Od 28 marca 2022 r. przestaje obowiązywać nakaz noszenia maseczek – z pewnymi wyjątkami. Natomiast w wielu zakładach pracy maski zostały potraktowane jako środki ochrony indywidualnej. Jak zatem podejść do zakładowego nakazu noszenia maseczek na terenie zakładu pracy wobec zniesienia obowiązku noszenia maseczek?
Sebastian Kryczka
prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Z informacji zawartych w tym artykule dowiesz się:
Czy zniesienie obowiązku noszenia maseczek uchyla też zakładowy nakaz stosowania maseczek w pracy?
Czy nadal możesz egzekwować od pracowników nakaz noszenia maseczek w pracy wynikający z oceny ryzyka?
Czy nadal można stosować maseczki jako środek profilaktyczny?
Czytaj także: Nakaz stosowania maseczek w zakładzie pracy – czyli gdzie?>>>
Ostatnia zmiana przepisów rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp w dużej mierze dotyczyła środków ochrony indywidualnej. Czy od tej pory szkła kontaktowe i okulary do pracy przy monitorze będą też traktowane jako środki ochrony indywidualnej i zamiast refundacji kosztów, pracownik otrzyma pełne finansowanie?
Kamil Szyszkiewicz
Z tego artykułu dowiesz się:
Co nazywamy środkiem ochrony indywidualnej?
Kiedy okulary można nazwać środkiem ochrony indywidualnej?
Czy okulary/soczewki do pracy przy monitorze ekranowym to środki ochrony indywidualnej
Czytaj także: Jak dobierać środki ochrony indywidualnej po zmianie rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów?>>>
20 listopada 2021 r. weszły w życie zmiany do rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Zmiany odnosiły się w dużej części do załącznika nr 2 – Szczegółowe zasady stosowania środków ochrony indywidualnej. Jak zatem, po zmianie przepisów zapewnić pracownikom właściwe ŚOI? Jak dobrać odzież i obuwie ochronne? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w tym artykule.
Państwa członkowskie UE mają obowiązek zapewnić spójność praw krajowych z postanowieniami dyrektyw europejskich. Dlatego też 20 listopada weszło w życie rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. W dużej części aktualizacja została poświęcona środkom ochrony indywidualnej. Wynikało to z obowiązku wprowadzenia przepisów Dyrektywy Komisji (UE) 2019/1832 z 24 października 2019 r. zmieniającej załączniki I, II i III do dyrektywy Rady 89/656/EWG. Jakie zmiany w zakresie środków ochrony indywidualnej wprowadzono i jak je rozumieć? Oto wskazówki, które w tym pomogą.
Kamil Szyszkiewicz
Informacje zawarte w tym artykule pozwolą Ci:
zrozumieć, jakie nowe podejście do ŚOI, przewidują wdrożone regulacje unijne,
poznać, jakie zmiany wprowadzono do przepisów w zakresie środków ochrony indywidualnej,
zapewnić pracownikom środki ochrony indywidualnej z uwzględnieniem wszystkich wymagań prawnych.
Czytaj także: Instrukcja stosowania środków ochrony indywidualnej – kto ją ma stworzyć>>>
Wielu pracodawców wymaga od pracowników, aby nosili maseczki na terenie zakładu. Szczególnie jeżeli pracy poruszają się ciągami komunikacyjnymi. Zwykle taki obowiązek określili w dokumencie wewnątrzzakładowym – procedurze prewencji przeciw zakażeniom COVID-19. Co zrobić, jeżeli pracownik nie stosuje się do tego nakazu? Chodzi po firmie bez maseczki. Na ostatniej konferencji prasowej mMinistra zdrowia była jedynie mowa o pomyśle na zniesienie obowiązku stosowania maseczek. Jednak w lutym przepisy w tym zakresie nie ulegają zmianie. Maseczki nadal obowiązują.
Sebastian Kryczka
prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Dzięki informacjom zawartym w tym artykule:
zweryfikujesz prawidłowe postępowanie pracowników;
poznasz podstawę egzekwowania stosowania maseczek w zakładzie pracy;
zmniejszysz ryzyko rozprzestrzeniania koronawirusa w zakładzie pracy.
Czytaj także: Co zrobić, gdy pracownik dostarcza zaświadczenie o zwolnieniu z obowiązku noszenia maseczki?>>>
Samo wyposażenie pracownika w środki ochrony przed upadkiem z wysokości nie gwarantują bezpieczeństwa pracownika. Aby takie środki były skuteczne muszą byś stosowane prawidłowo. To, że pracownik założy szelki nie oznacza, że pracodawca może być spokojny. O tym, że środki ochrony przed upadkiem z wysokości zadziałają stanowi przede wszystkim ich prawidłowe użycie – trzeba je zakotwiczyć, nie tylko założyć. Niestety zapomniał o tym jeden z pracowników wykonujących pracę w płaszczu zbiornika, a konsekwencją tego był śmiertelny wypadek przy pracy.
Analizę wypadku przy pracy przeprowadza się po to, aby wyciągnąć wnioski i podjąć działania prewencyjne. Po wypadku każdy ma tendencję do spontanicznego myślenia i twierdzenia, że kilka zabiegów wystarczy, aby uniknąć ponownej tragedii (powtórzyć szkolenie, zamontować osłonę na maszynie). Niestety, wiele wypadków ma znacznie głębiej ukryte przyczyny pośrednie. Zobacz, co w ocenie inspektora PIP było przyczyną śmiertelnego wypadku przy pracy w płaszczu zbiornika. Zwróć uwagę, że samo wyposażenie pracownika w środki ochrony przed upadkiem z wysokości nie gwarantuje jeszcze bezpieczeństwa.
Zofia Antczak
specjalista ds. bhp, mgr inż. budownictwa lądowego,
absolwent Wydziału Budownictwa i Architektury Politechniki Łódzkiej
Informacje zawarte w tej analizie wypadku możesz wykorzystać:
podczas szkolenia okresowego bhp, w ramach omawiania zagadnień dotyczących analizy okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy,
organizując pracę w zbiornikach,
podejmując działania profilaktyczne mające na celu uchronienie pracowników przed wypadkiem podczas pracy w zbiorniku lub na wysokości.
Chciałam jeszcze raz spytać, czy pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia pracownikom maseczek? Czy może powiedzieć, że nie leży to w jego gestii i nie ma obowiązku w tym zakresie? Czy na stanowiskach obsługi klienta, interesanta, powinny być stosowane osłony z plexi? Pytam z racji mojego zakładu pracy. Jestem bibliotekarzem, od lipca otwieramy podwoje biblioteki dla czytelników. W każdej agendzie są dwa stanowiska pracy bibliotekarza, ale osłona z plexi na stanowisku pracy planowana jest tylko na jednym z nich. Drugie bez ochrony. Jak mają się do tego przepisy?
Zasadą jest, że obowiązek zasłaniania ust i nosa przy pomocy maseczek dotyczy miejsc ogólnodostępnych, w tym zakładów pracy, w sytuacji gdy w pomieszczeniu przebywa więcej niż jedna osoba. Pamiętajmy jednak, że pracodawca może postanowić inaczej – przy założeniu, że spełnione są odległości minimalne wynoszące co najmniej 1,5 m między stanowiskami pracy. Jeżeli odległości te nie mogą być zachowane, wówczas pracodawca zapewnia środki ochronne, w szczególności maseczki.
Sebastian Kryczka
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania