Na podstawie art. 6719 § 3 Kodeks pracy, od 7 kwietnia 2023 r., pracodawca może polecić pracownikowi pracę zdalną w przypadku:
Pobierz wzór kodeksowego polecenia pracy zdalnej.
Aby pracodawca mógł polecić w tych sytuacjach pracę zdalną, pracownik musi złożyć bezpośrednio przed wydaniem polecenia przez pracodawcę oświadczenia o posiadaniu warunków lokalowych i technicznych do wykonywania pracy zdalnej (w formie papierowej lub elektronicznej).
Pobierz wzór: Oświadczenie pracownika o posiadaniu warunków technicznych i lokalowych do wykonywania pracy zdalnej>>>
Planowana od dłuższego czasu nowelizacja kodeksu pracy dotycząca pracy zdalnej rozpoczyna swój formalny start. Zmiany zostały opublikowane w Dzienniku Ustaw 6 lutego, a więc wejdą w życie 7 kwietnia. Jak bardzo zmieni się obecnie obowiązująca forma pracy zdalnej? Czy zmiany będą korzystne dla pracodawców? Jak się do tego przygotować? To tylko nieliczne z pytań nad którymi zastanawiają się pracodawcy. Podsumujmy zatem kluczowe zmiany dotyczące pracy zdalnej w Kodeksie pracy.
Informacje zawarte w tym artykule pozwolą Ci:
Uporządkować wiedzę o wchodzących w życie 7 kwietnia zmianach dotyczących pracy zdalnej
Usystematyzować kwestie wprowadzenia i funkcjonowania pracy zdalnej w firmie
Zapewnić właściwe warunki na stanowisku pracy zdalnej.
Czytaj także: Warunki do pracy zdalnej – co kryje się pod tym pojęciem?>>>
Możliwość wydania polecenia pracy zdalnej, jak również w zakresie dopuszczenia pracownika do takiej pracy na podstawie ustaleń stron, jest uzależniona od potwierdzenia przez pracownika warunków technicznych oraz lokalowych do wykonywania pracy zdalnej. Jednak nowe przepisy Kodeksu pracy, wprowadzające pracę zdalną, nie mówią wiele na temat tychże warunków do pracy zdalnej. Rodzi się zatem wiele pytań dotyczących zarówno kwestii formalnych, jaki i praktycznych w zakresie realizacji tej przesłanki umożliwiającej pracę zdalną. Oto odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w zakresie pojęcia warunków technicznych i lokalowych pozwalających na pracę zdalnej.
Informacje zawarte w tym artykule pozwolą Ci na:
Prawidłowe ujęcie przesłanki warunków do pracy zdalnej w dokumentacji pracy zdalnej
Właściwe zapewnienie wymaganych warunków do pracy zdalnej
Odpowiednie zinterpretowanie zapisów o wymaganej do pracy zdalnej przesłance posiadania warunków technicznych i lokalowych
Czytaj także: Potwierdza i oświadcza pracownika przed dopuszczeniem do pracy zdalnej>>>
Zgodnie z art. 6726 § 2 Kodeksu pracy, obowiązującym od 7 kwietnia 2023 r., na potrzeby wykonywania pracy zdalnej pracodawca określa procedury ochrony danych osobowych oraz przeprowadza, w miarę potrzeby, instruktaż i szkolenie w tym zakresie. Natomiast pracownik wykonujący pracę zdalną powinien potwierdzić w postaci papierowej lub elektronicznej zapoznanie się z tymi procedurami oraz jest obowiązany do ich przestrzegania. Pobierz wzór oświadczenia pracownika wykonującego pracę zdalną o zapoznaniu się z obowiązującą u pracodawcy procedurą ochrony danych osobowych.
W praktyce fakt świadczenia pracy poza zakładem pracy w znacznym stopniu ogranicza możliwości kontroli pracownika. Przełożony nie może bowiem po prostu w dowolnym momencie przyjść do domu pracownika, żeby zobaczyć, czy pracuje. Mimo to praca zdalna nie wyklucza kontroli w ogóle. Jednak zasady kontroli pracy zdalnej powinny być określone w odpowiednich dokumentach wewnątrzzakładowych. Warto więc się zastanowić, co uwzględnić określając zasady przeprowadzania kontroli pracownika zdalnego w regulaminie pracy lub innym dokumencie wewnątrzzakładowym?
Sebastian Kryczka
Informacje zawarte w tym artykule:
Pozwolą określić jasne zasady kontroli pracy zdalnej
Wskażą, jakie zapisy w zakresie kontroli pracy zdalnej powinny się znaleźć w dokumentach wewnątrzzakładowych
Ułatwią sporządzenie regulaminu pracy zdalnej w zakresie kontroli
Czytaj także: Kontrola pracy zdalnej – o czym warto pamiętać?>>>
Od 7 kwietnia 2023 r. wchodzą w życie przepisy o pracy zdalnej wprowadzone do kodeksu pracy na mocy ustawy zmieniającej z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Jednak samo wejście w życie przepisów, to dopiero początek. Pozostaje wiele kwestii, na które należy spojrzeć od strony praktycznej. Dziś skupimy się na formie i zasadach kontroli pracy zdalnej zatrudnionego w miejscu zamieszkania i poza nim, prawie do prywatności pracownika i domowników oraz dokumentacji pokontrolnej. Na pytania o te zagadnienia odpowiada Adw. Michał Rutkowski, specjalizujący się w zagadnieniach prawa pracy, z Kancelarii Adwokackiej Mateusz Janowski.
Zasady kontroli powinny być unormowane. Jeżeli u pracodawcy działa organizacja związkowa albo organizacje związkowe przepisy wymagają, aby zasady realizacji pracy w omawianym trybie określić w porozumieniu zawartym odpowiednio z zakładową organizacją związkową albo organizacjami związkowymi.
Jeśli zaś nie dojdzie do porozumienia pracodawcy ze stroną związkową w trybie przewidzianym nowymi przepisami, pracodawca powinien unormować pracę zdalną w regulaminie – w tym wypadku uwzględnia ustalenia wypracowane z organizacjami związkowymi.
Forma regulaminu jest właściwa także wtedy, gdy u pracodawcy nie funkcjonują związki zawodowe. W tym przypadku pracodawca określa zasady wykonywania pracy zdalnej w regulaminie, po konsultacji z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w przyjętym u tego pracodawcy trybie. Zwróćmy uwagę, że o ile w razie tworzenia porozumienia ze związkami zawodowymi wymagane jest uzgodnienie, to w razie opracowywania regulaminu z udziałem przedstawicieli pracowników, w trybie art. 6720 § 4 k.p., istnieje obowiązek konsultacyjny, toteż rola takich przedstawicieli ze strony pracowniczej jest słabsza.
Jeśli zaś wymienione wyżej akty nie będą obowiązywać u pracodawcy, zasady kontroli powinny być określone w przewidzianym w art. 6719 § 3 k.p.poleceniu pracodawcy w przedmiocie wykonywania pracy zdalnej, bądź w treści porozumienia zawartego z samym pracownikiem.
Magdalena Pokrzycka-Walczak
Dzięki informacjom zawartym w tym artykule:
Przygotujesz procedury kontroli pracy zdalnej
Uprzedzisz pytania pracowników o przebieg kontroli pracy zdalnej
Będziesz mieć pewność, że kontrola w miejscu pracy zdalnej przebiegnie prawidłowo.
Czytaj także: Kiedy pierwsza kontrola pracy zdalnej w zakresie bhp – przed czy w trakcie?>>>