Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała prowadzenie kontroli w zakładach pracy mimo trwającej epidemii COVID-19. Jednak będą one prowadzone z nowej formie — zdalnie lub hybrydowo (tylko tam, gdzie to konieczne w formie stacjonarnej). Problem w tym, że jak dotychczas, nie ukazało się żadne zarządzenie Głównego Inspektora Pracy w Biuletynie Informacji Publicznej, które regulowałoby zasady kontroli PIP w formie zdalnej lub hybrydowej, w czasie epidemii COVID-19. Jedynie na stronie internetowej Głównego Inspektoratu Pracy udostępnione zostały z informacje, z których wynika, iż kontrole inspektorów, w czasie epidemii, przeprowadzane są na podstawie specjalnych zasad. Rodzą się zatem pytania:
Odpowiedzi na te inne jeszcze pytania związane z nową formą kontroli PIP znajdziesz w e-booku pt. Kontrole zdalne i hybrydowe PIP — jak się do nich przygotować. Skorzystaj już dziś.
Dzięki informacjom zawartym w trym e-booku:
10 lutego 2021 r. nominację na stanowisko Głównego Inspektora Pracy, z rąk Marszałek Sejmu Elżbiety Witek, odebrała Katarzyna Łażewska-Hrycko. Priorytetami nowego szefa PIP będzie m.in. poprawa skuteczności i profesjonalizm w działaniu PIP.
Epidemia COVID-19 modyfikuje działalność praktycznie każdego pracodawcy. Również Państwowa Inspekcja Pracy zmieniła znacząco tryb funkcjonowania. Obok bezpośrednich kontroli PIP pojawiają się nowe formy kontroli: hybrydowe oraz zdalne. Ta ostatnia forma wydaje się być sprzeczna z postanowieniami ustawy o PIP – ale to w sumie mało istotny szczegół. Skupmy się jednak na bezpośrednich kontroli PIP w dobie koronawirusa.
Sebastian Kryczka
prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
W dobie pandemii Państwowa Inspekcja Pracy uruchamia nowe formy działań kontrolnych. Teraz inspektorzy pracy będą prowadzić kontrole zdalnie za pośrednictwem m.in. środków komunikacji elektronicznej. Kontrole PIP mogą być również prowadzone hybrydowo – czyli cześć kontroli odbywać będzie się w tradycyjny sposób w siedzibie firmy a cześć zdalnie. Jak zatem może w praktyce przebiegać taka kontrola?
Sezon zimowy w pełni. Nie każdy ma możliwość wykonywania obowiązków przy przysłowiowym kominku, w ramach pracy zdalnej czy telepracy. Przeważająca część osób pracuje poza domem, gdzie temperatury w miejscu pracy bywają dalekie od ideału wynikającego z przepisów. W takiej sytuacji pracodawca może się spodziewać, że pracownik, związek zawodowy lub wywodzący się z niego społeczny inspektor pracy zawiadomi PIP o brak zapewnienia właściwej temperatury w pomieszczeniu pracy. Może to skutkować kontrolą PIP w zakładzie.
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
W najbliższym czasie, w związku ze śmiercią Głównego Inspektora Pracy, należy spodziewać się powołania nowej osoby na stanowisko szefa PIP.Co to w praktyce oznacza dla pracodawców? Czy plan kontroli na 2021 rok przedstawiony przez nieżyjącego GIP jest aktualny, czy należy spodziewać się nowych rozwiązań w tym zakresie – uwzględniając fakt, iż nowy rok dopiero wystartował?
W 2021 r. Państwowa Inspekcja Pracy planuje przeprowadzić 52 tys. kontroli. Inspektorzy PIP będą sprawdzać realizację prawidłowości stosowania rozwiązań przyjętych w tarczy antykryzysowej i rozwiązań prawnych związanych ze zwalczaniem pandemii. Niestety, jak przewiduje Główny Inspektor Pracy, w przyszłym roku kontrole PIP mogą mieć wydłużony czas trwania z uwagi na stosowanie reżimu sanitarnego. Sprawdź, kto może spodziewać się wizyty inspektorów PIP i jakie kwestie będą objęte kontrolą PIP.
