praca zdalna

Regulamin pracy zdalnej według zasad obowiązujących od 7 kwietnia 2023 r.

Na mocy wprowadzonego do Kodeksu pracy art. 6720 § 3 i 4, obowiązującego od dnia 7 kwietnia 2023 r., jeżeli:

  • w terminie 30 dni od dnia przedstawienia projektu porozumienia przez pracodawcę nie dojdzie do zawarcia porozumienia zgodnie z § 1 albo 2, pracodawca określa zasady wykonywania pracy zdalnej w regulaminie, uwzględniając ustalenia podjęte z zakładowymi organizacjami związkowymi w toku uzgadniania porozumienia.
  • u danego pracodawcy nie działają zakładowe organizacje związkowe, pracodawca określa zasady wykonywania pracy zdalnej w regulaminie po konsultacji z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy.

Wzór regulaminu pracy zdalnej, z możliwością edycji, znajdziesz na Portalu BHP.

Wypadek przy pracy zdalnej – postępowanie powypadkowe

Wypadek przy pracy zdalnej – postępowanie powypadkowe

Od 7 kwietnia 2023 r. zaczną obowiązywać zmiany do Kodeksu pracy wprowadzające regulacje dotyczące pracy zdalnej. Problematyka wypadków przy pracy zdalnej jest regulowana zarówno nowymi przepisami Kodeksu pracy, jak również dotychczasowym rozporządzeniem wypadkowym. Co ciekawe, w przypadku pracy zdalnej regulacje kodeksowe dotyczące wybranych kwestii, będą bardziej szczegółowe niż te, które zostały zawarte w przepisach rozporządzenia. Jak zatem postępować w przypadku oględzin miejsca zdarzenia? Co ze świadkami wypadku podczas pracy zdalnej? Zobacz, jak powinno wyglądać postępowanie powypadkowe przy wypadku podczas pracy zdalnej.

Należy zauważyć, że przepisy wprowadzone ustawą z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw, posługują się pojęciem „wypadku przy pracy zdalnej”. Tym samym może powstać wątpliwość, czy dla pracy zdalnej została opracowana specyficzna definicja wypadku, dedykowana takiej organizacji pracy, uwzględniająca fakt, że jest ona realizowana poza terenem zakładu, czy może jest to wyłącznie skrót myślowy? I wtedy do wypadku, do którego może dojść w związku z pracą zdalną ma zastosowanie powszechnie obowiązująca definicja wypadku przy pracy?

Odnosząc się do powyższego dylematu należy zdecydowanie stwierdzić, że mimo użytego w nowych przepisach określenia „wypadek przy pracy zdalnej" definicja wypadku na potrzeby właściwej kwalifikacji zdarzenia, w ramach wypadku lub wypadku przy pracy, jest tą samą, która obowiązuje względem zdarzeń, do których dochodzi na terenie zakładu pracy.

Za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:

  • podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych;

  • podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia;

  • w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.

Uwzględniając powyższe rozważania należy w pierwszej kolejności zauważyć, że wypadek przy pracy zdalnej w żadnym razie nie jest wyłącznie prywatną sprawą zatrudnionego. Do tego typu zdarzeń mają odpowiednie zastosowanie przepisów kp, jak również przepisów wykonawczych wydanych na jego podstawie.

Czytaj także: Jak zaznaczyć brak zwolnienia w protokole powypadkowym w przypadku wypadku przy pracy zdalnej?>>>

Autor: 

Sebastian Kryczka

prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania

Korzyści 

Informacje zawarte w tym artykule pomogą Ci:

  • Przeprowadzić postępowanie powypadkowe w przypadku wypadku przy pracy zdalnej.

  • Rozwiązać kwestie oględzin miejsca zdarzenia i świadka wypadku podczas pracy zdalnej.

  • Uwzględnić kwestie wypadków przy pracy w regulaminie pracy zdalnej.

Czytaj także: Obowiązki pracownika w miejscu wykonywania pracy zdalnej w zakresie bhp>>>

Wprowadzenie pracy zdalnej do kodeksu pracy pozwoli na stosowanie tego rozwiązania niezależnie od sytuacji nadzwyczajnych

Wprowadzenie pracy zdalnej do kodeksu pracy pozwoli na stosowanie tego rozwiązania niezależnie od sytuacji nadzwyczajnych

Zmiana przepisów kodeksu pracy w zakresie pracy zdalnej i kontroli trzeźwości zbliża się wielkimi krokami. Wydaje się, że wejście w życie – uchwalonej przez Sejm z początkiem grudnia i rozpatrzonej przez Senat z poprawkami – Ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw jest niemal pewne. Oczywiście ustawę musi podpisać jeszcze Prezydent, o ile nie będzie miał do niej żadnych wątpliwości. Warto więc, jak najlepiej poznać nowe rozwiązania prawne. Przeczytaj, wywiad z adw. Michałem Rutkowskim, z Kancelarii Adwokackiej Mateusz Janowski, i przygotuj się na nadchodzące zmiany.

Zmiany te – jak wspomniałem wcześniej, obejmują dwie kwestie. Po pierwsze, wprowadzają, jako stałe rozwiązanie, pracę zdalną do kodeksu pracy w miejsce doraźnej i ograniczonej regulacji – wynikającej z ustawy z 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Po drugie – dadzą one pracodawcom możliwość prewencyjnej kontroli pracowników na obecność w ich organizmach alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu. - mówi mec. Michałem Rutkowskim, specjalizującym się w zagadnieniach prawa pracy, z Kancelarii Adwokackiej Mateusz Janowski.

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo

Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone

wiper-pixel