Czy pracodawca zlecając w związku z koronawirusem pracę zdalną pracownikowi administracyjno-biurowemu (praca z komputerem powyżej 4h) ma obowiązek zapewnienia pracownikowi nie tylko komputera ale i monitora, klawiatury oraz myszki w domu? Czy pracodawca może wprowadzić korzystanie tylko ze służbowego laptopa i nie będzie wtedy obowiązku wyposażenia domowego stanowiska pracy w monitor, klawiaturę i myszkę? Jakie przepisy regulują pracę z laptopem?
Sebastian Kryczka
prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opracowało wstępną wersję projektu zmian w Kodeksie pracy dotyczących pracy zdalnej. Jest już ona przedmiotem konsultacji trójstronnej pomiędzy pracodawcami, pracownikami i stroną rządową na forum Rady Dialogu Społecznego już 29 września. Poznaj stanowisko jednego z ekspertów Koalicji Bezpieczni w Pracy w zakresie planowanych zmian.
Podczas wykonywania pracy zdalnej w czasie epidemii koronawirusa, nawet z domu, może zdarzyć się wypadek. W takiej sytuacji obowiązkiem pracownika zdalnego jest niezwłoczne zawiadomienie o tym fakcie swojego przełożonego. A co ma wówczas zrobić pracodawca? Czy i jak przeprowadzić postępowanie powypadkowe, jeżeli sprawa dotyczy pracy zdalnej? Oto kilka wskazówek, jak przeprowadzić postępowanie powypadkowe w razie wypadku pracownika zdalnego.
Z informacji zawartych w tym tekście dowiesz się:
Z początkiem września mija okres obowiązywania niektórych przepisów tarczy antykryzysowej. Rodzi się zatem pytanie, czy nadal zachowują ważność orzeczenia z badań profilaktycznych? Do kiedy można polecić pracę zdalną? Jak dalej organizować szkolenia bhp? Przedstawiamy praktyczne zestawienie.
Katarzyna Wrońska-Zblewska
Pracownik, który otrzymał polecenie pracy zdalnej nie musi „wpuszczać” pracodawcy do swojego mieszkania w celach nadzoru, czy kontroli warunków pracy i bhp, gdyż nie przewidują tego przepisy o pracy zdalnej. Może jednak zgłosić pracodawcy brak możliwości wykonywania pracy zdalnej, ze względu na warunki osobiste, materialne czy lokalowe. Nie musi jednak, przekazując swoje obiekcje co do pracy zdalnej, informować szczegółowo pracodawcy o sytuacji osobistej, lokalowej, czy o osobach trzecich (domownikach).
Michał Culepa
Mimo zapowiedzi minister pracy Marleny Maląg o wprowadzeniu pracy zdalnej na stałe do Kodeksu pracy, przedłużenie stosowania taj formy wykonywania pracy zakłada nowelizacja przepisów w ustawie o zmianie ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług oraz niektórych innych ustaw.
Leszek Skupski
Pracodawca może zobowiązać pracownika pracującego zdalnie do prowadzenia ewidencji wykonywanych czynności. Taka ewidencja ma być prowadzona na polecenie pracodawcy (polecenie to – najlepiej pisemne lub np. mailowe – może zostać zawarte od razu w poleceniu pracy zdalnej, lecz również w odrębnym poleceniu, np. gdy praca zdalna jest już przez pracownika od pewnego czasu wykonywana).
Praca zdalna to rozwiązanie wprowadzone tarczą antykryzysową 1.0. na czas epidemii (formalnie do 4 września br.). Okazuje się jednak, że w praktyce ta forma organizacji pracy sprawdza się bardzo dobrze. Jednocześnie przy zapowiedziach drugiej fali zachorowalności na koronawirusa wydaje się, że praca zdalna powinna na stałe zagościć w naszym systemie prawnym, o co apelują pracodawcy.
Pracodawca, który na podstawie przepisów tarczy antykryzysowej, polecił pracownikowi wykonywanie pracy zdalnej, może w każdej chwili wycofać polecenie wykonywania takiej pracy. Pobierz wzór polecenia zakończenia wykonywania pracy w trybie zdalnym.
Czy w przypadku wydania przez pracodawcę polecenia wykonywania pracy zdalnej należy uzyskać od pracownika pisemne oświadczenie o spełnianiu podstawowych warunków w zakresie ergonomii podczas pracy zdalnej przy komputerze?
Zasada zgodnie, z którą pracodawca w przypadku pracy zdalnej odpowiada za bezpieczeństwo i higienę pracy zdalnej oraz za wypadki przy tej pracy tylko w zakresie związanym z zapewnionymi przez siebie środkami pracy lub materiałami do pracy nie znalazła się w ostatecznym kształcie ustawy zwanej „tarczą antykryzysowa 4.0”. Zatem, jak wygląda obecnie odpowiedzialność za bhp i wypadki przy pracy zdalnej?
Dzięki informacjom zawartym w tym artykule:
właściwe zrealizujesz swoje obowiązki zakresu bhp w czasie epidemii
rozwiejesz wątpliwości w zakresie odpowiedzialności za wypadki przy pracy zdalnej
będziesz na bieżąco ze zmieniającymi się przepisami
Pakiet tarczy antykryzysowej 4.0. przyniósł ze sobą zamianę przepisów o pracy zdalnej. Pojawiły się nowe obowiązki związane z jej wprowadzeniem, jak również obwarowania do jej zastosowania. Zarówno pracodawcy, jak i pracownicy powinni poznać nowe zasady związane z wdrożeniem pracy zdalnej. Zobacz, jak teraz wyglądają reguły wykonywania pracy zdalnej. Sprawdź, co uregulowały nowe przepisy, a jakie kwestie wzbudzają wątpliwości.
Mariusz Kusion
Z tego tekstu dowiesz się:
Najnowsza tarcza antykryzysowa 4.0. od 24 czerwca 2020 r. zmienia zasady wykonywania pracy zdalnej. W myśl zmienionych przepisów pracodawca nie zawsze będzie mógł wydać pracownikowi polecenie pracy zdalnej. Natomiast jego obowiązkiem będzie zapewnienie narzędzi i materiałów oraz obsługi logistycznej do wykonywania pracy zdalnej. Pojawia się również nowy obowiązek dla pracownika. Zobacz, co w praktyce oznaczają wprowadzane zmiany i poznaj nowe zasady związane z poleceniem pracy zdalnej.
„Pracodawca odpowiada za bezpieczeństwo i higienę pracy zdalnej oraz za wypadki przy tej pracy tylko w zakresie związanym z zapewnionymi przez siebie środkami pracy lub materiałami do pracy.” Powyższa zasada wynikała z projektu ustawy tzw. tarczy antykryzysowej 4.0. Na obecnym etapie przywołany wyżej przepis ograniczający odpowiedzialność pracodawcy został usunięty. Co to oznacza w praktyce?
Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa pracownikom jest obecnie największym wyzwaniem w procesie powrotu do biura. Jak wynika z ankiety, przeprowadzonej przez ekspertów firmy doradczej Deloitte, zaledwie 26 % polskich firm jest gotowych na zakończenie zdalnej formy pracy. Jak zatem powinien wyglądać proces powrotu pracowników do biur? Co powinni zrobić pracodawcy, aby wznowić pracę w swoich firmach? Oto 3 etapy strategii powrotu do biura, które pozwolą przywrócić pracę w placówkach.
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone