zasady przeprowadzania kontroli pracownika zdalnego w regulaminie pracy lub innym dokumencie wewnątrzzakładowym?

Korzyści 

Informacje zawarte w tym artykule:

  • Pozwolą określić jasne zasady kontroli pracy zdalnej

  • Wskażą, jakie zapisy w zakresie kontroli pracy zdalnej powinny się znaleźć w dokumentach wewnątrzzakładowych

  • Ułatwią sporządzenie regulaminu pracy zdalnej w zakresie kontroli

Czytaj także: Kontrola pracy zdalnej – o czym warto pamiętać?>>>

Gdzie określić zasady kontroli pracy zdalnej?

Szczegółowe zasady przeprowadzania kontroli mają być regulowane w zależności od okoliczności, odpowiednio w:

  • porozumieniu zawartym ze związkami zawodowymi w sprawie pracy zdalnej lub

  • regulaminie pracy zdalnej,

a w razie braku zbiorczego porozumienia ze związkami lub regulaminu pracy zdalnej w:

  • poleceniu pracodawcy co do pracy zdalnej (w tych przypadkach, gdy przepisy pozwalają na wydanie takiego porozumienia) lub

  • indywidualnym porozumieniu zawartym z pracownikiem.

Co uwzględnić określając w dokumentach wewnątrzzakładowych zasady pracy zdalnej?

Kontrola ma być przeprowadzana w porozumieniu z pracownikiem, w miejscu wykonywania pracy zdalnej oraz w godzinach pracy pracownika. Należy więc uznać, że porozumienie ze związkami zawodowymi w sprawie pracy zdalnej albo regulamin pracy zdalnej lub też polecenie pracodawcy czy porozumienie z pracownikiem powinno określać m.in.:

  • jak kontrola ma przebiegać w praktyce,

  • kto w imieniu pracodawcy będzie przeprowadzał kontrolę (np. bezpośredni przełożony, pracownik działu IT w zakresie bezpieczeństwa informacji, zakładowy behapowiec w zakresie bhp itp.),

  • w jakich okolicznościach kontrola może być przeprowadzona z zastrzeżeniem, że nie może się odbywać bez uprzedzenia,

  • z jaką częstotliwością kontrole mogą być przeprowadzane,

  • w jaki sposób pracownik zostanie poinformowany o konieczności przeprowadzenia kontroli,

  • jakie są zasady kontroli (proporcjonalności środków do celu, a w przypadku kontroli w miejscu zamieszkania pracownika także poszanowania prawa do prywatności),

  • kiedy czynności kontrolne mogą być wykonywane (z tym zastrzeżeniem, że kontrola może się odbywać tylko w dniach pracy pracownika i w godzinach jego pracy),

  • jakich obszarów ma dotyczyć (przy czym nie może dotyczyć innych, niż wymienione w projektowanych przepisach Kodeksu pracy),

  • w jaki sposób ma być przeprowadzana (osobiście, na odległość),

  • przy użyciu jakich narzędzi kontrola będzie przeprowadzana (dotyczy to kontroli na odległość),

  • czy z czynności kontrolnych zostaną sporządzone dokumenty (np. notatka, raport, protokół itp.), a jeśli tak, to jakie.

Autor: 

Sebastian Kryczka

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.