Najnowszy program działania PIP na 2021 rok został przedstawiony w ramach zdalnego posiedzenia Rady Ochrony Pracyw 8 grudnia 2020 r. Pełny program działania do chwili obecnej nie został jednak upubliczniony na szerszym forum. Na stronie GIP ostatni program działania to program z 2019 r., na stronie biuletynu z 2018 r. Czyżby program działań PIP stał się tajemnicą, czyżby PIP miała coś do ukrycia? Jakie działania PIP planuje w 2021 r.?
Inspektor PIP zarzucił, że w ocenie ryzyka zawodowego nie ma załączonej listy osób, które pracują na danym stanowisku. Na stanowiskach jest raczej duża rotacja. Czy wykaz pracowników pracujących na danym stanowisku powinien być załącznikiem do oceny ryzyka zawodowego? Czy przy każdej zmianie zatrudnienia mam zmieniać ocenę ryzyka?
Halina Góralska
„Żaden przepis prawa nie zakazuje wprost używania przez pracowników w pracy wrotek lub innego podobnego sprzętu służącego szybkiemu przemieszczaniu się – tak orzekał NSA w Katowicach w jednej ze spraw. Czy zatem pracownicy mogą używać wrotek jako obuwia roboczego? Sprawdź co wynika z orzecznictwa NSA.
Dzięki informacjom zawartym w tym omówieniu orzeczenia sądowego:
Anna Słowińska
Wielu pracodawców obecnie zadaje sobie pytanie, czy Państwowa Inspekcja Sanitarna, Państwowa Inspekcja Pracy lub Policja mogą, bez wcześniejszego powiadomienia, przeprowadzić kontrolę w zakładzie pracy. Czy mogą bez uprzedzenia sprawdzić np. zabezpieczenie pracowników przez koronawirusem (czy pracownicy noszą maseczki, trzymają dystans itp.)? Sprawdź, czy możesz spodziewać się takiej wizyty.
prawnik, ekspert prawa pracy
oraz kontroli jego przestrzegania
Z tego tekstu dowiesz się:
Czy w czasie epidemii koronawirusa możliwe jest kontrola PIP i PIS?
Czy możliwa jest kontrola PIP, PIS bez zapowiedzi?
Czy możesz oczekiwać informacji o podstawie kontroli PIP,PIS?
Na podstawie uzgodnień między Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego wszystkie urzędy administracji państwowej i samorządowej przechodzą od wtorku - 3 listopada 2020 r. na pracę zdalną. Czy oznacza to, że pracodawcy mogą odetchnąć z ulgą i w najbliższym czasie nie oczekiwać na wizytę inspektora PIP?
Decyzją Głównego Inspektora Pracy, organy PIP mają weryfikować prawidłowe stosowanie przepisów ograniczających ryzyko zakażenia koronawirusem w urzędach. Szkoda tylko, że z komunikatów GIP nie wynika jakie środki prawne będą stosowane przez inspektorów w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości – tym bardziej, że część obowiązków związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 nie ma oparcia w źródłach prawa pracy, tylko w zaleceniach sanitarnych lub przepisach sanitarnych. Co zatem może wyniknąć z kontroli PIP?
Ponad 73,3 tys. kontroli przeprowadziła w ubiegłym roku Państwowa Inspekcja Pracy. W 60,4 tys. przypadków interwencje inspektorów pracy zlikwidowały bezpośrednie zagrożenia życia i zdrowia pracowników. Zobacz, jakie wnioski płyną z raportu na temat działań kontrolnych PIP w 2019 r.?
Opr. red.
Państwowa Inspekcja Pracy włącza się w prowadzenie kontroli punktowych, w 19 powiatach, w których minister zdrowia przywrócił ostatnio obostrzenia sanitarne – powiedział GIP Wiesław Łyszczek na konferencji prasowej 11 sierpnia 2020 r.
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone