Od 21 lutego 2023 r. pracodawca może oficjalnie wprowadzić prewencyjną kontrole trzeźwości pracowników. W Twojej firmie jeszcze nie została wprowadzona taka możliwość? Pracodawca jednak zastanawia się i pyta, czy i jak wdrożyć kontrolę trzeźwości pracowników w wewnętrznych przepisach? Oto podpowiedź – procedura w 10 krokach wdrożenia kontroli trzeźwości pracowników w firmie.
Z artykułu dowiesz się:
Co brać pod uwagę zastanawiając się, czy wprowadzić badania trzeźwości w firmie?
Co zrobić, krok po kroku, aby wdrożyć kontrolę trzeźwości pracowników w zakładzie pracy?
Jak zaplanować i zapewnić prawidłowy przebieg kontroli trzeźwości pracowników?
Czytaj również: Organizacja badania trzeźwości pracowników w zakładzie pracy>>>
Katarzyna Wrońska-Zblewska
21 lutego 2023 r. weszły w życie przepisy Kodeksu pracy pozwalające pracodawcom na przeprowadzanie zakładowych prewencyjnych kontroli trzeźwości pracowników. Oczywiście wcześniej pracodawca musi przewidzieć prowadzenie takich badań w swoich przepisach wewnątrzzakładowych. Rodzi się jednak pytanie, jak w praktyce zorganizować badanie trzeźwości pracowników w zakładzie pracy? Jak powinno przebiegać zakładowe badanie trzeźwości pracowników? Co zrobić, aby wynik badania mógł zostać uznany za ostateczny? Sprawdź, zatem jak krok po kroku zorganizować badanie trzeźwości pracowników w zakładzie pracy.
Katarzyna Wrońska-Zblewska
Informacje zwarte w tym artykule pozwolą Ci:
W prawidłowy sposób zorganizować badania trzeźwości pracowników w zakładzie pracy
Mieć pewność, że kontrola trzeźwości nie może naruszać godności oraz innych dóbr osobistych pracownika
Przeprowadzone badanie trzeźwości nie zostanie podważone w procesie przed organami kontroli i nadzoru oraz sądem.
Czytaj również: Jak zapisać zakładowe procedury badania trzeźwości pracowników w przepisach wewnątrzzakładowych?>>>
Pobierz wzór procedury: Procedura badania trzeźwości pracowników>>>
Od 21 lutego 2023 r. pracodawcy mogą wprowadzać w zakładzie pracy prewencyjne kontrole trzeźwości. Muszą do tego jednak wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia. Zastanówmy się, czy do celów kontroli stanu trzeźwości pracowników można użyć testera trzeźwości Alcoblow, który stan alkoholu pokazuje na zasadzie określonego koloru diody? Nie w nim wskazania cyfrowego tylko kolor diody (czerwony, żółty, zielony).
Sebastian Kryczka
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Informacje zawarte w tym artykule pozwolą Ci:
Realizować kontrole trzeźwości zgodnie z przepisami
Wybrać odpowiednie narzędzie do badania trzeźwości pracowników
Uniknąć podważania przeprowadzonego badania trzeźwości
Czytaj także: Kontrola trzeźwości pracowników przy pomocy policji – czy nadal aktualna?>>>
21 lutego 2023 r. weszły w życie przepisy ustawy z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw dotyczące kontroli trzeźwości pracowników. Od tej daty, uwzględniając 2 tygodniowy okres obejmujący czas informacji pracowników o wprowadzeniu kontroli trzeźwości w firmie, pracodawca będzie mógł prewencyjnie badać stan trzeźwości pracowników, bez udziału organu powołany do ochrony porządku publicznego.
Czytaj także: Czy każdy pracodawca, po zmianach w kodeksie pracy, musi wprowadzić kontrole trzeźwości pracowników?>>>
Kinga Grodzicka-Lisek
21 lutego 2023 r. wchodzą w życie przepisy ustawa z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw dotyczące kontroli trzeźwości pracowników. Na mocy tych zmian pracodawcy będą mogli, bez udziału organów porządku publicznego, dokonywać prewencyjnych kontroli trzeźwości pracowników. Jednak aby móc prowadzić takie prewencyjne kontrole trzeźwości, czy kontrole na obecność w organizmie pracowników środków działających podobnie do alkoholu, konieczne jest dopełnianie formalności wymaganych nowymi przepisami. Rodzą się jednak pytania:
Odpowiedzi znajdziesz, oglądając webinar pt. "Kontrola trzeźwości pracowników w praktyce - jak przygotować procedurę kontroli trzeźwości?"
Nowe przepisy wprowadzane ustawą z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (art. 221c-221h Kodeksu pracy) pozwalają pracodawcy na:
– jeżeli będzie to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub ochrony mienia.
Badanie trzeźwości odbywać się będzie według określonych wewnętrznymi przepisami procedur. Należy ustalić:
Powyższe ustalenia muszą znaleźć się w:
Ważne
Trzeba pamiętać również, że o wprowadzeniu kontroli trzeźwości pracodawca musi poinformować pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy, nie później niż 2 tygodnie przed rozpoczęciem jej przeprowadzania.
Dlatego też tak ważne jest przygotowanie wewnętrznych procedur i dokumentów, aby móc przeprowadzać w firmie prewencyjną kontrolę trzeźwości pracowników. Z webinaru pt. „Kontrola trzeźwości pracowników w praktyce - jak przygotować procedurę kontroli trzeźwości?”dowiesz się z niego, jak przełożyć nowe przepisy Kodeksu pracy, dotyczące badania trzeźwości pracowników, na praktyczne działania. Sprawdzisz, co jest potrzebne, aby kontrola trzeźwości przebiegała prawidłowo, sprawnie i skutecznie. Już dziś obejrzyj webinar pt. "Kontrola trzeźwości pracowników w praktyce - jak przygotować procedurę kontroli trzeźwości?"
Pobierz wzór: Instrukcja bhp podczas wykonywania pracy zdalnej>>>
Warto podkreślić, że przepisy dotyczące kontroli trzeźwości oraz kontroli na obecność w organizmie środków działających podobnie do alkoholu dotyczące pracowników, stosuje się odpowiednio do:
Oznacza to, że kontrole trzeźwości na podstawie nowych przepisów odnoszą się również do zleceniodawców i zleceniobiorców, jak też do przedsiębiorców.
WEBINAR POPROWADZI
Mariusz Foremniak prawnik, wykładowca przedmiotów zawodowych z zakresu bhp i prawa pracy z wieloletnim doświadczeniem. Autor wielu opinii i artykułów o tematyce bhp i prawa pracy. Wieloletni pracownik służby bhp, zajmujący stanowisko kierownika komórki bhp. Projektuje kierunki polityki w zakresie bhp oraz nadzoruje jej realizację przez jednostki organizacyjne Spółki.
Informacje zawarte w tym materiale video pozwolą Ci:
Czytaj także: Jak zapisać zakładowe procedury badania trzeźwości pracowników w przepisach wewnątrzzakładowych?>>>
21 lutego 2023 r. wchodzą w życie przepisy pozwalające na kontrole trzeźwości pracowników przez pracodawcę, bez udziału organu nadzoru. Warto się jednak zastanowić, czy zmiany wprowadzane ustawą z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw obligują do takich kontroli wszystkich pracodawców. Czy w związku z wchodzącymi w życie przepisami w zakresie badania trzeźwości pracowników, pracodawca musi, może, powinien określić zasady kontroli trzeźwości, np. w regulaminie pracy? Czy od 21 lutego 2023 r. zakład pracy musi, może, powinien być wyposażony w alkomat lub inne urządzenie stwierdzające obecność alkoholu w organizmie pracownika, posiadające ważny dokument potwierdzający jego kalibrację lub wzorcowanie? Kto w zakładzie pracy miałby być uprawniony do przeprowadzenia takiego badania?
Sebastian Kryczka
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Informacje zawarte w tym artykule pozwolą Ci:
W prawidłowy sposób zinterpretować nowe przepisy o kontroli trzeźwości pracowników.
Zrozumieć obowiązki w zakresie kontroli trzeźwości pracowników po zmianach w Kodeksie pracy.
Podjąć decyzję o wprowadzeniu prewencyjnych kontroli w zakładzie pracy.
Czytaj także: Jak zapisać zakładowe procedury badania trzeźwości pracowników w przepisach wewnątrzzakładowych?>>>